به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ژان باتیست آندرهآ (متولد ۱۹۷۱، سنژرمن آنله، فرانسه) در چهلوششسالگی نخستین رمان خود «ملکهی من» را نوشت که برایش موفقیتی گسترده به همراه داشت. این کتاب دهها جایزه کسب کرد، از جمله جایزه معتبر فمینا و جایزه رمان اول؛ دو رمان بعدی او، «صدمیلیون سال و یکروز» و «شیاطین و قدیسها» موفقیتهای چشمگیرِ رمان نخست را تکرار کردند اما این چهارمین رمان اوکه منتقدان از آن بهعنوان «شاهکار» یاد میکنند، آوازهای عالمگیر برایش به ارمغان آورد.
«مراقبت از او» سال ۲۰۲۳ منتشر شد و جایزه گنکور، جایزه ادبی فناک و جایزه بزرگ خوانندگانِ مجله اِل را به دست آورد و به پرفروشترین کتاب فرانسه با بیش از یک میلیون نسخه تبدیل شد.
«مراقبت از او» داستان مجسمهسازی بهنام میکل آنجلو ویتالیانی (همنام میکل آنجلو بوناروتی یا همان میکل آنژ نابغهمجسمهسازِ عصرِ رنسانس) را در ایتالیای سالهای بین دو جنگ جهانی روایت میکند. آندرهآ در این کتاب، به تاریخِ سیاسیِ ایتالیا و ساختارِ طبقات اجتماعی از جنگ اول جهانی تا ۱۹۸۰ میپردازد، ظهورِ فاشیسم و موسیلینی را بهعنوان پدیدهای تدریجی در زندگی روزمره بیان میکند، به توصیف فمینیسم، هنر و حمایت از هنرمندان میپردازد و در این میان، سیمای زنی بهنام «ویولا» را ترسیم میکند که برای آزادیاش میجنگد. آندرهآ از خلال زندگی این دو قهرمانِ بهیادماندنی، کتابی بینظیر خلق کرده است؛ قهرمانانی که همچون ستارههایی درخشان اما چشمکزن در آسمانِ تاریک قرن بیستم، میدرخشند.
«مراقبت از او» به تعبیر نشریه پرس، رمانی است با زیباییهای کلاسیک و سبکی فراموشنشدنی که تا سالها خوانده خواهد شد؛ از جمله کتابهای کمیابی که کاملاً داستانی و درخشان، در خدمت شخصیتهایی قرار دارد که آن قدر زنده و قوی هستند که نمیتوان آنها را واقعی تصور نکرد.
ژان باتیست آندرهآ از خلال این متنِ فراموشنشدنی، نسیم آزادی را فراسویِ مرزها و تنها میدمد.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «همهچیز را به پدرم مدیون بودم، به زمان بسیار کوتاهی که در کنار هم روی کرهی زمین گذرانده بودیم. گاهی مرا به بیتفاوتی متهم میکردند، زیرا زیاد درموردش صحبت نمیکردم. سرزنشم میکردند که او را فراموش کردهام. فراموشی؟ پدرم در هر یک از حرکاتم زنده بود تا آخرین اثرم، تا آخرین تلاشم. مهارتم در کار با ابزار را به او مدیونم. بهام یاد داد که مراقبِ وضعیتِ نهاییِ یک اثر باشم، زیرا نسبتهای آن وابسته به نگاهِ هنرمند است، اینکه از روبهرو به اثر نگاه کند یا از بالا، ارتفاعِ دید هم مهم است. همچنین نور. میکل آنجلو بوناروتی که میدانست مجسمهی مریم مقدسِ او در مکانی تاریک قرار خواهد گرفت درحالِ پرداخت اثر به بازتابِ نور روی آن، توجهِ زیادی کرد. یکی از بهترین توصیهها را هم پدرم به من کرد: «اثر خودت را کامل و زنده فرض کن. در این صورت چهکار خواهد کرد؟ باید لحظه بعد از خلقِ اثرت را در نظر بگیری و بر مبنای آن عمل کنی. یک مجسمه درواقع نوعی بشارت است.»
نشر افکار رمان «مراقبت از او» اثر ژان باتیست آندرهآ را با ترجمه مهدی بهنوش، در ۴۲۲ صفحه و قیمت ۴۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.
نظر شما