پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
رمانی چندلایه با زبان طنز و نمادین

داستان رمان «راز شماره ۱۰» به صورت چند لایه روایت شده و در طراحی لایه‌های کتاب از تحقیقات گسترده تاریخی و اجتماعی بهره گرفته شده که برای قشر نوجوان و جوان تازگی و جذابیت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «راز شماره ۱۰» داستان معلمی تازه کار را روایت می‌کند که سعی می‌کند به دانش آموزان خود سبک زندگی ایرانی اسلامی را بیاموزد. در مسیر آموزش دچار چالش‌های متعددی با آنها می‌شود و با گذر از ماجراهای مختلف سعی می‌کند تاثیر مشارکت در امور مدرسه و تاثیر رفتار جمعی بر سرنوشت خود را به آنها نشان دهد. از طرف دیگر معلم جوان با نقل داستان‌های مختلف و ارتباط دادن بین آنها می‌خواهد شاگردانش را از قانون‌های حاکم بر جهان مطلع کند.

نویسنده در رمان «راز شماره ۱۰ مروری گذرا بر سیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاریخ معاصر دارد تا در قالب سمبلیک و طنز، بینش نو و جدیدی را به خواننده خود نشان دهد.

بررسی دلایل وقوع جنگ‌های جهانی نسبت حضور ایران در این جنگ‌ها و صدماتی که به کشور ایران وارد شده است، نوع حکومت داری در دوران پهلوی و برخورد دولت‌های زورگو با آزادی خواهان جهان، دوران برده داری و موضوع حجاب و رویکرد غرب برای از بین بردن کانون خانواده و بررسی ریشه‌ای موضوع فلسطین و پرداختن به عملیات طوفان الاقصی مطالبی هستند که به اختصار و نمادین نویسنده آن را به تصویر کشیده است. از خصوصیات ویژه کتاب پرداخت جدی به مسئله فلسطین و غزه در پایان کتاب است.

داستان این رمان به صورت چند لایه روایت می‌شود. در طراحی لایه‌های کتاب از تحقیقات گسترده تاریخی و اجتماعی بهره گرفته شده که برای قشر نوجوان و جوان تازگی و جذابیت داشته باشد. با آنکه قلم مولف در ابتدا ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد اما به تدریج در بافت داستان در هم تنیده و پیچیده می‌شود و مولف سعی می‌کند در جای جای داستان خود از زبان طنز و احساس برای ارتباط گیری با خواننده خود بهره ببرد. همچنین رخ دادن اتفاقات پشت سر هم و پیایی مخاطب را از خستگی و یکنواختی دور می‌کند و تشنگی توضیحات بیشتر در قسمت پی نوشت‌ها و ضمائم، عطش خواننده را برای دانستن برطرف می‌کند. این کتاب همچنین سعی دارد تصویر روشنی از تاریخ معاصر و حکومت پهلوی با زبان استعاره و کنایه ارائه کند.

در فهرست «راز شماره ۱۰» عناوین مزرعه حیوانات، بازگشت یک دوست، شروع امپراطوری، چرخش امپراطوری، فساد امپراطوری، سقوط امپراطوری، اصل چهارم ترومن، روز یازدهم پاییز، معجزه ایستادگی و مقاومت دیده می‌شوند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آقای مدیر مثل همیشه پشت میزش نشسته بود نامزدهای شورای دانش آموزی یکی یکی وارد جلسه شدند آخرین نفری که وارد شد، کیوان بود. آقای مدیر با دیدن کیوان نفس عمیقی کشید و چشم هایش به طور غیرارادی گرد شد و زیر لب گفت: «همین رو کم داشتیم.»

- دانش آموزان عزیزم! شما در اولین میدان تأثیرگذاری اجتماعی وارد شدید؛ جایی برای محک زدن توانایی‌های خودتان شورای دانش آموزی به ما و شما نشان می‌دهد که به چه میزان مسئولیت‌پذیر هستید. از همه مهمتر مدیریت مدرسه خودتان را تجربه می‌کنید. این کار ارزشمند پایه‌ای می‌شود برای فعالیت‌های بعدی شما در اجتماع امروزه تعیین شوراها و برگزاری انتخابات در تمام دنیا، تنها راه اداره بهتر اجتماع به حساب می‌آید. در مدرسه کوچک ما هم همین طور است. همکاری و مشارکت دانش آموزان به وسیله تعیین شورای دانش آموزی توسط همه بچه‌ها جای گله‌گذاری را از میان می‌برد بعد از تعیین شش نفر اعضای شورا و دو نفر عضو علی البدل جلسات هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود. رئیس و اعضای انجمن‌های علمی، مذهبی، سیاسی انتظامات، ادبی، هنری تربیت بدنی و اردویی توسط شورا تعیین می‌شود و بدین ترتیب شما عزیزان بازوان توانای مدیر و کادر اجرایی مدرسه برای مدیریت آموزشگاه خواهید شد.

-آقای مدیر من می خوام مسئول انجمن تربیت بدنی بشم. کیوان جان اول قدری تأمل کن انتخابات برگزار بشه بعد اگر کسی به تو رأی داد در شورا تصمیم گیری میشه. آقا من با همه بچه ها صحبت کردم. امروز کلی گردو بین بچه ها پخش کردم. فقط دو نفر به من رأی نمیدن که زنگ آخر حسابشون میرسم.

بچه ها خبر آوردند بعد از تعطیل شدن مدرسه کیوان حسابی کتک خورده گویا کیوان یکی از بچه هایی که به او رأی نداده بوده را از روی دیوار مدرسه کله پا آویزان کرده از قضا برادر بزرگترش هم از آنجا عبور می کرده و او را در این وضعیت دیده و در نتیجه آن شده که نباید می شده! انتخابات مدرسه در کمال سلامت برگزار شد تنها تقلب آشکار تهدیدها و تطمیع های کیوان بود که آن هم نتیجه داد و به عنوان نفر آخر شورای دانش آموزی به جمع آنها راه پیدا کرد. همیشه برای من معلم سؤال بود که دموکراسی و مردم سالاری با اینکه بهترین راه حکومت تلقی می‌شود اما اگر نظارتی در انتخاب نامزدها وجود نداشته باشد، کیوان‌ها به راحتی می‌توانند بر کرسی مدیریت و حکومت تکیه بزنند و آن کنند که نباید بکنند!»

در فروردین ۱۴۰۳ این کتاب با نام HOLY LAND به زبان انگلیسی ترجمه شد که توسط انتشارات رنگین کتاب در دست انتشار است. همچنین پویش تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی همزمان با روز جهانی قدس راه اندازی شده و تا میلاد حضرت معصومه ( س ) ادامه خواهد داشت. برگزیدگان پویش همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا ( ع ) در پایان اردیبهشت ماه مورد تشویق قرار خواهند گرفت .

این کتاب در ۱۰ فصل به قلم جواد یوسف زاده فنائی تنظیم شده و بهمن ماه ۱۴۰۲ در ۲۳۸ صفحه توسط انتشارات رنگین کتاب منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها