چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۸
سفر؛ تمرینی برای فکر کردن، انتخاب کردن و یاد گرفتن

داستان «سفر» از مجموعه‌ «برای فردا آماده‌ای؟»، قصه‌ دختربچه‌ای است که به همراه خانواده‌اش راهی روستا می‌شود؛ اما این فقط یک سفر ساده نیست. در دل این جابه‌جایی، کودک با مهارت‌هایی چون برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی، تصمیم‌گیری، حل مسأله و آینده‌نگری آشنا می‌شود. کتاب با ترکیب داستان و تمرین‌های تعاملی، تجربه‌ای تازه از یادگیری فعال را برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کودکان ما شهروندان فردای جهانی هستند که به مهارت‌هایی فراتر از جمع و تفریق و خواندن و نوشتن نیاز دارد. از این‌رو در دنیای امروز، دیگر نمی‌توان تنها به یادگیری‌های سنتی و حافظه‌محور برای آماده‌سازی کودکان برای آینده تکیه کرد و باید مهارت‌هایی چون تفکر نقادانه، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، حل مسئله، آینده‌نگری و خودآگاهی را به بچه‌ها آموزش داد. مجموعه «برای فردا آماده‌ای؟» که توسط انتشارات مهرسا منتشر شده، تلاشی هدفمند و خلاقانه برای پاسخ به این نیاز حیاتی است.

«برای فردا آماده‌ای؟» بخشی از مجموعه بزرگ‌تر باشگاه مغز کودکان است؛ طرحی نوآورانه که با بهره‌گیری از روان‌شناسی رشد، علوم شناختی و آموزش مبتنی بر داستان، تلاش می‌کند تا مهارت‌های کلیدی زندگی را به کودکان ۷ تا ۱۰ ساله بیاموزد.

این مجموعه به‌صورت داستانی - آموزشی طراحی شده و شامل چند جلد مستقل است. هر جلد، یک ماجرا و موقعیت را روایت می‌کند که کودک در دل آن قرار می‌گیرد و با کمک تمرین‌هایی که در لابه‌لای داستان طراحی شده‌اند، مفاهیم مهمی مانند برنامه‌ریزی، انتخاب مسیر درست، شناخت احساسات، مسئولیت‌پذیری و همکاری را تجربه و تمرین می‌کند.

اولین داستان این مجموعه با عنوان «سفر»، داستان دختر بچه‌ای را روایت می‌کند که می‌خواهد همراه با پدر و مادرش به روستا برود؛ جایی که پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کنند. اما این سفر، فقط یک جابه‌جایی جغرافیایی نیست چراکه کودک در جریان این سفر با طبیعت و یک سبک زندگی متفاوت آشنا می‌شود. ارزش زمان و نظم را می‌فهمد. همچنین تمرین می‌کند که چگونه کارهایش را اولویت‌بندی کرده و برای انجام‌شان برنامه‌ریزی کند؛ مسئولیت بپذیرد و در عین حال از تجربیات تازه خود لذت ببرد.

یک‌سری مهارت‌ها در کتاب «سفر» به کودکان آموزش داده می‌شود. مثلاً از کودک خواسته می‌شود وسایل مورد نیاز خود برای سفر را جمع کند، زمان‌بندی داشته باشد و اولویت‌ها را بشناسد؛ به‌این ترتیب مخاطب با مهارت برنامه‌ریزی آشنا می‌شود. در جریان سفر، مشکلات کوچکی پیش می‌آید که کودک باید راه‌حل‌هایی برایشان پیدا کند و این موضوع شیوه حل مسئله را به او آموزش می‌دهد. همچنین، تمرین‌هایی وجود دارد که کودک را به فکر کردن درباره آینده، خواسته‌ها و تصمیم‌های بلندمدت تشویق و او را با آینده‌نگری آشنا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جذاب این مجموعه، طراحی تعاملی تمرین‌ها است. کتاب فقط یک داستان نیست؛ در میانه‌ی داستان، تمرین‌هایی با استفاده از برچسب‌های قابل جدا شدن تعبیه شده‌اند. این تمرین‌ها از کودک می‌خواهند که فکر کند، انتخاب کند، نقاشی بکشد، و راه‌حل پیشنهاد دهد. این تکنیک، باعث مشارکت فعال کودک با کتاب می‌شود و یادگیری را از حالت منفعلانه خارج می‌کند.

کتاب «سفر» فقط ویژه کودکان نیست؛ والدین هم می‌توانند در جریان تمرین‌ها، گفت‌وگوها و تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند. در واقع این کتاب فرصتی است برای گفت‌وگوی سازنده میان والدین و فرزندشان درباره مهارت‌هایی که شاید در مدرسه به آن‌ها پرداخته نمی‌شود اما در زندگی آینده کودک، بسیار تعیین‌کننده هستند.

«سفر» از مجموعه «برای فردا آماده‌ای؟» نوشته مریم امیر و تارا رضاپور با تصویرگری سمیرا مختاری را انتشارات مهرسا برای کودکان ۷ تا ۱۰ سال منتشر کرده؛ دکتر حامد بختیاری، ناظر علمی این مجموعه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها