مرتضی کاردر، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاثیرگذاری نمایشگاه کتاب بر اقتصاد نشر گفت: مسلماً نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در اقتصاد نشر تاثیرگذار بوده است؛ اگر تاثیرگذار نبود، شاید خیلی از ناشران مشتاق شرکت در این رویداد نبودند.
وی افزود: فکر میکنم هر نمایشگاهی یک تعریفی دارد و نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در طول سالها برگزاری به درست یا غلط، یک ویژگی و مختصاتی پیدا کرده است که کتابخانهها، نهادها و دانشگاهها برای خرید کتاب، نمایشگاه را انتخاب میکنند.
مدیر نشر هرمس، ادامه داد: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، مجموعهای از اتفاقهای فرهنگی است که تعامل مستقیم ناشران با مخاطبان را در پی دارد؛ البته مثل هر نمایشگاه دیگری، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم به لحاظ اقتصادی در بعضی سالها، عملکرد ضعیفی داشته است. شاید یکی از دلایل این عملکرد ضعیف، منتقل نشدن پیام نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، به مخاطب باشد.
کاردر با اشاره به جابهجایی محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در برخی سالها و تاثیر آن بر جذب مخاطب گفت: به عنوان مثال زمانی که محل برگزاری نمایشگاه از محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران به مصلی امام خمینی (ره) منتقل شد، مخاطبان پذیرفتند که نمایشگاه در محل دیگری برگزار میشود اما بعد از انتقال نمایشگاه به مجموعه ئمایشگاهی شهر آفتاب، کمی افت مخاطب داشتیم. این مسئله کاملاً آشکار بود؛ بنابراین گاهی وضعیت برگزاری نمایشگاه، نحوه میزبانی و ترکیب ناشران در کنار یکدیگر این پیام را به مخاطب میدهد که نمایشگاه، مثلاً نمایشگاه جذابی یا پُرمخاطبی نخواهد بود.
وی: همه این مولفهها به گونهایست که مخاطب فکر میکند، نمایشگاه، نمایشگاه خوبی خواهد بود این مسئله درباره همه بخشها صحت دارد. بعد از ۳۶ دوره به نظر میرسد به مرحلهای از آزمون و خطا رسیدهایم که میدانیم سالنها باید در کجا باشند یا مثلاً کدام محلها باید برای استراحت مخاطبان تدارک دیده شود اما اگر در همین محلها، یکباره تغییراتی رخ دهد، مثلاً بخش کودکونوجوان به جایی که در آن فعالیت عمرانی جریان دارد منتقل شود، بر پذیرش مخاطب تاثیرگذار است. علاوه براین گاهی مسیر بازدید از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به گونهای است که نمیتوان پذیرای افراد سالخورده باشد یا در روزهای ابتدایی مشکلات قطعی کارتخوانها سبب کاهش مخاطب میشود.
وی بیان کرد: در حال حاضر بخشهایی از ساختمان مصلی دچار فرسودگی است یا جوابگوی تعداد بازدیدکنندگان در روزهای شلوغ نیست که باید برای این منظور فکری کرد. از نیمکتها و سرویس بهداشتی گرفته تا فروشگاههای اغذیه، همگی نیازمند بهینهسازی هستند. مهمتر از همه این موارد هزینه غرفهداری است که برای ناشر، سال به سال افزایش پیدا میکند و اگر میزان فروش ناشر به اندازهای نباشد که برای ناشران به صرفه باشد ناشر نمیتواند در این رویداد حضور پیدا کند.
کاردر گفت: به نظر من برگزاری نمایشگاه باید به شکلی باشد که تسهیلات بیشتری را فراهم کند و حتی باید گاهی متناسب با همان سال، تسهیلات پیشبینی شود. به هر حال باید برای حضور ناشران در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به گونهای برنامهریزی شود که مخاطب بتواند به راحتی به همه غرفهها سر بزند، برای مثال نباید به شکلی باشد که بعضی غرفهها در اختیار ناشران بزرگ قرار گیرد و برخی ناشران در مکانهای دورافتاده جانمایی شوند؛ چون این مسئله برای مخاطب چندان دلپذیر نیس.ت مخاطب در حوزههای مختلف تمایل دارد همه ناشران خوب را در کنار یکدیگر ببیند نه یکی را در یک راهرو و دیگری را در گوشهای دیگر.
نظر شما