دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
«وعده صادق»، اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل را ویران کرد/ صهیونیسم؛ پدیده‌ای زودگذر در تاریخ منطقه

محمدتقی تقی‌پور، پژوهشگر تاریخ صهیونیسم گفت: عملیات «طوفان الاقصی» و بعد عملیات «وعده صادق» ثابت کرد که اسرائیل آسیب‌پذیر و شکننده است. یعنی همه تبلیغات مبتنی بر اسطوره شکست‌ناپذیر اسرائیل یک بلوف سیاسی و یک شانتاژ تبلیغاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدتقی تقی‌پور، پژوهشگر تاریخ صهیونیسم و مؤلف کتاب‌هایی همچون «ایران و اسرائیل» و «استراتژی پیرامونی اسرائیل» با اشاره به روایت عملیات «وعده صادق» گفت: رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین و منطقه اسلامی اساساً با شعار آتش و خون و خاکستر ایجاد شده است. یعنی از بعد از جنگ جهانی اول که فلسطین توسط انگلیسی‌ها اشغال شد و از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸ که اسرائیل تاسیس شد، تماماً بر اساس تهاجم و تجاوز بوده است.

وی افزود: تا قبل از این زمان، اصلاً یهودیان در سرزمین فلسطین هیچ جایگاهی نداشتند و از منظر حقوق بین‌الملل هم هیچ‌گونه حق و حقوق و مالکیتی در فلسطین نداشتند. علی‌رغم همه آن تحریفاتی که در تاریخ ایجاد کردند که اینجا سرزمین بی‌مردم بوده است و اینها مردمی بی‌سرزمین بودند، چنین سخنانی از افسانه‌های اسرائیلی است. حتی در سال ۱۹۴۸ که اسرائیل سی‌چهل سال بعد از جنگ جهانی اول اعلام موجودیت کرد، اینها توانسته بودند ۵ درصد از جغرافیای فلسطین را تحت تصرف و تملک خودشان دربیاورند و ۷۸ درصد بقیه را در تقابل اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۷ اشغال کردند. یعنی با جنگ و زور و آتش و خون، بقیه سرزمین فلسطین و کرانه غربی رود اردن و نوار غزه را هم در تهاجم ژوئن ۱۹۶۷ یعنی جنگ سوم اعراب و اسرائیل تصرف کردند.

پژوهشگر تاریخ صهیونیسم بیان کرد: یعنی اسرائیل به هیچ عنوان یک دولت قانونی و مشروع در سرزمین فلسطین نیست و همواره خوی تجاوزگری و توسعه‌طلبی داشته است. اینها معتقدند که فلسطین سرزمین موعود اینهاست و ایجاد دولت اسرائیل مقدمه‌ای است برای ایجاد اسرائیل بزرگتر به پهنه نیل تا فرات و دولت بزرگ جهانی قوم یهود.

تقی‌پور در ادامه گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل طی تقریباً ۷۵ سال از عمر خود با کمک و پشتیبانی آمریکا و اروپا توانسته است یک قدرت پوشالی از خود در منطقه به نمایش بگذارد. در تقابل اول اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ یا در آن جنگ معروف در سال ۱۹۵۶ یا در جنگ ژوئن و تجاوز معروف اسرائیل در ۱۹۲۷ و یا در جنگ چهارم یعنی جنگ رمضان در سال ۱۹۷۳، اسرائیل به دلیل ضعف و سستی حاکم بر جهان عرب و اسلام و از سوی دیگر حمایت قدرت‌های جهانی به‌خصوص آمریکا و اروپا از این رژیم نامشروع، از خود یک ابهت پوشالی درست کرده بود که تاجداران عرب و ژنرال‌های کشورهای اسلامی از او حساب می‌بردند. یعنی اسطوره شکست‌ناپذیر اسرائیلی را به نمایش گذاشته بود.

وی افزود: عملیات «طوفان الاقصی» و بعد عملیات «وعده صادق» ثابت کرد که اسرائیل آسیب‌پذیر و شکننده است. یعنی همه تبلیغات مبتنی بر اسطوره شکست‌ناپذیر اسرائیل، یک بلوف سیاسی و یک شانتاژ تبلیغاتی است. اگر بخواهیم به طور مشخص در مورد عملیات «وعده صادق» سخن بگوییم چند محور را باید مورد توجه قرار بدهیم و مطرح کنیم. اول اینکه این عملیات به دشمن اسرائیلی و حامیان جهانی و منطقه‌ای آن نشان داد که صبر استراتژیک ایران تاکنون در برابر همه دست‌اندازی‌ها و ددمنشی‌های جنایات اسرائیل هم علیه ایران و هم علیه مسلمانان فلسطین نه ناشی از ضعف و ناتوانی جمهوری اسلامی بلکه از سر تدبیر و اقتدار بوده است. این عملیات هم عظمت و هم اقتدار دفاعی بازدارندگی ایران را در برابر رژیم اسرائیل به رخ جهانیان و به‌خصوص دولت‌مداران و حاکمان اروپا و آمریکا کشید.

این پژوهشگر تاریخ صهیونیسم بیان کرد: مطلب بعدی اینکه عملیات «وعده صادق» عمق آسیب‌پذیری و شکنندگی اسرائیل را به خوبی به جهانیان و به‌خصوص به کشورهای منطقه و امت اسلامی نشان داد که علی‌رغم ۷۵ سال تبلیغات فریبنده، اسرائیل به راحتی آسیب‌پذیر و شکننده است. نکته بعدی اینکه عملیات «وعده صادق» رزمندگان ما، ثابت کرد که امنیت روانی یهودیان در سراسر فلسطین برای همیشه متزلزل شده و متزلزل خواهد بود و این امنیت به چالش کشیده شده است. یعنی دیگر به هیچ عنوان از نظر امنیت روانی یک ثبات و آرامشی در جامعه یهودیان وجود نخواهد داشت و هر آن احتمال این هست که بالاخره یک قدرت بزرگ و بازدارنده علیه آنها وجود دارد.

تقی‌پور در ادامه گفت: نکته بعدی اینکه به سران و رهبران و مقامات اسرائیل نشان داد در مواقع حساس و مواقع بحرانی و اینچنینی نه آمریکا و نه اروپا و حتی کشورهای کوچک و هم پیمان منطقه‌ای آنان نیز قادر نیستند کاری در دفاع از اسرائیل انجام بدهند و به داد اسرائیل برسند. که این یک خلأ بزرگی را در میان جامعه یهودیان اراضی اشغالی به خصوص دولتمدارانشان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: مهم‌تر از همه نور امیدی در دل فلسطینیان، چه فلسطینیان ساکن در سرزمین فلسطین و چه فلسطینیانی که در طی ۷۵ سال گذشته در جهان آواره شده‌اند، به وجود آورد و به آن‌ها نشان داد قدرتی اسلامی در منطقه هست که در مسیر آرمان آزادسازی فلسطینیان تلاش می‌کند و از همه مهم‌تر ماهیت آمریکا و ماهیت اروپا را که دم از حقوق بشر و دفاع از مظلوم می‌زنند رسوا کرد. از سوی دیگر ماهیت کشورهای اسلامی و دولتمداران کشورهای اسلامی را برای امت اسلامی آشکار کرد و به جهانیان ثابت کرد که اینها فقط شعار دروغ اسلامیت و عربیت سر می‌دهند و در مواقع لزوم در دفاع از مردم مظلوم فلسطین صداقت ندارند. مهم‌تر از همه، طوفان الاقصی ترس و بزدلی اسرائیلی‌ها را نشان داد و دیدیم کل جامعه اسرائیل با یک عملیات کوچک به هم ریخت. در حقیقت عمق استراتژیک اسرائیل آنقدر کوچک و محدود است که با کمترین و کوچکترین عملیات می‌تواند در حال فروپاشی قرار بگیرد.

این پژوهشگر تاریخ صهیونیسم بیان کرد: قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران به ملت‌های مسلمان و امت اسلامی نشان داد که امت اسلامی می‌تواند اسرائیل را با همین قدرت بازدارندگی موجود در جهان اسلام نابود کند و بنا به فرمایش حضرت امام (ره) که فرمودند اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، این دست‌یافتنی است و افسانه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط