شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
دروازه یمن در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران

مسئول غرفه یمن گفت: هویت بصری غرفه یمن نمونه‌ای از دروازه باب الیمن است. این دروازه در پایتخت یمن شهرصنعا قراردارد و بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارد. این اثر تاریخی در سازمان یونسکو به عنوان نماد تاریخی و میراث فرهنگی یمن ثبت جهانی شده‌است.

عبدالرحمان راجح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طراحی غرفه یمن در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران عنوان کرد: هویت بصری غرفه یمن نمونه‌ای از دروازه باب الیمن است. این دروازه در پایتخت یمن شهرصنعا قراردارد و بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارد. این اثر تاریخی در سازمان یونسکو به عنوان نماد تاریخی و میراث فرهنگی یمن ثبت جهانی شده‌است.

راجح رئیس انجمن همبستگی یمنی‌های مقیم ایران، درباره معماری این دروازه و ارتباطش با غرفه یمن در نمایشگاه امسال توضیح داد: دیوارهای این اثر تاریخی به رنگ آجری هستند. ما سعی کردیم همان معماری را در ساخت غرفه اجرا کنیم و اتاقی هم که در وسط غرفه طراحی شده یکی از اتاق‌های قدیمی در شهر صنعا است. به طور کلی معماری صنعا هم از خشت و آجر قرمزرنگ است و قدمت تاریخی زیادی دارد. صنعا پایتخت یمن در سال‌های دور هفت دروازه داشته که امروز از آن هفت دروازه فقط دروازه باب الیمن در یمن به‌جامانده‌است.

مسئول غرفه یمن در ادامه افزود: دیواری دورتا دور شهر صنعای قدیم وجود داشته‌است و قدمت این شهر به سام بن نوح برمی‌گردد. بین مردم یمن مشهور است که سام پسر نوح شهر صنعای قدیم را تأسیس کرده‌است اما آنچه که موثق و تاریخی است قدمتی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال است. صنعا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان هم مشهور است.

عبدالرحمن راجح درباره هزینه‌های اجرای این غرفه اضافه کرد: نمی‌توانم جزئیاتی از مبلغ اجرای این دکور افشا کنم. ما طرح این غرفه را به دوستی در ایران ارسال کردیم و وزارت ارشاد اسلامی ایران این طرح را برای ما اجرا کرد.

گفتنی است غرفه یمن در طبقه بالای شبستان اصلی مصلای امام خمینی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران قرار دارد.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    بوابة اليمن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها