دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۲
«حریره»؛ قصه غزل‌های عاشقانه معراجی/ از جرقه مضمون تا شعر و آمیختگی کلام

گلستان- سید مهدی جلیلی، منتقد ادبی در نشست رونمایی مجموعه شعر «حریره» اثر هادی معراجی با اشاره به اینکه موسیقی خاص غزل‌های معراجی و تنوع وزن‌ها، بر جذابیت گفتمان عاشقانه و تجربه‌های زبانی اثر تأکید دارد، «حریره» را قصه‌ای از ارتباط میان گذشته و حال دانست که در قالب غزل، زبانی دلنشین و متنوع یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، عصر دوشنبه و در محفل شعر دوشنبه‌های شعر گرگان، از کتاب شعر «حریره» مجموعه غزل‌های هادی معراجی، شاعر گرگانی، به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی در حضور جمعی از اهالی شعر و ادب رونمایی شد.

در این نشست که میز اجرای آن بر عهده ریحانه دانش‌دوست بانوی شاعر گلستانی و همزمان با ایام برپایی سی و ششمین نمایشگاه بزرگ تهران برپاشده بود، پس از مراسم رونمایی و شعرخوانی، این مجموعه که به همت انتشارات فصل پنجم در ۷۶ صفحه منتشر شده است، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حریره، شهری کهن و افسانه‌ای

در این نشست سید مهدی جلیلی سنزیقی، شاعر، ویراستار و منتقد ادبی با اشاره به اینکه شاعر در جای مقدمه، «حریره، قصه هزار و یک شب» را نگاشته و در ۳ صفحه به واگویی شیفتگی‌اش به شهری که در آن سکونت یافته پرداخته است، گفت: حریره، شهری کهن و افسانه‌ای در جزیره کیش و دامن خلیج فارس است که در قرن چهارم هجری در نهایت آبادانی بوده و تا قرن دهم کم‌کم به افول نهاده است.

وی افزود: همچنین در این مقدمه حکایتی از گلستان سعدی که اشاره‌ای به «کیش» داشته نیز آورده شده که این مقدمه در واقع بیانگر وجه تسمیه نام کتاب است.

جلیلی در ادامه به وزن و موسیقی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: غزل‌های این مجموعه در ۵ بحر و ۸ وزن سروده شده‌اند و نیز در این مجموعه انواع ردیف فعلی و اسمی و دو مورد هم عبارتی وجود دارد.

جلیلی سپس در این نشست ضمن اشاره به برخی از ساخت‌ها در مجموعه، درباره گفتمان عاشقانه در اثر معراجی، موضوع‌های جاری در اثر، زبان و هنرهای زبانی شاعر و نیز آشنایی زدایی‌ها مطالبی را به سمع حاضران رساند.

۵۵ غزل عاشقانه

همچنین در این نشست هادی معراجی مؤلف کتاب که چند روز قبل و در روز پنج‌شنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ماه در غرفه انتشارات فصل پنجم در نمایشگاه کتاب سی و ششم تهران میزبان مخاطبانش بوده است، گفت: کتاب شعر «حریره» مشتمل بر ۵۵ غزل و دومین کتاب منتشر شده از من بوده که عمدتاً با مضامین عاشقانه و اجتماعی سروده شده و با همکاری نشر فصل پنجم منتشر و روی پیشخان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه «حریره» نام شهری باستانی در جزیره کیش است، افزود: نخستین شعر این مجموعه با اشاره به این شهر آغاز می‌شود که عنوان کردم: تلفیق منِ کهنه و دنیای مدرنت، ترکیب تماشایی کیش است و حریره.

معراجی سپس سخنانی را درباره دیگر اثرش با عنوان «بدرقه» که در سال ۱۴۰۲ توسط نشر ایجاز و در ۸۴ صفحه روانه بازار نشر شده بود، ارائه کرد.

«حریره»؛ قصه دلنشین غزل‌های عاشقانه معراجی/ از جرقه تا شعر و آمیختگی کلام

از مضمون تا سرودن

وی در این نشست همچنین با اشاره به اینکه برای یک شاعر، سرودن شعر از خلق یک مضمون در ذهن او آغاز می‌شود، گفت: گاهی این مضمون کاملاً انتزاعی است و گاهی حاصل تجربیه‌های شخصی او است.

معراجی افزود: برای شاعر چیزی که زیاد بوده مضمون است اما باید آنها را پیدا کند و برای پیدا کردن آن هم باید نگاه شاعر به اطراف متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: یعنی نگاهی متفاوت از آنچه دیگران می‌بینند. به طور مثال یک خودکار که در دست همه قرار دارد را افراد عادی تنها یک قلم می‌بینند. اما شاعر باید به تناسب فضای شعری نگاه خود را به قلم تغییر دهد و این قلم گاهی قلم نیست، شمشیر است، گاهی زبان است، گاهی کلید صندوقچه دل و...

معراجی ادامه داد: به همین ترتیب در اطراف ما هر چیزی که مشاهده می‌کنیم، می‌تواند جرقه ایجاد یک بیت یا یک غزل باشد.

«حریره» حاصل جرقه‌

وی سپس گریزی به کتاب تازه منتشر شده‌اش زد و گفت: شعر نخست کتاب «حریره» حاصل یکی از همین جرقه‌ها است. جرقه‌ای که در سفر کیش و مشاهده شهر باستانی حریره در ذهن من بوجود آمد. اینکه در جزیره کیش که یکی از مدرن‌ترین مناطق مسکونی کشور با انبوهی از برج‌ها و خودروهای لوکس است، منطقه‌ای باستانی و هزارساله نهفته و ترکیبی را ایجاد کرده که ماحصل آن شعر حریره است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در یک مجموعه شعر، شاعر باید تا حد امکان از تکرار و یکنواختی پرهیز کند. این پرهیز در انتخاب قافیه‌های مختلف، انتخاب وزن‌های متنوع و مضمون‌های متفاوت است.

معراجی افزود: یک مجموعه شعر می‌تواند هم از جدایی بگوید و هم از وصال. هم از وفا بنویسد و هم از خیانت و برای این تنوع شاعر نمی‌تواند تنها به تجربه‌های شخصی خود اتکا کند؛ چرا که تجربه‌های شخصی هر فرد، محدود است و گاهی یک شعر از زبان یک دوست گفته می‌شود که دردها و زخم‌های او را به تحریر درآوردم.

شعر و آمیختگی با کلام

هادی معراجی در ادامه با تاکید بر اینکه اساساً شاعری هنری است که با دیگر هنرها تفاوت دارد، گفت: شاید همین تفاوت باشد که خداوند سوره‌ای با نام شعرا نازل کرده که تنها سوره‌ای است که به نام یک گروه از افراد به این صورت نام‌گذاری شده است.

وی هچنین گفت: شعر در آمیخته با لفظ و کلام است و کلام هم بیش از هر چیز دیگری قدرت اثرگذاری بر افراد را دارد. گاهی با یک جمله یا یک عبارت ساده جماعتی رنجیده می‌شوند و گاهی نیز جمله یا کلامی موجب آرامش خاطر افراد زیادی خواهد شد.

معراجی ادامه داد: پس به همین صورت شعر نیز اثر گذاری فراوانی دارد و همین اثرگذاری مسئولیت شاعر را بیشتر می‌کند. شاعر باید توجه کند که چه می نویسد و اگر شعری از من باعث گمراهی تنها یک نفر شود، من در گمراهی او شریک خواهم بود و متقابلاً اگر شعر من ثمره ای کوچک برای هر شخصی داشته باشد، من هم در مسیری که او برمی‌دارد شریک خواهم شد.

به گزارش ایبنا، هادی معراجی، متولد ۱۳۶۹ در گرگان و دانش‌آموخته رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد است. سرودن شعر را از اواخر دهه هشتاد آغاز کرد و از او تا به امروز دو مجموعه شعر بانام‌های بدرقه (سال ۱۴۰۲) و حریره (سال ۱۴۰۴) منتشر شده که کتاب بدرقه هم‌اکنون به چاپ چهارم رسیده است.

اشعار هادی معراجی عمدتاً در قالب غزل و در موضوعات عاشقانه و اجتماعی سروده می‌شوند. او در شعر کلاسیک به حافظ و سعدی و از معاصران به هوشنگ ابتهاج، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی علاقه‌مند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین