چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
عملیات «وعده صادق» تحمیل اراده بر دشمن است/ جایگاه ایران و تاثیر امنیت ملی

محمدصادق کوشکی، پژوهشگر تاریخ سیاسی گفت: عرصه دیگری که جای تالیف کتاب و مجموعه مقالات و حتی کتاب مستقل دارد، الگوی جنگ قرن بیست و یکمی است که نمونه بارز آن عملیات «وعده صادق» است. یعنی جنگی که کوتاه‌مدت است. جنگی که با ابزارهای کاملا جدید و فن‌آورانه انجام می‌شود، جنگی که پرحجم اما کوتاه‌مدت است و هدفش تحمیل اراده بر دشمن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدصادق کوشکی، پژوهشگر تاریخ سیاسی و مولف کتاب‌های «تبار ترور»، «مبانی سیاست مطلوب» و «هویت و الگو» با اشاره به عملیات «وعده صادق» و چگونگی روایت این رخداد گفت: عملیات «وعده صادق» را در بستر داستان کوتاه و بلند می‌توان روایت کرد. این عملیات را می‌توان مثلاً از چشم اعضای خانواده شهدایی که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، بیان کرد. یا می‌توانیم یک روایت ادبی عاطفی از این عملیات داشته باشیم یعنی آن را از زبان نوه شهید فخری‌زاده یا نوه شهید زاهدی و یا فرزندان کوچک، جوان یا نوجوان شهدایی که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، بیان کنیم. می‌توانیم به اینکه آنها نگاهشان به این عملیات چگونه می‌تواند باشد، تکیه کنیم.

وی افزود: روایت دیگر روایت تخصصی نظامی -سیاسی است یا روایت راهبردی نظامی و سیاسی که این‌گونه از روایت مختص متخصصین است. قطعاً بعدها کتبی در این زمینه نوشته خواهد شد، این کتاب‌ها، مقالات و مجموعه مقالاتی که در قالب کتاب کار می‌شوند و کار خواهند شد، طبیعتاً برای کارشناسان حوزه راهبردی و کارشناسان مسائل امنیت نظامی مفید خواهد بود. این اتفاق در پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیق رخ خواهد داد.

کوشکی بیان کرد: اما ما یک مجموعه اثر نیز می‌توانیم در مورد پیامدهای این عملیات در عرصه‌های مختلف داشته باشیم. این مجموعه اثر می‌تواند بیان کند که در عرصه امنیت ملی این رخداد بر جایگاه ایران، بر امنیت ملی ایران، حتی بر اقتصاد منطقه و ترتیبات امنیتی منطقه چگونه و چه تاثیراتی خواهد داشت، عملیات «وعده صادق» می‌تواند به صورت مقالات و کتب مختلف چه در قالب مجموعه مقالات و چه در قالب یک کتاب منسجم بیان شود.

این پژوهشگر تاریخ سیاسی در ادامه گفت: بحث دیگر بحث ابزارهایی است که در این جنگ به کار گرفته شده است. بالاخره این جنگ، جنگ پهپادی و موشکی است که ما نظیرش را نداشتیم. در جنگ‌های ده سال اخیر پهپاد به کار گرفته شده است اما جزیی از جنگ بوده است. یا در سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی موشک به کار گرفته شده است، اما در عملیات «وعده صادق» با عملیاتی روبه‌رو بودیم که صرفاً موشکی-پهپادی بود و هیچ نیروی انسانی در آن مشارکت مستقیم نداشت. این هم زاویه دیگری است که در حوزه ملیتاریسم و نظامی‌گری می‌توان در قالب کتاب آن را بیان کرد.

کوشکی افزود: عرصه دیگری که جای تالیف کتاب و مجموعه مقالات و حتی کتاب مستقل دارد، الگوی جنگ قرن بیست و یکمی است که نمونه بارز آن عملیات «وعده صادق» است. یعنی جنگی که کوتاه‌مدت است. جنگی که با ابزارهای کاملاً جدید و فن‌آورانه انجام می‌شود، جنگی که پرحجم اما کوتاه‌مدت است و هدفش تحمیل اراده بر دشمن است و در یک زمان کوتاه یعنی زمانی در حدود چهار ساعت سراسر فلسطین اشغالی به صحنه آتش و نبرد تبدیل می‌شود و به همان سرعتی که این نبرد آغاز شده، به همان سرعت خاتمه می‌یابد و اهداف مورد نظر بدون اینکه حتی یک سرباز خودی درگیر جنگ شده باشد و یا آسیب دیده باشد، تامین می‌شود.

وی بیان کرد: عملیات «وعده صادق» الگویی از جنگ است که در آن گرفتن تلفات از دشمن اهمیت ندارد بلکه تامین اراده بر دشمن اهمیت دارد. به هر حال شاید در عملیات «وعده صادق» شاهد یکی از اولین نمونه‌های جنگ‌های مدرن قرن بیست و یکم یا جنگ‌های کاملاً نوساخته در قرن ۲۱ بودیم. ویژگی‌های این عملیات می‌تواند به عنوان یک الگو از این نمونه جنگ‌ها برای مخاطبان کارشناسی و حتی مخاطبان حرفه‌ای و تخصصی و یا مخاطبان علاقه‌مند در این زمینه تعریف و بیان شود.

محمدصادق کوشکی در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر آثار چشمگیر و مناسبی که بتواند مخاطب را در این زمینه راضی کند و اطلاعات جامع و کامل ارائه دهد، کم است و جا دارد که پژوهشگران در این زمینه به پژوهش و تحقیق بپردازند و آثاری متناسب با شرایط کنونی تولید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط