جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
مهم‌ترین رخدادهای تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از اتکاء به دستاوردهای انقلاب تا «وعده صادق»

در این هفته شاهد رخدادهایی همچون «به اشتراک گذاری نسخ خطی کلیات عطار و منطق‌الطیر از سوی سازمان اسناد»، انتشار کتاب «رضای انقلاب»، عملیات وعده صادق با رمز «یا رسول الله» و گفت‌وگو با کارشناسان این حوزه در خصوص عملیات «وعده صادق» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین این رخدادها را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت سرویس تاریخ و سیاست شاهد برگزاری نشست‌ها و رویدادهایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون «به اشتراک گذاری نسخ خطی کلیات عطار و منطق‌الطیر از سوی سازمان اسناد»، انتشار کتاب «رضای انقلاب»، عملیات وعده صادق با رمز «یا رسول الله» و گفت‌وگو با کارشناسان این حوزه در خصوص عملیات «وعده صادق» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین این رخدادها را مرور می‌کنیم.

تصاویری از نسخ خطی «کلیات عطار» و «منطق‌الطیر»

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همزمان با ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری تصاویری از نسخه خطی «کلیات عطار» و «منطق‌الطیر» را که در این سازمان نگهداری می‌شود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است.

اتکاء به دستاوردهای انقلاب، رفتار امروزمان را تعالی می‌بخشد

کتاب «رضای انقلاب» خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی تالیف حجت‌الاسلام سعید فخرزاده به تازگی از سوی انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. این کتاب به زندگی و شرح حال یکی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره)، روحانی فاضل و مردمی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی می‌پردازد که نقش موثری در انقلاب اسلامی داشته است. او روحانی اهل اصفهان است که قبل از انقلاب در محله‌ای آذری‌نشین، به عنوان امام جماعت مسجد فلاح که بعدها به مسجد جامع ابوذر تغییر نام داد، منصوب و مشغول فعالیت شد. با فعالیت‌های او مسجد ابوذر خیلی زود به پایگاه طرفداران امام و انقلاب تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی را در انسجام نیروها و حفظ نشاط سیاسی در جنوب‌غرب تهران و حمایت از نظام در عرصه‌های مختلف بر عهده گرفت. درباره این کتاب با حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، چهره‌ای آشنا در تاریخ‌پژوهی و تاریخ شفاهی به گفت‌و گو نشستیم

وعده صادق

عملیات وعده صادق با رمز «یا رسول الله»، در ساعات پایانی ۲۵ و بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد از ایران به سمت اسرائیل انجام گرفت.

این عملیات در واکنش به حمله اسرائیل در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ به کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران و شهادت چند تن از مقامات ارشد نظامی ایران انجام گرفت. بر اساس گزارش های میدانی، حمله گسترده ایران موجب هدف قرار گرفتن مراکز راهبردی نظامی رژیم صهیونیستی به ویژه پایگاه های هوایی رامون و نواتیم شد.

مهدی رازانی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی شد

با حکم مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی رازانی به عنوان سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد.

«وعده صادق»، اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل را ویران کرد

محمدتقی تقی‌پور، پژوهشگر تاریخ صهیونیسم گفت: عملیات «طوفان الاقصی» و بعد عملیات «وعده صادق» ثابت کرد که اسرائیل آسیب‌پذیر و شکننده است. یعنی همه تبلیغات مبتنی بر اسطوره شکست‌ناپذیر اسرائیل یک بلوف سیاسی و یک شانتاژ تبلیغاتی است.

ماجرای سخنرانی اقتداری در سمینار خلیج‌فارس چه بود؟

«پدر مطالعات خلیج‌فارس» عنوانی است که از احمد اقتداری با این عنوان یاد می‌شود. او زاده سال ۱۳۰۴، گراش در فارس است. احمد اقتداری آموزگار، وکیل دادگستری، نویسنده، مورخ و جغرافی‌دان برجسته‌ای بود. عمده شهرت وی به دلیل پژوهش در خلیج‌فارس است. او تمام سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان را برای کار تحقیقاتی خویش پیاده طی کرد و از دوران جوانی شروع به نقشه‌برداری تمام این سواحل کرد.

انتصاب علی‌اکبر صالحی به عضویت شورای عالی علمی مؤسسه دانشنامه‌نگاری

علی‌اکبر صالحی به عضویت شورای عالی علمی مؤسسۀ دانشنامه‌نگاری مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی منصوب شد.

پاسخ قاطع ایران به رژیم صهیونیستی باعث ارضای احساس غرور ملی مردم شده است

موسی نجفی با اشاره به پاسخ نیروهای مسلح به رژیم صهیونیستی نقطه اوج را رهبری بلامنازع جهان اسلام توسط ما ایرانیان و شیعیان برشمرد و گفت: رسانه‌های کشورهای منطقه عموماً اعلام کرده‌اند که امپراتوری پارس دوباره زنده شده است و فرزندان سلمان فارسی در حال احیای امپراتوری‌ای هستند که البته این بار وجه اسلامی دارد نه آریایی.

رونمایی از ۵ کتاب حوزه میراث‌فرهنگی

در بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و کنشگران بناها و محوطه‌های تاریخی از پنج کتاب منتشر شده توسط معاونت میراث‌فرهنگی رونمایی و از ۱۴ استادکار، کنشگر، خیر و بهره‌بردار موفق میراث‌فرهنگی قدردانی شد.

آثار قرآنی باید مورد توجه متولیان بخش گردشگری و میراث فرهنگی قرار گیرد

نشست نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» سه شنبه ۲۸ فروردین با حضور مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران و تنی چند از اعضای شورای هنری و انتخاب آثار در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

عملیات «وعده صادق» تحمیل اراده بر دشمن است

محمدصادق کوشکی، پژوهشگر تاریخ سیاسی گفت: عرصه دیگری که جای تالیف کتاب و مجموعه مقالات و حتی کتاب مستقل دارد، الگوی جنگ قرن بیست و یکمی است که نمونه بارز آن عملیات «وعده صادق» است. یعنی جنگی که کوتاه‌مدت است. جنگی که با ابزارهای کاملاً جدید و فن‌آورانه انجام می‌شود، جنگی که پرحجم اما کوتاه‌مدت است و هدفش تحمیل اراده بر دشمن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط