یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» روانه بازار نشر شد

گلستان- کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» در کتابخانه‌های عراق و ترکیه به قلم ابوذر خسروی و نجمه دامن افشار و به همت نشر بنام بر روی پیشخان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» در کتابخانه‌های عراق و ترکیه و برگرفته از معجم المخطوطات العراقیه (مصطفی درایتی) و معجم المخطوطات الموجود فی مکتبات استانبول و آناطولی (علیرضا قره بلوط) توسط ابوذر خسروی و نجمه دامن افشار در ۱۵۲ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت نشر بنام (وابسته به موسسه میرداماد گرگان) روانه بازار نشر شد.

ابوذر خسروی از مؤلفان کتاب درباره این اثر، گفت: بی‌گمان یکی از ظرفیت‌های جهانی شهر جرجان (گرگان تاریخی) میراث مکتوب و نسخه‌های خطی آثار مشاهیر آن است و پراکندگی جغرافیایی این میراث کهن در ایران و دیگر کشورهای جهان و قدمت و دیرینگی بسیاری از نسخه‌ها دلیلی بر این ادعا است.

اما این ظرفیت جهانی آن‌گونه که باید موردتوجه قرار نگرفته و برای شناسایی و معرفی میراث گران‌قدر، تاکنون کتابی مستقل و جامع گردآوری و منتشرنشده است.

وی افزود: در راستای بزرگداشت مشاهیر جرجان (گرگان تاریخی) و توجه به ظرفیت نسخه‌های خطی آثار آن‌ها، نخستین همایش «جرجان، زادگاه مشاهیر بزرگ ایران» در ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد.

خسروی ادامه داد: این همایش باهدف معرفی و ثبت جهانی یکی از مشاهیر جرجان (گرگان تاریخی) در فهرست مشاهیر سازمان یونسکو و همچنین معرفی ظرفیت‌های نسخه‌های خطی مشاهیر این شهر تاریخی برگزار شد.

ابوذر خسروی ادامه داد: خرید کتاب ۴۵ جلدی فنخا (فهرستگان نسخه‌های خطی ایران) و معرفی آن در این مراسم، مرا به فکر شناسایی و تنظیم فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان (گرگان تاریخی) در ایران و جهان انداخت. کار تحقیق و فیش‌برداری را به‌اتفاق همسر گرامی‌ام نجمه دامن افشار آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۶ هزار نسخه خطی از مشاهیر جرجان (گرگان تاریخی) را شناسایی کرده‌ایم.

وی افزود: کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» شامل بخشی از نسخه‌های شناسایی‌شده است و گامی نخست در این مسیر به شمار می‌رود و به یاری خدا کتاب «فنخا جرجان» نیز به‌زودی به چاپ خواهد رسید.

ابوذر خسروی گفت: کتاب بر اساس نام مؤلفین در ۲ فصل تنظیم‌شده و بعد از نام هر مؤلف، اثر یا آثار او به ترتیب حروف الفبا آورده شده است. همچنین برای این کتاب ۴ نمایه موضوعی، کاتبان، زبان و کتابخانه‌ها تنظیم‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها