یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
ظرفیت و جایگاه هنرمندان به درستی کشف نشده است

خراسان‌رضوی - پدر تئأتر خراسان با اشاره به اینکه جایگاه هنرمندان هنوز به درستی کشف نشده است، گفت: در وجود هنرمند چیزی است که کسی آن را کشف نکرده و این ظرفیت است که به او کمک می‌کند تا انسان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، محمد علی لطفی مقدم در آیین رونمایی و جشن امضا مجموعه نمایشنامه «اسم نداره» و مجموعه داستان «یک روز کاملاً معمولی» به قلم محمود کریمی؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که شنبه شب در پردیس هنر اردیبهشت برگزار شد، گفت: جایگاه هنرمند هنوز به درستی کشف نشده است. در وجود هنرمند چیزی است که کسی آن را کشف نکرده و این ظرفیت است که به او کمک می‌کند تا انسان باشد. در برابر این نویسنده سر تعظیم فرود می‌آورم، چرا که زندگی بسیار موفقی سپری کرد و عمرش را در خدمت تئاتر بود.

رضا حسینی پیشکسوت تئاتر مشهد نیز در ادامه با اشاره به اینکه نیازمند مهربانی و همدلی در تئاتر هستیم، گفت: مسائلی در تئاتر ما رنگ باخته که در جامعه ما نیز مؤثر است. همدلی و محبت در این عرصه در چندسال اخیر کم رنگ شده است و خلأ آن احساس می‌شود.

ظرفیت و جایگاه هنرمندان به درستی کشف نشده است

وی ابراز کرد: پشتیبان هم باشیم تا رقیب یکدیگر، به جای اینکه تلاش کنیم از همدیگر سبقت بگیریم و بشتابیم، در گریز از هم هستیم و متاسفانه رنگ و بوی انسان دوستانه کمرنگ شده است.

این پیشکسوت تئاتر خاطر نشان کرد: رقابت کاذب ما را از هم جدا کرده است و آنچه در ظاهر شاهد آن هستیم، خوب نیست و احساس می کنم مراسمی که باعث شود به جنبه های دیگر تئاتر توجه داشته باشیم کم است؛ چرا که وجه دیگری از تئاتر غیر اجرا وجود دارد همچون پژوهشگری، از عرصه چاپ نمایشنامه نیز دور افتادیم.

فردی موفق است که استعداد خود را کشف کند

حسینی گفت: شخصیت انسان دو جنبه دارد؛ یکی وجه آشکار و یک وجه پنهان. وجه آشکار آنچه هر روز در آیینه می بینیم و نیمه پنهان استعداد درونی انسان است.

وی اظهار کرد: شخصیتی که استعداد خود را کشف کند در زندگی موفق است و الا همواره حیران است. در حال حاضر با نسلی مواجه هستیم که نمی داند چه می‌خواهد بکند و استعداد درونی خود را کشف نکرده است. طبیعت به هر انسانی استعدادی می دهد و مهم کشف است تا به انسان درجه یک تبدیل شویم و اگر نتوانیم کشف کنیم در جمعیت گم می شویم.

حسینی ابراز کرد: برای درجه یک شدن باید استعداد درونی خود را کشف و چشم انداز داشته باشیم. چشم انداز وجه تعالی بخش انسان است. افراد ساکت و قانع چشم انداز ندارند و پیشرفت نمی کنند؛ چرا که اگر قانع باشیم به هنر نمی رسیم.

وی افزود: باید استعداد درونی و وجه پنهان خود را پیدا کنیم و محمود کریمی از آن دسته افرادی است که استعداد درونی خود را کشف کرد و همواره تشنه دانستن بود.

وی گفت: محمود کریمی از شخصیت هایی که شبیه آن کم پیدا میشود. انسانی با ادب، با شخصیت و محبوب. اکثریت کسانی که کار کارگردانی می کنند، مدیون محمود کریمی بوده و هستند. خانواده محسن کریمی جز بهترین های تئاتر هستند.

خط سیر مناسبی در داستان وجود دارد

حسین بیات نویسنده و کارشناس ادبیات داستانی به تحلیل و بررسی آثار این کتاب پرداخت و گفت: مونولوگ‌های بلند این اثر، نتیجه تنهایی است، تنهایی همراه با پریشانی و نویسنده سعی کرده کار تمیزی را به مخاطب عرضه کند.

وی با خاطر نشان کردن اینکه خط سیری مناسبی در تمام داستان های مجموعه وجود دارد، گفت: نویسنده در جاهای بسیاری از صفحات تصاویر زیبایی در ذهن مخاطب ایجاد می کند اما متاسفانه ویراستاری کار ضعیف است و امید است در چاپ دوم اصلاح شود.

در مسیر تئاتر انسانیت می‌آموزیم

محمود کریمی نویسنده مجموعه داستان یک روز کاملاً معمولی در پایان گفت: این آثار را به همسرم و پدر و مادرم که زحمات بسیاری کشیدند تقدیم می‌کنم.

وی ابراز کرد: در مسیر تئاتر انسانیت می آموزیم و افتخارم این است که شاگردی اساتیدی چون آقای لطفی و صابری را داشتم و امید است بتوانیم مسیر انسانیت را تا انتها درست طی کنیم.

به گزارش ایبنا؛ مجموعه نمایشنامه اسم نداره به قلم محمود کریمی و ویراستاری سمیرا دوست محمدی در ۹۳ صفحه و مجموعه داستان های کوتاه یک روز کاملاً معمولی نیز به قلم همین نویسنده در ۵۷ صفحه به همت انتشارات آسو در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها