یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
سعدی عشق و عقل را سرمایه‌ بزرگ انسان‌ها می‌داند/ شیخ اجل برجسته‌ترین شاعر تعلیمی

همدان - یک استاد ادبیات فارسی دانشکده دانشگاه بوعلی سینا گفت: سعدی معتقد است عقل و عشق سرمایه‌های بزرگی برای ما هستند و سخت‌گیری و تعصب را خامی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ایبنا) در همدان، مهدی شریفیان عصر امروز در آیین پاسداشت استاد سخن سعدی اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم که عظمت ملت ایرانیان در شعر به خوانش عرفانی شعر است زیرا خوانش عرفانی یک وفاق ملی و وفاق انسانی را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه سعدی فردی چند وجهی و چند بعدی است افزود: ما کمتر شخصیتی در تاریخ ادبی و فلسفی چون سعدی داریم، سعدی شاعر و نویسنده و برجسته‌ترین شاعر تعلیمی است و بوستان و گلستان را سروده است.

این استاد ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه سعدی تلاش کرده تا مسیر توسعه مدنی، فقهی، اجتماعی، فرهنگی و… را برای همه انسان‌ها ساده و شیرین کند گفت: سعدی شاعر غنایی است، از خودش و احساساتش می‌گوید و قلبش را در معرض دید ما می‌گذارد که ما با او همزاد پنداری کنیم.

وی یادآور شد: سعدی معتقد است عقل و عشق سرمایه‌های بزرگی برای ما هستند و سخت‌گیری و تعصب را خامی می‌داند.

شریفیان با اشاره به اینکه تعادل بحث مهمی در آرا و عقاید است و از همه مهمتر سعدی بسیار شیرین سخن است افزود: سعدی برای دولت و ملت ارتباطی قائل بود به طوری که دنبال یک زندگی آرام به همراه رفاه نسبی و دنبال اصلاح دائمی است.

وی با تاکید بر اینکه سعدی می‌خواهد همه چیز را قدم به قدم جلو ببرد و از تنش و تنش آفرینی دوری می‌کند عنوان کرد: هم باب اول گلستان به لحاظ تعلیمی و هم در بوستان سعدی به شیوه حکمرانی پرداخته است است و اعتقاد دارد که جامعه انسانی نیاز به نظم و انضباط و حکمرانی خوب و همدل دارد.

سعدی عشق و عقل را سرمایه‌گذاری بزرگ انسان‌ها می‌داند/ شیخ اجل برجسته‌ترین شاعر تعلیمی

این استاد دانشکده ادبیات دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه سعدی تلاش کرده از همه ظرفیت‌های ایرانی در اشعارش استفاده کند گفت: سعدی در بوستان و گلستان از پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و حتی انوشیروان سخن گفته است و سعی دارد برای همگان قابل تصور باشد.

وی با بیان اینکه سعدی معتقد است عدالت اساس یکی حکمرانی خوب است تصریح کرد: او بر آن است که هر چیزی سر جایش باشد، دنیا گلستان است.

شریفیان عنوان کرد: سعدی به شایسته سالاری اعتقاد دارد و می‌گوید این انسان است که شایسته سالاری را به هم می‌زند، سعدی بر آن است عدالت وقتی شکل می‌گیرد که قدرت متمرکز نباشد زیرا قدرت مثل هواست و همه می‌توانند استنشاق کنند.

وی با بیان اینکه توزیع ثروت هم نباید متمرکز باشد چون اگر متمرکز باشد فقر نهادینه می‌شود افزود: پایه اصلی یک حکمرانی خوب توزیع ثروت است و حکومت اول باید زندگی عادی مردم را جدی بگیرد چون فقر خطرناک است و وجهه و عظمت یک ملت را مخدوش می‌کند.

در ادامه آیین بزرگداشت سعدی تعدادی از شاعران و اعضای انجمن‌های ادبی به خوانش اشعاری از گلستان و بوستان سعدی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها