به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ابتدا مهدی فیروزان از پیشکسوتان حوزه نشر و مدیر عامل سابق شهر کتاب در سخنان خود تلاش کرد تا به ارائه راه حل هایی برای باقی ماندن حیات ناشران در دوران پسا دیجیتال اشاره کند.
اقای فیروزان با تاکید براینکه مرکز نشر دانشگاهی در طول حیات خود بهترین اساتید و ویراستاران را در مجموعه خود پرورش داده است مرکز نشر را مکانی قابل اعتماد برای جامعه علمی دانست که حالا باید در دوران پسا دیجیتال خود را به روز کند.
بنیان گذار فیدیبو تاکید کرد که مرکز نشر در کنار هسته اصلی تجارت خود که تاکنون تولید و رساندن کتاب به دست دانشجویان بوده است باید به دنبال خلق ارزش های افزوده ای نیز باشد.
فیروزان ضمن اشاره به پایان عصر کتاب کاغذی تاکید کرد که به طور مثال باید تمام آثار نشر از نظر وی دیجیتال شوند تا بدین ترتیب گسترش علم و همینطور برخورداری ساکنان تهران تا بلوچستان از منابع یکسان گردد.
او پیش بینی کرد که در آینده نه چندان دور جایگاه نویسنده و مولف از اساس دگرگون خواهد شد و حتی خواننده مطالب علمی با توجه به مختصات محل زندگی اش در مطالب کتاب دست خواهد برد و ممکن است نتایج آن را نیز تغییر دهد.
فیروزان با گرامیداشت یاد ویراستاران برجسته مرکز نشر همچون سمیعی گیلانی و موسی اسوار و اسماعیل سعادت تاکید کرد که جایگاه مرکز نشر در دوران خرده روایتها و عدم قطعیتها این خواهد بود که امضای تایید علمی را به پای مطالب فراوان منتشر شده در فضای پسادیجیتال بزند و این اعتبار را بفروشد تا باقی بماند. از این رو فیروزان تربیت نسل جدیدی از ویراستاران علمی و ادبی را لازم دانست تا مرکز نشر بدین شکل یک اتوریته و جایگاه تایید علم پیدا کند.
در ادامه دکتر علی جعفرآبادی مدیر عامل کنونی شهر کتاب نیز به بیان سرنوشت کتاب در عصر دیجیتال پرداخت. او با بیان اینکه امروز همه در یک اکوسیستم واحد هستیم و باید با هم تعامل کنیم مسئله بحران مخاطب را ناشی از بحران در نگرش به مخاطب دانست و توضیح داد که ناشران اکنون رویکردی منفعلانه دارند و به خصوص ناشران دانشگاهی باید از حصار تنگ گفتگو با همرده های خود بیرون بیایند و شیوه ارائه بسته خود به مخاطبان را تغییر دهند و به سراغ عامه بروند.
در همین راستا او موضوع تغییر زبان رمز آلود به زبان ساده برای همه مردم، بازتعریف کتاب به عنوان یک محصول چند رسانه ای، احیای نگارش کتب درسی به شکل روز آمد و آمیخته به ابزار دیجیتال و ساخت یک معماری اکوسیستم دیجیتال به گونه ای که هر محصول جماعت مخاطبان فعال خودش را خلق کند که مثلاً در یک کافه به بحث در باب یک کتاب علمی میپردازند را از جمله راه حلها دانست. در پایان مدیر عامل شهر کتاب ابراز آمادگی کرد که چنین دست برنامههایی به میزبانی و همکاری مشترک شهرکتاب و مرکز نشر دانشگاهی انجام پذیرند.
دیگر سخنران این برنامه یعنی امیر مسعود شهرام نیا، رییس مرکز نشر دانشگاهی نیز ضمن برشمردن موجهای مختلف ورود صنعت چاپ و کتاب و نشر به ایران تاکید کرد که ویرایش و انتشار کتاب به شکل کنونی تقریباً در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و ما نیازمند به روز رسانی صنعت نشر هستیم.
وی اذعان کرد که مرکز نشر دانشگاهی به دنبال ارتباطی وثیق میان آموزش و نشر است و قصد دارد در مسیر تعامل با استارتاپها و استفاده از پلتفرمها حرکت کند تا به حیات خود ادامه دهد و فصلی جدید را در نشر ایران آغاز نماید.
نظر شما