سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، بسته پیشنهادی خرید برای دوستداران هنر با عنوان «حکمت هنر» منتشر کرد تا ۴ عنوان سینمایی را برای خرید به مخاطبان خود پیشنهاد دهد.
«هنر و شناخت ارزش» از پوریا گلشناس
کتاب «هنر شناخت و ارزش؛ مقالههایی دربارهٔ زیبا حسیک و فلسفهٔ هنر در سنت تحلیلی» نوشتهٔ پیتر لامارک، جروم استول نیتز، سینتیا اِی. فری لند، جک دبلیو. مایلند، مالکوم باد و بریس گاوت و ترجمهٔ پوریا گل شناس به همت انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و سوره مهر بهتازگی منتشر شده است.
این کتاب با موضوع زیباییشناختی، هنر و فلسفه برای علاقهمندان به حوزهٔ هنر و فلسفه گردآوری شده است.
کتاب «هنر شناخت و ارزش؛ مقالههایی دربارهٔ زیبا حسیک و فلسفهٔ هنر در سنت تحلیلی» در برگیرندهٔ مقالههایی است دربارهٔ نسبت میان هنر و شناخت، هنر و ارزش در هر دودسته، اخلاق نیز نقشی بنیادی میآفریند.
«معرفت و هنر قدسی» از محمدحسن فغفوری
کتاب «معرفت و هنر قدسی» مجموعهای مدون از جستارها و مقالات محمدحسن فغفوری، استاد گروه آموزشی ادیان دانشگاه جورج واشنگتن است که توسط خود او به زبان فارسی برگردانده شده و برای نخستین بار در ایران به چاپ میرسد.
در این جستارها به ویژه نقاط تماس تشیع و تصوف و الهام این «تصوف» از آن «تشیع» مورد توجه و مداقه قرار گرفته و بر این مبنا در بخش نخست طی شش فصل به بنیادهای معرفت قدسی و در بخش دوم طی سه فصل به مبانی هنر قدسی پرداخته شده است. دانشجویان و اساتید رشته هنر، فلسفه، عرفان اسلامی از مخاطبان اصلی کتاب خواهند بود.
فغفوری در مقدمه کتاب آورده است: «نیت اصلی از نگارش این مقالات، معرفی برخی از وجوه کمترشناخته شدۀ فرهنگ و جامعۀ ایران به خوانندۀ انگلیسی زبان و شناساندن زیباییهای اسلام و تمدن اسلامی به او بوده است. این اقدام، اکنون بسیار اهمیت دارد؛ زیرا رفتار افراط گرایانه حاکم بر برخی جوامع مسلمان از این دین زیبا چهرههای خشک، عبوس، خشن و تهی از ذوق و زیباییشناسی به جهان ارائه داده است. در این شرایط است که شناسانیدن چهرۀ حقیقی دین مبین و سهم ایرانیان در غنابخشیدن به تمدن اسامی اهمیت بسیار مییابد. این مجموعه قدم کوچک و ناچیزی برای تحقق این نیت است».
در بخشی از کتاب میخوانیم: «معرفت قدسی، معرفتی است که بر اساس تعلیمات وحی، و در چهارچوب اسلامی بر مبنای قرآن و سنت رسول خدا و ولایت امیرالمؤمنین در آموزهها، گفتار و رفتارهای امامان شیعه علیهمالسلام تبلور یافته و میراث آنان از طریق مریدان و شاگردانشان که بسیاری از آنها ستارههای درخشان آسمان عرفان شدند به نسل های پسین انتقال یافته است. هنر قدسی، متعالیترین وجه ظهور هنر میباشد که به گونه مستقیم در پرتو وحی و پیام قرآن و ولایت خلق شده و آئینه تمام نمای تقدس وحی است. این هنر همچون پلی ساحت قدسی را با قلمرو انسانی پیوند میدهد و زمان را به ابدیت میپیوندد و ابدیت در زمین حضور مییابد».
کتاب «معرفت و هنر قدسی» توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۶۵ هزار تومان منتشر شده است.
«مشق خوبان» از محمدعلی رجبی دوانی
این کتاب شرح و حاشیهای است بر رسالههای صراط السطور سلطانعلی مشهدی و مداد الخطوط میرعلی هروی است. این دو رساله نمونه بارز سنت تاریخی نستعلیقنویسی از دو استاد مسلم خط نستعلیق هستند که در هر بخش کتاب، بر حسب نیاز برای شرح و بسط بیشتر، آرا دیگر نویسندگان هم اضافه شده است. نستعلیق از آغاز قرن نهم هجری جایگاه ویژهای در ایران داشته و به همین خاطر به عروسی در میان خطوط اسلامی شهره شده. این خط آئینه دریافت فرهنگ ایرانی از سنت نبوی و میراث اسلامی هم هست. نویسنده این کتاب دو رساله را با مقدمه، شرح و حاشیه فراهم کرده است که این شرح و حاشیهنویسی جز مهمی از سنت آموزش، انتقال هنر و علم در ایران است.
«نظریه ادبیات شیعی» از فرزاد قائمی
حماسه در ایران، همیشه ریشه در ادبیات مردمی داشته؛ نیروی محرکه مقاومتهای اجتماعی را در برابر بیگانگان تامین میکرده است. این کتاب نه در قالب یک سیر تاریخی، بلکه با طرح یک چهارچوب مفهومی برای تبیین نظریه «حماسهگرایی تشیع» نقش تشیع را به عنوان یکی از منابع اصلی فرهنگ حماسی، بهویژه نقش راهبرانه نیرومند فردوسی را در این روند بررسی کرده است؛ نقشی که در هزارسال اخیر، در مسیر شکلگرفتن هویت اجتماعی و تاریخی ایرانیان پیوسته تقویتشده، جایگاه مهم شاهنامه در ایران امروز نیز در همین راستا قابل درک است. رشد سیاسی تشیع نیز که مسیری از سرکوب تا اقتدار را از عصر عباسی تا صفوی طی کردهاست، از حیث تبلور انگیزههای حماسی، با همین رویکرد تحلیل شدهاست. فرهنگ حماسی در ایران که ریشههای عمیق پیشااسلامی داشته، در عصر اسلامی، در برابر سرکوبهای خلفا و سلاطین و ترکتازی قبایل مهاجم، مسیر تازهای از تابآوری سرسختانه را ایجاب کردهاست. همین رویکرد باعث شد، سیر حماسه در ایران اسلامی، وحدت دو بعد هویت ملی و ایمانی را که اتفاقاً به شاهنامه فردوسی آغاز شده بود، تداوم بخشد. حتی «حماسهگرایی» به هنجار اعتقادی و نوعی فضیلت اخلاقی تبدیل شود که الهامبخش شکلگیری مفاهیمی چون دولت-ملت آرمانی باشد.
نظر شما