جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
در غرفه قزاقستان چه می‌گذرد؟

این نقاش ۵ مجموعه نقاشی، با موضوعات «کاروانی در راه ابریشم»، «روستای زمان کودکی من»، «بازی های روی اسب»، «عاشقان» و «کیهان» دارد که در تمام این نقاشی‌ها، کاراکترها در فضای بزرگی به شکل ذره‌های کوچکی نقاشی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در سرای بین الملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، کشورهای اسلامی متعددی از جمله یمن، قطر، عمان، افغانستان و قزاقستان حاضر هستند و در رابطه با فرهنگ و تاریخ کشور خود توضیحاتی را ارائه می‌دهند.

اما حضور قزاقستان متفاوت است، افراد در این غرفه از هنر خود نیز صحبت می‌کنند و چند اثر از نقاش بزرگ معاصر کشورشان را در غرفه خود به نمایش گذاشته‌اند.

گوهر عمر خانوا، متصدی غرفه در رابطه با هنر نقاشی در کشور قزاقستان گفت: «آلپیسبای قازغول» از نقاشان بزرگ معاصر قزاقستان متولد ۱۹۵۸ در شهر آرال استان قزل اوردا است. این هنرمند مشهور قزاقستانی، کار خود را از زمان دولت شوروی شروع کرده است و نزدیک به ۴۸ سال سابقه نقاشی دارد. او از سال ۱۹۷۸ در «نمایشگاه بین‌المللی نقاشان حرفه‌ای» حضور داشته و تا امروز نیز بیش از ۸۰۰۰ اثر شاخص تولید کرده است.

خانوا تصریح کرد: این نقاش ۵ مجموعه اثر، با موضوعات «کاروانی در راه ابریشم»، «روستای زمان کودکی من»، «بازی های روی اسب»، «عاشقان» و «کیهان» دارد که در تمام این نقاشی‌ها، کاراکترها در فضایی بزرگ به شکل ذره‌های کوچک نقاشی شده‌اند.

همان طور که از نقاشی‌های او مشخص است، این هنرمند در ابتدا یک فضای بزرگ را به صورت انتزاعی و فضایی ترسیم می‌کند و سپس انسان و اجسام را به شکل ذره‌های بسیار کوچک روی آن نقاشی می‌کند، تا فحوای کلام خود را که ذره بودن انسان در عالم هستی است نشان دهد. اما آخرین سری از نقاشی‌های این شخص که «کیهان» نام دارد، کمی با مجموعه‌های گذشته فرق می‌کند!

البته به نظر می‌رسد این تغییر در ابعاد ترسیم اجسام به همان عقیده او و ذره بودن انسان بازمی‌گردد.

این هنرمند در پرتره‌هایی که انسان، محور اصلی نقاشی نیست از این فرم روایت استفاده نمی‌کند. در آثار دیگر او که انسانی در نقاشی حضور ندارد ممکن است حتی اجسام و اشیا به اندازه تمام صفحه بزرگ باشند و این سبک نقاشی، تنها بر محور انسانی آثار او متمرکز است.‌

شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را از اینجا بخوانید.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها