به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب ایان فریزر با عنوان «نظریهی سیاسی و فیلم: از آدورنو تا ژیژک» به رابطه پیچیده بین نظریهی سیاسی و سینما و به بررسی این امر میپردازد که چگونه فیلمها میتوانند بر آگاهی سیاسی بینندگان تأثیر بگذارند و چگونه میتوان نظریه سیاسی را برای تحلیل و تفسیر فیلمها به کار بست. هدف اصلی فریزر در این کتاب نشان دادن اهمیت اجتماعی و ژرف فیلم در تصویرسازی و تجسم ایدههای سیاسی است.
فریزر با تکیه بر نظریههای متفکران تأثیرگذار مانند آدورنو، بنیامین، بلوخ، دلوز، بدیو، رانسیر، کریستوا و ژیژک نشان میدهد که چگونه فیلمها میتوانند بهطور بصری مفاهیم پیچیدهای را نشان دهند که درک آنها اغلب چالشبرانگیز است و در نتیجه درک عمیقتر نظریه سیاسی را تسهیل میکند.
رویکرد میان رشتهای فریزر که نظریهی سیاسی، مطالعات فیلم، روانکاوی و فلسفه را در هم میآمیزد، این کتاب را متمایز می کند. فریزر با بررسی آثار نظریهپردازان کلیدی سیاسی در ارتباط با فیلمهای تأثیرگذار، روشن میکند که سینما میتواند ابزار قدرتمندی برای نقد و تأمل سیاسی باشد. تمرکز کتاب بر نظریههای روانکاوانه پساساختارگرا و نئومارکسیست است و همچنین کاوش آن در مقاومت در برابر ساختارهای قدرت موجود، بر تعهد آن به نظریهی سیاسی انتقادی و ارتباط آن در گفتمان معاصر تأکید دارد.
از سویی، هر یک از این نظریهپردازان به نوعی به روابط اجتماعی حاکم در سرمایهداری پرداختهاند. بنابراین، کتاب به طور کلی درباره نظریهی سیاسی نیست. بلکه کتابی از نظریههای سیاسی انتقادی است که به پرسشهایی درباره مقاومت در برابر اشکال موجود قدرت و ستم نیز میپردازد. پرسشهایی پیرامون اخلاق رادیکال که از طریق کار نظریهپردازانی که دربارهاش مینویسد و فیلمهایی آشکار میشود که برای تفسیر انتخاب کرده است. بنابراین، «نظریهی سیاسی و فیلم» اثری نیست که یک نظریه کلی از امر سیاسی را به طور کلی در مورد فیلمها اعمال کند. برعکس، مأموریت خاصی دارد: یعنی نقد سرمایهداری موجود. نظریهپردازان و فیلمهای مورد مطالعه در متن نیز بینشهایی را در مورد اشکال سرمایهداری قدرت و ستم ارائه میدهند.
گفتنی است این کتاب در ۳۳۷ صفحه با قیمت ۴۵۰ هزار تومن منتشر شده است و با تخفیف ۲۰ درصدی برای علاقهمندان ارائه میشود.
نظر شما