جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
انتشار کتابی مخصوص سندپژوهان/ عرضه دو کتاب مهم درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

انتشارات سمت امسال با هزار و 200 کتاب در نمایشگاه حضور دارد و 250 اثر تازه عرضه کرده است. «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «انقلاب بی‌پایان» و «تحولات سیاسی اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران» از آثار مهم این ناشر در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ابوالفضل طلایی، مدیر غرفه انتشارات سمت گفت: امسال با هزار و دویست کتاب در نمایشگاه حضور داریم و دویست و پنجاه اثر تازه عرضه کرده‌ایم.

از کتاب‌های مهم و تازه نشر سمت در زمینه تاریخ و علوم سیاسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

«بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نوشته محمدجواد نوروزی

«چه بوده‌ایم، چه گشته‌ایم و چه باید باشیم» سه پرسش بنیادین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که پاسخ درخور به آن، در سلوک فردی به خودسازی و پیمودن مسیر لقاء‌الله و در سلوک اجتماعی به تمدن نوین اسلامی و تحقق ولایت عظمای حضرت ولی عصر (عج) منتهی خواهد شد. انقلاب اسلامی به انحطاطِ تاریخیِ برآمده از استبداد داخلی و استعمار خارجی پایان داد و امروزه در عرصه‌های مختلف، از سویی الهام‌بخش عزت و عزیمت به جایگاه واقعی ایران اسلامی است و از سوی دیگر، با به‌کارگیری راهبردهای هفت‌گانه مندرج در بیانیه، درصدد محقق ساختن تمدن نوین اسلامی است. آرمانی که رمز دستیابی به آن، کاربست نظریه نظام انقلابی است.

«انقلاب بی‌پایان» نوشته محسن لبخندق و حمیدرضا خادمی

بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی که در چهلمین سال پیروزی انقلاب از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مردم ایران صادر شد، منظومه‌ای از مبانی، اصول، جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلان و تحلیلی از نقاط قوت و ضعف، آرمان‎‌ها، دستاوردها، توانمندی‌ها و مخاطراتی است که این انقلاب توقف‌ناپذیر و دائمی، از خلال آن‌ها سربرآورده و در دومین گام تمدنی‌اش باید بدان‌ها توجه کند. در حقیقت عمق و جامعیت این بیانیه، مستلزم تبیین جامعۀ علمی و نخبگانی کشور است. کتاب «انقلاب بی‌پایان» در صدد است گامی کوچک در این مسیر بردارد.

«تحولات سیاسی اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران» نوشته یحیی فوزی

تاب حاضر اثری پژوهشی در توصیف و تحلیل تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی در ایران و شناسایی ابعاد، پیامدها و عوامل مؤثر بر این تحولات در یک مقطع زمانی ۴۰ ساله است. در این کتاب از یک‌سو چگونگی شکل‌گیری دولت، نهادها و ساختارهای جدید بعد از انقلاب توضیح داده می‌شود و کارگزاران و نیروهای مؤثر بر تحولات این مقطع تاریخی معرفی می‌گردد و از سوی دیگر رابطه پیچیده و تنگاتنگ تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تحولات سیاسی تبیین می‌گردد. در ضمن به این سؤالات پاسخ داده می‌شود: در سال‌های بعد از انقلاب چه اقداماتی برای تأسیس، تثبیت و تحکیم نظام سیاسی جدید و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در ایران در عرصه‌های مختلف انجام شد؟ تحولات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور چگونه و تحت تأثیر چه عواملی شکل گرفت؟ در نهایت جمهوری اسلامی در تحکیم اهداف خود در چند دهه گذشته چه موفقیت‌هایی به‌دست آورده و با چه چالش‌هایی از درون و بیرون مواجه بوده است؟

«درآمدی بر سندشناسی و سندپژوهی در منابع آرشیوی» نوشته ابوالفضل حسن‌آبادی

این کتاب با رویکردی آموزشی به جنبه‌های مختلف سند در دو محور سندشناسی و سندپژوهی، و به منظور ارائه شمائی از تاریخچه سندشناسی و سندپژوهی در ایران و دنیا، تعاریف دقیق و کارآمد و شیوۀ روشمند پژوهش سند، برای توانمندسازی مخاطبان دانشگاهی و غیردانشگاهی نگارش شده است. ویژگی‌های متمایزکنندۀ این کتاب عبارت‌اند از استفاده از مهم‌ترین منابع خارجی و نسخ خطی مرتبط با موضوع، توجه به مؤلفه‌های سندپژوهی با تعریف اصطلاحاتی مانند سندپژوه، انواع پژوهش‌های اسنادی و مراحل انجام آن، استانداردهای سندپژوهی و باید و نبایدهای آن. بسیاری از مطالب ارائه شده در این اثر برای اولین بار در این چهارچوب محتوایی نگارش و تدوین شده‌اند و امید است ضمن مفید بودن برای کاربران، توسط متخصصان سند در آینده مورد نقد و بررسی قرار گرفته و تکمیل شود.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها