دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۳
افتتاح بزرگ‌ترين نمايشگاه كتاب تهران به مناسبت هفته كتاب

معاون مدير كل و رييس اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران در مراسم افتتاحيه بزرگ‌ترين نمايشگاه كتاب تهران كه به مناسبت هفته كتاب در فرهنگسراي خاوران(بزرگ‌ترين مركز فرهنگي هنري ايران و خاورميانه) برگزارشد گفت: بيش از 100 ناشر به ارايه بالغ بر 25 ‌هزار عنوان كتاب در اين نمايشگاه مي‌پردازند و برگزاري برنامه‌هاي نقد كتاب، رونمايي از كتاب و مسابقات كتابخواني نيز برخي از بخش‌هاي جانبي اين نمايشگاه‌اند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نمايشگاه كه بانيان آن معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري اند ،صبح امروز (25 آبان) با حضور نماينده ولي فقيه در شرق تهران و برخي مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسوولان فرهنگسراي خاوران منطقه پانزده تهران در اين فرهنگسرا افتتاح شد.

علي جعفري، معاون مدير كل و رييس اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران در آغاز اين مراسم گفت: بيش از 100 ناشر در 52 غرفه اين نمايشگاه بالغ بر 25 ‌هزار عنوان كتاب در موضوعات گوناگون عرضه مي‌كنند.

وي با اشاره به بخش ويژه كودك اين نمايشگاه و كارگاه‌هاي نقاشي و مسابقات متنوع به عنوان بخش‌هاي جانبي آن گفت: برگزاري مسابقات كتابخواني ويژه بزرگسالان و كودكان، مراسم رونمايي از كتاب و نقد آثار با حضور شش تن از نويسندگان، از بخش‌هاي جانبي نمايشگاه كتاب تهران به شمار مي‌آيند. همچنين همزمان با اين نمايشگاه، نمايشگاه‌هاي كتاب ديگري هر يك با 2500 عنوان اثر،‌ با همكاري كانون مساجد در شش نقطه تهران برگزار مي‌شود.

جعفري ادامه داد: كتاب‌هاي اين نمايشگاه با 40 درصد تخفيف در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرند. همچنين ارايه بن‌هاي صدهزار ريالي و بيست‌هزار ريالي نيز از ديگر تسهيلات به شمار مي‌آيند. 

وي تلاش براي ترويج كتاب‌خواني را به چرخه‌اي تشبيه كرد و گفت: براي عملكرد درست اين چرخه و شكل‌گيري نتايج مثبت آن، حتي يكي از حلقه‌هاي زنجير چرخه نيز نبايد دچار نقصان باشند.

وي مهم‌ترين نقص در چرخه ترويج كتابخواني را عدم تبليغ مناسب آثار منتشر شده، ذكر كرد و گفت: به عنوان يكي از متوليان امر فرهنگ و كتابخواني معتقدم كار زيادي در عرصه تبليغ و معرفي آثار تازه منتشره، نشده است، امري كه با همكاري كتابخانه‌هاي تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري امكان‌پذير مي‌شود.

دبيركل كتابخانه‌هاي عمومي استان تهران، توزيع كتاب و فعاليت در عرصه‌هاي بين‌المللي را از ديگر نقص‌هاي چرخه ترويج كتاب‌خواني در كشورمان برشمرد و گفت: تمامي اين عوامل سبب مي‌شوند فعاليت‌ها در زمينه فرهنگ كتاب‌ آن‌گونه كه شايسته ملت فرهنگ‌دوست ايران است، به ثمر ننشيند. 

در ادامه فرزاد هوشيار، مدير فرهنگي هنري منطقه پانزده تهران و رييس فرهنگسراي خاوران، به تأثيرات كتابخواني در زمينه‌هايي نظير كاهش جرم و جنايت و فرار دختران و پسران از خانه و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اشاره كرد و گفت: بزرگ‌ترين نمايشگاه كتاب تهران در هفته كتاب در جنوبي‌ترين نقطه تهران در حال برگزاري است. 

وي افزود: افزايش فضاي مطالعه با راه‌اندازي تالارهاي مطالعه و كتابخانه‌هاي شبانه‌روزي، امري است كه در رسيدن به استانداردها موثر است، به همين دليل تأسيس دو كتابخانه شبانه‌روزي در تمامي مناطق تهران در دستور كار قرار دارد كه با همكاري همه دستگاه‌هاي فرهنگي استان تحقق مي‌پذيرد.

هوشيار ادامه داد: بيش از 90 درصد از فعاليت‌هاي مراكز آموزشي و پرورشي نظير فرهنگسراها، كتابخانه‌ها و كانون‌هاي پرورش فكري به آموزش اختصاص دارد و كاركرد پرورشي تنها هشت درصد را شامل مي‌شود. براي رسيدن به نقطه مطلوب پرورشي به ايجاد امكانات براي افزايش مطالعه، فارغ از محيط‌هاي آموزشي نياز است.

در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمين وحيدي گلپايگاني، نماينده ولي فقيه در شرق تهران، فرهنگ كتابخواني در ايران را داراي نقاط ضعف خواند و گفت: مطالعه كتاب براي تمامي اقشار جامعه به‌ويژه جوانان و مادران خانواده‌ها كه نقش مستقيم در تربيت فرزندان دارند، توصيه مي‌شود. آغاز بعثت پيامبر اسلام(ص) با آيه «اقراء باسم ربك الذي خلق» و نشانگر اهميت قلم و محصول آن است.

وي با اشاره به اين كه «پيشرفت‌هاي بشر در تمامي زمينه‌ها به كمك قلم و كتاب و گسترش كمي و كيفي آن بوده است» افزود: تاريخ 23 تا 30 آبان به اين دليل هفته كتاب نام گرفت كه علامه طباطبايي، يكي از بزرگ‌ترين و تأثيرگذارترين نويسندگان ايران و اسلام، 24 آبان رحلت يافت.
 
وي در پايان سخنانش اقشار مختلف جامعه به‌ويژه جوانان را به مطالعه توصيه و كرد و گفت: روايات بسياري درباره نقش تأثيرگذار خواندن و نوشتن در تعالي انسان وجود دارد كه بيشترين آنها متعلق به اميرالمومنين(ع) است.

گفتني است اين نمايشگاه از امروز تا 30 آبان در فرهنگسراي خاوران واقع در خيابان خاوران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط