به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کتاب «آوای شبگون» نوشته محمود دهقانی مجموعهای از نقد و بررسی داستان و گفتار پراکنده این نویسنده درباره آثار و زندگی برخی از نویسندگان، هنرمندان و گزارشِ رویدادهای هنری در جهان و ایران است.
دهقانی که در استرالیا زندگی میکند در باره نام کتاب خود گفت: با تفاوت ساعت میان استرالیا در نیمکره جنوبی و کشورهای نیمکره شمالی، تماس تلفنی با برخی نویسندگان در قید حیات در شب برقرار میشد. به این دلیل کتاب «آوای شبگون» نام گرفت.
این کتاب گفتاری تازه از زندگی و سرانجام خاموشی محمدعلی جمالزاده پدر داستانسرایی ایران که ۱۰۶ سال مجال زندگی یافت و در خانه سالمندان ژنو سوئیس چشم بر جهان فروبست را در خود دارد. همچنین حرفهایی ناشنیده نیز درباره خالقِ سمفونی مردگان عباس معرفی بیان میکند که در برلین آلمان خاموش شد.
دهقانی از حسین آتش پرور نیز غافل نمانده و دو کتاب این نویسنده خراسانی را بررسی کرده است. وی با نکاتِ کوتاهی در باره زندگی «ویرجینیا ولف» نویسنده نامدار انگلستان، به کتاب روشن رحمانی استاد دانشگاه ملی تاجیکستان پرداخته که پل فرهنگی توانمندِ میان ایران، تاجیکستان و افغانستان است.
در بخش دیگری از کتاب «آوای شبگون» مستندِ علی قنبری شاعر، نویسنده و فیلمساز درباره نادر مشایخی موسیقیدانِ ایرانی بررسی شده که این گفتار برای جوانان رشته هنر به ویژه موسیقی بسیار آموزنده و اثرگذار است.
در فصلِ دیگری از کتاب «آوای شبگون»، محمود دهقانی سراغ پژوهشِ «در تاریکی هزارهها» از ایرج اسکندری رفته که پس از برگردان کتاب اقتصادی «کاپیتال» کارل مارکس یکی از یادگارهای به یاد ماندنی ایرج اسکندری سیاستمدار ایرانی است که به کوشش دکتر علی دهباشی برای همیشه در متونِ پژوهشی و فرهنگی ایران، اثرگذار خواهد ماند.
این مولف در بخشِ دیگری از کتاب «آوای شبگون» خواننده را به یاد عروسی خون محمود افغان با دختر شاه سلطان حسین صفوی میاندازد که با غفلت شاه سلطان حسین، اصفهان سقوط کرد و تاج سلطان حسین بر سر محمود افغان قرار گرفت.
در فصلِ دیگری از کتاب «آوای شبگون»، دهقانی مجموعه داستانهای کوتاه کتابِ «گِز و تَش باد» نیره محمودی راد، نویسنده زاده شهر لار شهرستان لارستان استان فارس را نیز بررسی کرده است. به دنبال آن به بررسی دو کتاب «کره سیو» (کُره اسب سیاه) از هیبت الله بهرام زاده و کتاب «جنگیوس» محمدجواد عرفانی از نویسندگانِ شهرِ خشت و شهرِ کُنارتخته در استان فارس پرداخته است.
دهقانی باور دارد ادبیات بومی دشتِ خشتِ کازرون یک حافظه جمعی است که میبایست در تاریخِ دشت خشت، این هویتِ فرهنگی را به ثبت رساند.
به گزارش ایبنا، کتاب «آوای شبگون» نوشته محمود دهقانی در ۱۸۴ صفحه به قطع رقعی از سوی انتشارات «جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی» وابسته به موسسه فرهنگی هنری «جستارنامه هنر»، به چاپ رسیده است.
نظر شما