چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
جشنواره بین‌المللی شعر فجر نگاهی فراگیر به جریان‌های شعری رایج دارد

افسانه غیاثوند گفت: جشنواره بین‌المللی شعر فجر، بویژه در دوره‌های اخیر نگاهی فراگیر به جریان‌های شعری رایج داشته و به همه قالب‌ها اهمیت داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا افسانه غیاثوند؛ شاعر و منتقد ادبی گفت: در سال‌های اخیر نگاه فراگیر جشنواره بین‌المللی شعر فجر تسری پیدا کرده و به تمامی قالب‌ها از جمله سپید و نیمایی توجه می‌شود؛ هرچند که در این سال‌ها قالب نیمایی مهجور واقع شده بین قالب‌های دیگر. اگر نخواهیم بگوییم که تعداد آثار در همه قالب‌ها باهم برابری می‌کنند، اما بهرحال جریان شعر نو از نظر بسامد و کمیت به قالب‌های شعر کلاسیک نزدیک شده است و تعداد کتاب‌های شعری که در این قالب‌ها به جشنواره ارسال می‌شود، زیاد است.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوب و اصولی جشنواره اضافه شدن بخش جنبی به آن بود. این بخش شرایط و فضایی را برای کسانی پیش آورد که دوست داشتند در جشنواره حضور داشته باشند، اما بیشتر تک اثر و تک شعر داشتند تا کتاب منتشر شده. این بخش برای فراگیر شدن جشنواره نقش بسیار مهمی داشت و بسیاری از شاعران از طریق آن در جشنواره حضور داشتند.

غیاثوند ادامه داد: برگزاری شب شعرها و محافل شعر جشنواره مخصوصاً در شهرستان‌ها باید تداوم پیدا کند. این اتفاق هم فراگیری جشنواره را موجب می‌شود و هم در شناختن و معرفی استعدادها موثر است. طبیعتاً نخستین دلیل و اصلاً فلسفه و ماهیت برگزاری کنگره‌ها، جشنواره‌ها و جوایز ادبی، شناختن استعدادها و بالا رفتن کیفیت آثار جریان‌های اصلی ادبی است. به همین دلیل هم ذیل جشنواره‌ها و جوایز کارگاه‌هایی را نیز برگزار می‌کنند.

صاحب مجموعه شعر «عشق ناگهان است» برگزاری دوره‌های آموزشی «کلک خیال» را یکی از بهترین برنامه‌های جشنواره بین‌المللی شعر فجر خواند و گفت: «کلک خیال» هنوز هم ادامه دارد. پس از آن دوره‌های آموزشی مشابه بویژه کارگاه‌های نقد شعر فراگیر شدند، کارگاه‌هایی که به صورت گفت‌وگو در کلاس پیگیری می‌شوند. «کلک خیال» بسیار موثر است و روند یافتن استعدادها را هدفمند می‌کند. اینکه ما بیاییم و فقط صاحب استعدادی را ذیل برگزاری جشنواره شعر فجر پیدا کنیم و به تشویق او بپردازیم و یا جایزه‌ای عطایش کنیم و بعد موضوع را تا دوره بعدی جشنواره مسکوت بگذاریم، دردی از ادبیات دوا نمی‌کند و راه به جایی نمی‌برد.

غیاثوند در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این نکته که باید برای اعتلای ادبیات سرمایه‌گذاری بلندمدت کرد، ادامه داد: «کلک خیال» نوعی از همین سرمایه‌گذاری بلندمدت است. با شناختن استعدادها می‌توان کارگاه‌هایی را در طول سال برگزار و از آن استعدادها برای شرکت در ان دعوت کرد تا یکی دو دوره را تحت آموزش اساتید و شاعران و منتقدان خوب قرار بگیرند تاثیر این آموزش‌ها به مرور در کیفیت سروده‌های آتی این استعدادها خود را نشان خواهد داد. بنابراین برگزاری کارگاه‌ها ذیل جشنواره بین‌المللی شعر فجر بسیار مفید است و اصولاً باید یکی از هدف‌های اصلی جشنواره برگزاری همین کارگاه‌ها باشد.

صاحب مجموعه شعر «باغ وحش» اضافه کرد: بارها دیده‌ام که جایزه گرفتن یک شاعر در جشنواره‌ای به یک امر بازدارنده برای او منجر شده است. گرفتن آنی آن جایزه باعث شده تا شاعر احساس کند به استاندارد مورد نظرش رسیده است. به طور کل گرفتن جوایز ادبی باعث شهرت می‌شود و این ممکن است برای شاعران جوان یک حالت بی‌انگیزگی برای ادامه مسیر را پیش بیاورد. بنابراین از یک وجه نام‌آوری ممکن است آفتی برای ادامه مسیر باشد. با این اوصاف اما اگر گرفتن جایزه باعث ادامه حضور شاعر باشد و او خود را بی‌نیاز از آموزش نبیند، اشکالی که ندارد هیچ، بلکه به لحاظ جنبه تشویقی‌اش، ممکن است رشد ادبی را هم رقم بزند.

این شاعر و منتقد ادبی در ادامه با اشاره به این نکته که جشنواره شعر فجر بیشترین و بزرگترین جایزه‌ای است که به شعر تعلق می‌گیرد، گفت: قابل توجه بودن این جایزه، تاثیرگذاری زیادی می‌تواند داشته باشد؛ هم در معرفی جریان‌های ادبی و هم در معرفی چهره‌ها و هم در معرفی کسانی که تبعیت می‌کنند از یکسری جریان‌های ادبی.

غیاثوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که جشنواره شعر فجر باید بر ویژگی بین‌المللی خود تاکید و اصرار داشته باشد، ادامه داد: جشنواره شعر فجر می‌تواند یک ویژگی جهانشمولی به ادبیات ما بدهد و با توجه به اینکه برآیند جریان‌های شعری معاصر ایران است باید با تدابیر مختلف فارسی‌زبان‌ها و کشورهای منطقه را درگیر آن کرد. اصلاً کار ادبیات و کار این جایزه‌ها این است که یک زایش و سازوکاری زایشی برای تقویت جریان‌ها و معرفی و تعامل آنها با جریان‌های فرامرزی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها