دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
خلیج فارس تا ابد برای ایران خواهد درخشید/ پیشنهاد وزیر فرهنگ برای مطالعه کتاب‌ ایرج افشار سیستانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به جوانان توصیه می‌کنم کتاب‌های ایرج افشار سیستانی را بخوانند تا با همه داشته‌های تاریخی و تاریخ خلیج فارس آشنا شوند. ما با هیچ‌کس درباره خلیج فارس اختلاف دیدگاه نداریم. خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و به عنوان یک بخش برای ایران عزیز خواهد درخشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس که به رونمایی از پوستر خلیج فارس اختصاص داشت و در محوطه برج آزادی برگزار شد، گفت: خداوند متعال را شاکریم که در این ایام فرخنده بهار زیبا در برج آزادی که مظهر استقلال و آزادی مردم عزیز ایران است برای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس آمده‌ایم.

وی افزود: این برج و میدان تاریخی روزهای بزرگی را به خود دیده است. سال ۱۳۵۷ تهران، ۲۲ بهمن‌های باشکوه که برگزار شد، ۱۲ بهمن ۵۷، حضور امام عظیم‌الشان در تهران و عبور از این مسیر، همه و همه گذشته پرافتخارایران را روایت می‌کند. امروز شاید عده‌ای تصور می‌کنند ما در موضوع خلیج فارس یک اختلاف قومی داریم. در چنین روزی یکی از سرداران بزرگ ایرانی پرتغالی‌ها را بعد از یک‌صد سال غربی‌های استعمارگر را از ایران اخراج کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌های استعمارگر از پهنه خلیج فارس است. ما به خلیج فارس به عنوان یک بخش از سرزمین جغرافیایی نگاه نمی‌کنیم، خلیج فارس بخشی از هویت ماست. ما در خلیج فارس منابع غنی انرژی داریم که یک آبراهه بی نظیر در آن قرار دارد. خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جامعه ایرانی است. در هیچ بخشی از خلیج فارس شمالی و جنوبی چیزی به عظمت ایران پیدا نمی‌کنیم.

اسماعیلی افزود: مدتی پیش در کشور همسایه چند موزه مهم را به حسب دعوت میزبان بازدید کردیم، هر چه توضیح می‌دادند جز تاریخ پرافتخار ایران ما نبود. خلیج فارس بخشی بزرگ از ایران فرهنگی ماست. بخش مهمی از حوزه فرهنگی ما در جنوب خلیج فارس، متأثر از ایران فرهنگی و به همین خاطر نمی‌تواند در مرزهای جغرافیایی محصور بماند. یک سمت آن تا عمق چین نفوذ کرده و همه شبه قاره هند، افغانستان، آسیای مرکزی تا غرب مدیترانه و شمال آفریقا ادامه پیدا کرده است و ما وقتی از خلیج فارس نام می‌بریم، از یک تاریخ چند هزار ساله یاد می‌کنیم و به آن می‌بالیم.

وی افزود: ما به خلیج فارس می‌بالیم و به همه داشته‌های پرافتخار و هویت‌آفرین خلیج فارس افتخار می‌کنیم. خلیج فارس یکی از حوزه‌های تمدنی ماست. مردان و زنان بزرگی در کشورمان داشتیم و رویدادهای بزرگی را در این مرز و بوم تجربه کردیم. در تاریخ ایران ۷ آذر ۱۳۵۹ غیورمردان نیروی دریایی جمهوری اسلامی با پشتیبانی نیروی هوایی تمام تاسیسات دریایی رژیم بعث عراق را از بین بردند و شهدایی که غیورمردانه در مقابل آمریکایی‌ها ایستادند. همچنین فاجعه تاریخی سقوط هواپیمایی مسافربری توسط آمریکایی‌ها را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: به جوانان توصیه می‌کنم کتاب ایرج افشار سیستانی را بخوانند تا با همه داشته‌های تاریخی و تاریخ خلیج فارس آشنا شوند. ما با هیچ‌کس درباره خلیج فارس اختلاف دیدگاه نداریم. خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و به عنوان یک بخش برای ایران عزیز خواهد درخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها