چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
بزرگداشت عطار نیشابوری در «پارسی‌گویان»

برنامه رادیویی «پارسی‌گویان» در آستانه روز بزرگداشت «عطار نیشابوری» از این شاعر و عارف پرآوازه ایران زمین می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدهزهرا صالحی، تهیه‌کننده برنامه «پارسی‌گویان» بیان کرد: در برنامه ۲۳ فروردین، با حضور محمد جعفر محمدزاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی مروری بر اشعار «عطار نیشابوری» خواهیم داشت.

وی افزود: روز ۲۵ فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است. فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحق عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نام‌آور ایران در قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. ولادتش به سال ۵۳۷ در کدکن از توابع نیشابور اتفاق افتاده است. از ابتدای کار او اطلاعی در دست نیست جز آنکه نوشته‌اند پدر وی در نیشابور، عطار عظیم القدری بود و بعد از وفات او فریدالدین کار پدر را دنبال کرد و دکان عطاری آراسته داشت.

این تهیه‌کننده رادیویی تصریح کرد: غیر از اسرارنامه، الهی‌نامه، مصیبت‌نامه، جواهرالذات (یا جوهر ذات)، وصیت نامه، منطق الطیر، بلبل نامه، حیدرنامه، (یا حیدری نامه)، شترنامه، مختارنامه، شاهنامه، خسرونامه (یا گل و خسرو)، دیوان غزلیات و قصاید و رباعیات که تاکنون دیده و گفته‌ایم، منظومه‌ای دیگر به نام مظهر العجایب، هیلاج‌نامه، لسان الغیب، مفتاح الفتوح، بیسرنامه (یا پسرنامه)، سی فصل و جز آنها را هم به عطار منسوب دانسته‌اند.

«پارسی‌گویان» به تهیه‌کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور محمدجعفر محمدزاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها