سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸
نوشتن با دست مهارت‌های خواندن را در کودکان افزایش می‌دهد

نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد نوشتن با دست در تقویت مهارت‌های خواندن کودکان اثربخش‌تر از تایپ‌کردن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تحقیقی جدید که در ژورنال روانشناسی کودک تجربی منتشر شده نشان می‌دهد نوشتن با دست در مقایسه با تایپ کردن، به کودکان در یادگیری مهارت‌های خواندن کمک بیشتری می‌کند. این تحقیق که توسط محققان اسپانیایی انجام شده است، روی گروهی از ۵۰ کودک پنج‌ساله که هنوز قادر به خواندن نبودند، آزمایش شد. نتایج نشان داد کودکانی که با دست تمرین نوشتن داشتند، در مقایسه با کودکانی که همان مطالب را با تایپ در کیبورد یاد گرفتند، در انجام وظایف مختلف عملکرد بهتری داشتند. این یافته‌ها از اهمیت نوشتن دستی در تقویت توانایی یادگیری حروف و کلمات حمایت می‌کند.

در این تحقیق، کودکان به طور تصادفی به چهار گروه آموزشی مختلف تقسیم شدند. دو گروه با استفاده از نوشتن با دست، حروف و کلمات را یاد گرفتند؛ یکی از این گروه‌ها حروف را آزادانه کپی می‌کردند و گروه دیگر آنها را با کشیدن حروف تمرین می‌کردند. دو گروه دیگر مطالب مشابه را با تایپ کردن روی کیبورد یاد می‌گرفتند. هدف این تحقیق بررسی تأثیر نوشتن دستی و تایپ کردن بر یادگیری الفبا و شناخت ساختار کلمات بود. محققان این مطالعه می‌خواستند بفهمند که آیا نوشتن با دست به طور خاص به تقویت مهارت‌های الفبایی و یادگیری ساختار کلمات کمک می‌کند یا خیر.

نتایج این تحقیق به وضوح نشان داد که نوشتن دستی مزایای بیشتری نسبت به تایپ دارد. کودکانی که با دست نوشتند، در شناسایی و نوشتن حروف دقیق‌تر از گروه‌هایی عمل کردند که تایپ می‌کردند. این تفاوت‌ها به‌ویژه در انجام وظایفی که نیاز به یادآوری صداها و نوشتن حروف داشتند، مشهود بود. همچنین، در یادگیری کلمات، گروه‌های نوشتاری توانستند کلمات ساختگی را بهتر بخوانند و آن‌ها را میان گزینه‌های بصری مشابه شناسایی کنند. در حالی که کودکانی که تایپ می‌کردند، در این بخش‌ها به ویژه در بخش املا موفقیت کمتری داشتند.

این تحقیق از فرضیه گرافوموتور پشتیبانی می‌کند که به نقش مهم حرکات فیزیکی هنگام نوشتن با دست در تقویت نمایش‌های ذهنی حروف و کلمات اشاره دارد. نوشتن با دست شامل حرکات هماهنگ و بازخورد حسی است که به تقویت یادگیری کمک می‌کند، در حالی که تایپ تنها نیاز به فشار دادن یک کلید دارد که شاید فرآیندهای شناختی مشابهی را فعال نکند.

محققان در این مطالعه تأکید کردند که این نتایج به معنای کنار گذاشتن ابزارهای دیجیتال در آموزش ابتدایی نیست. با این حال، استفاده بیش از حد از تایپ در مراحل اولیه یادگیری خواندن ممکن است به ایجاد پایه‌های ضعیف‌تر در یادگیری حروف و کلمات منجر شود. آنها توصیه می‌کنند که نوشتن با دست همچنان باید بخشی اساسی از آموزش سواد در سال‌های ابتدایی باشد تا کودکان پایه‌های محکمی برای یادگیری خواندن و نوشتن پیدا کنند.

این تحقیق که توسط گورکا ایبایباریگا، جوآنا آچا و مانوئل پریا انجام شده، به‌طور چشم‌گیری نشان می‌دهد که نوشتن دستی در دنیای دیجیتال امروزی همچنان نقشی حیاتی در آموزش خواندن و نوشتن دارد و باید در برنامه‌های آموزشی کودکان حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین