دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
شاهنامه همواره در زندگی مردم  ایران حضور داشته است

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ما هیچ دوره ای را به یاد نمی‌آوریم که اثر شاهنامه در آن نا محسوس بوده باشد و شاهنامه همواره در زندگی مردم و فرهنگ و ادب ایران به ویژه رشد و اعتلای ادب فارسی موثر بوده است.

محمود شالویی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به انتشار دو کتاب «شاهنامه و هویت ملی» و «پس از فردوسی» عنوان کرد: این دو اثر، کتاب همایش سال گذشته بزرگداشت فردوسی هستند و دو مجلد از مقالات اندیشمندان و صاحب‌نظران درباره شاهنامه و هویت ملی و ایرانی به شمار می‌روند. در این کتاب‌ها حکایاتی از شاهنامه و نیز دیدگاه صاحب نظران پیرامون اشعار و ابیات شاهنامه گنجانده شده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره تأثیر شاهنامه فردوسی بر نویسندگان امروز گفت: شاهنامه از آن روزی که توسط حکیم طوس تدوین و ارائه شد تا به امروز در همه زمینه‌ها به‌خصوص سرودن اشعار حماسی، حکایت‌ها و داستان‌ها کتابی موثر بوده و توجه به اصالت و هویت اسلامی و ایرانی را در بر داشته است. ما هیچ دوره ای را به یاد نمی‌آوریم که اثر شاهنامه در آن نا محسوس بوده باشد، بلکه شاهنامه همواره در زندگی مردم و فرهنگ و ادب ایران به‌ویژه رشد و اعتلای ادب فارسی موثر بوده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های در دستور کار انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نکوداشت ابن حسام خوسفی است. او حماسه سرایی بود که بعد از فردوسی بهترین اشعار حماسی را سروده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها