جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
مهم‌ترین رخدادهای تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از گرامیداشت روز خلیج فارس تا شکست شاهانه

هفته گذشته سرویس تاریخ و سیاست به دلیل نزدیک شدن به سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تازه‌های کتاب و پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه را از زبان کارشناسان جویا شد. گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس نیز از رخداد مهم این هفته به شمار می‌رفت.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته حوزه تاریخ و سیاست به دلیل نزدیک شدن به سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران تازه‌های کتاب و پیشنهاد خرید از نمایشگاه از زبان کارشناسان را در خروجی خود قرار داد. روانشناسی شخصیت شاه، «یادداشت‌های علم»، «نیم قرن تا ناکامی»، «پژوهش درباره خلیج‌فارس، حفظ میراث این آبراهه است»، «گرامیداشت روز خلیج فارس» و پیشینه بیش از هزار سال تاریخ خلیج‌فارس از جمله اخبار حوزه تاریخ و سیاست در هفته گذشته است. در این گزارش مهم‌ترین اخبار این هفته را مرور می‌کنیم.

از روانشناسی شخصیت شاه تا «یادداشت‌های علم»؛ کتابی که ثابت می‎‌کند چرا انقلاب شده است

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های «خاطرات عزت‌الله مطهری»، «خاطرات احمداحمد»، «خاطرات مرحومه طاهره دباغ»، «یادداشت‌های علم»، «وصیتنامه امام خمینی (ره)»، «شیر و عقاب: تراژدی روابط ایران و آمریکا»، «شکست شاهانه» و «سال‌های بی‌قرار» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

روایت ایرانی از مسائل افغانستان در دوره‌های مختلف تاریخی چه بوده است؟

اهمیت تاریخی مطالب و اطلاعات دست‌اولی که در روزنامه «اطلاعات» وجود دارد، نویسنده را بر آن داشته است تا مطالب مربوط به افغانستان را در این کتاب گردآوری کند. در این جلد از کتاب، مطالب روزنامه «اطلاعات» درباره افغانستان از شماره ۴۶۱ (۲۰ فروردین ۱۳۰۷) تا شماره ۸۳۹۳ (۹ خرداد ۱۳۳۳) گردآوری شده است.

مستندات اقدامات صهیونیست‌ها در کتاب «نیم قرن تا ناکامی» برای جامعه روشنگر است

عباس سلیمی نمین، پژوهشگر تاریخ و مدیر مسئول دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به عنوان پیشنهاد خرید کتاب از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب در حوزه تاریخ و سیاست گفت: به دلیل بروز برخی مسائل بین ایران و صهیونیست‌ها کتاب «نیم قرن تا ناکامی» تالیف رونن برگمن را که سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در شمارگان ۳ هزار نسخه به چاپ رسیده و به تازگی به چاپ دوم رسیده است، برای خرید از نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌کنم.

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و اساتید دانشگاه

معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه به مناسبت روز معلم با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

نقش مهم و استراتژیک خلیج‌فارس از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: نقش مهم و استراتژیک خلیج‌فارس از دیر باز مورد توجه ایرانیان حتی در دوران ایران باستان بوده و این حوزه همواره مهد تجارت و تمدن و مورد توجه سایر کشورهای جهان بوده است.

پژوهش درباره خلیج‌فارس، حفظ میراث این آبراهه است

حسن اللهیاری، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خلیج‌فارس گفت: واقعیت امر این است که میراث تاریخی خلیج‌فارس، تا حالا با روش علمی حفظ شده است. یعنی روش‌های دیگر کوتاه مدت و کم فایده بوده‌اند. بر این مبنا به نظر می‌رسد پژوهش درباره خلیج فارس، به تمام معنا حفظ میراث این آبراهه است.

خلیج فارس تا ابد برای ایران خواهد درخشید

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که به رونمایی از پوستر خلیج فارس اختصاص داشت و در محوطه برج آزادی برگزار شد، گفت: خداوند متعال را شاکریم که در این ایام فرخنده بهار زیبا در برج آزادی که مظهر استقلال و آزادی مردم عزیز ایران است برای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس آمده‌ایم.

خلیج‌فارس برای ما مقدس است

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی همزمان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که به رونمایی از پوستر خلیج فارس اختصاص داشت و دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در محوطه برج آزادی برگزار شد، گفت: در چنین روزی در جمع عزیزانی هستم که دلشان برای ایران می‌طپد. به عنوان یک سرباز کوچک به وجود شما افتخار می‌کنم. من از خلیج‌فارس و از خرمشهر عزیز می‌آیم. سالیانه بر طبق برنامه‌ای جوانان دانشکده افسری را می‌بریم تا رشادت‌های رزمندگان را در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس برایشان تشریح کنیم.

وثوقی با عشق برای عظمت ایران کار می‌کند

رسول جعفریان، استاد تمام دانشگاه تهران دوشنبه دهم اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی خلیج‌فارس و در مراسم بزرگداشت «روز ملی خلیج‌فارس و رونمایی از ارج‌نامه دکتر محمدباقر وثوقی» که به همت گروه تاریخ و باستان‌شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری گروه تاریخ دانشگاه تهران و انجمن ایرانی تاریخ برگزار شد، گفت: برای دو مناسبت در اینجا گرد هم آمده‌ایم. روز ملی خلیج فارس و بزرگداشت محمدباقر وثوقی. هر چه از خلیج‌فارس می‌دانم از همنشینی با دکتر وثوقی است. در سال ۱۹۶۴ جمال عبدالناصر برای اولین بار از نام مجعول استفاده کرد. این زمانی بود که او با شاه ایران درگیر بود.

خلیج‌فارس بیش از بیست هزار سال تاریخ و پیشینه دارد

مصطفی ده‌پهلوان با بیان اینکه باستان‌شناسی خلیج‌فارس موضوعی است که امروز از آن غافل مانده‌ایم تصریح‌کرد: جایگاه و ارزش یک یافته باستان‌شناسی یا بقایای یک بندر تاریخی درتجربه زیستی آن است. تجربه زیستی که نیاکان ما در جای‌جای این سرزمین و از جمله در کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس داشته‌اند.

حقوق بشر به یک پدیده سیاسی تبدیل شده است

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر گفت: کتاب‌هایی از کانادا و سوئد که به عنوان اولین مجموعه منتشر شد، کانادا کشوری است که خود گرفتار نقض حقوق بشر است و حداقل کاری که جمهوری اسلامی می‌تواند بکند این است که کانادا را که مدعی حقوق بشر است را به مردم بشناساند و بگوید که کشوری که خود مدعی حقوق بشر است گرفتار نقص حقوق بشر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط