یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
«عکاسی شهری» توصیه‌ها و نمونه‌هایی برای عکاسان دارد

فارس- کتاب «مقدمه‌ای بر عکاسی شهری؛ توصیه‌ها و نمونه‌ها» به قلم «جیمز مائر» و با ترجمه «محمد فلاح نیا» عکاس و مدرس شیرازی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در بخشی از این کتاب که به تازگی به بازار نشر آمده است، می خوانیم: «عکاسی شهری آنقدر گسترده است که محدود کردن آن به یک کتاب راهنما ممکن نیست. در این کتاب تلاش می‌شود تا به سوالاتی از این دست پاسخ داده شود؛ این ژانر چه ارتباطی با معماری از بناهای فاخر و مناظر شهره مردم لحظات ناب غیر منتظره و یا صحنه های بدون حضور انسان دارها به زمانی باید عکس گرفت؟ چه طور و با چه تنظیماتی؟»

جیمز مائر، عکاس نیویورکی ساکن منهتن و بروکلین یک نیویورکی تمام عیاره طرفدار پروپاقرص بسکتبال عاشق پیراشکی است که مثل هر منهتنی دیگر گواهینامه رانندگی‌اش را در ۳۰ سالگی گرفت. جیمز در اوقات فراغت از پروژه‌های عکاسی مستند و نوشتن در مورد شهر و تاریخ آن لذت می‌برد. از وی تاکنون سه کتاب و مقالات بسیاری در زمینه عکاسی مستند، شهری و خیابانی منتشر شده است.

مترجم در پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: عکاسی شهری و عکاسی خیابانی کلماتی هستند که در عکاسی بسیار می‌شنویم و در گفتمان و منابع فارسی عمدتاً مرزهای تعاریف این دو اصطلاح کم رنگ و غیر شفاف هستند. در این کتاب راهنما، جیمز ماترا، عکاس نیویورکی با ارائه عکس‌های خود و همچنین ارائه توضیحاتی توصیه گونه، این مرزها را تا حدودی روشن می‌کند.

باید اشاره کرد که نظر او صرفاً یکی از تعاریف و رویکردهای این حوزه است. و قطعاً در سطوح مختلف دانش عکاسی ممکن است این تعاریف مثل هر تعریف دیگری متفاوت باشند. اما در هر صورت نظرات او که با زبانی ساده بیان شده‌اند، تا حدودی برای مخاطب عکاسی و عکاس شهری و خیابانی به ویژه اگر در آغاز مسیر باشد، راهگشا است.

ماتر عکاسی از مناظر شهری را از عکاسی خیابانی به درستی جدا و عکاسی خیابانی را نیز به دو دسته عکاسی با حضور مردم در عکس و بدون حضور آنها تفکیک می‌کنند. همچنین عکاسی با حضور مردم را نیز به دو زیر شاخه عکاسی پرتره با اجازه و آگاهی سوژه‌ها که من آن را عکاسی تعاملی می نامم و همچنین عکاسی کاندید دسته بندی می کند.

او عکاسی از مناظر شهری را در راستای نشان دادن زیبایی‌ها، عناصر شهری و نشان دادن روح شهر می‌داند که تفسیر آن در لایه‌های رویی و تصویری عکس پایان می یابد و در مقابل تمام انواع عکاسی خیابانی از نظر او نوعی عکاسی روایتگر است که با یا بدون حضور انسان زیر لایه هایی غیر از سطح اولیه تصویر را شامل می شود.

نکته اساسی که باید به آن اشاره کرد این است که راهکارها و توصیه‌های این عکاس، از دل تجربیات شخصی او بیرون آمده اند و قطعاً می‌توانستند لیست بلندبالایی از تجربیات کاربردی دیگر را نیز شامل شوند که در این راهنمای ساده، صرفاً با اهمیت ترین آنها ارائه شده اند…

محمد فلاح نیا از عکاسان کوشا و پرتلاش شیرازی است که ضمن پرداختن به عکاسی شهری در موسسه فرهنگی هنری «میم» نمایشگاه‌ها و رویدادهای عکاسانه و خلاق برگزار می‌کند. این عکاس ۴۰ ساله همچنین در دانشگاه پیام نور شیراز به تدریس عکاسی می پردازد. او شاعر، مترجم و مدرس عکاسی است و پیش از این در نمایشگاه‌های گروهی از جمله نمایشگاه های «تن ها» و «نام تمام کودکان زمین عشق است» مشارکت داشته است.

وی علاوه برعکاسی، در زمینه شعر و ترجمه شعر نیز فعال است وتاکنون دفتر شعرهای «درمیان دو هیچ» و «تصویر مرد درآب» و کتاب های ترجمه گزیده آثار «آرتوررمبو» شاعر فرانسوی و «پروین شاکر» شاعر اردوزبان پاکستانی از او منتشر شده است. فلاح نیا انتشار داستانی منظوم درحوزه ادبیات کودک نیزبا عنوان «خاله سوسکه» را هم درکارنامه ادبی اش دارد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «مقدمه ای بر عکاسی شهری؛ توصیه ها و نمونه ها» در ۴۸ صفحه مصور به بهای ۱۵۰ هزار تومان از سوی نشر نظر به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها