سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
اثر تازه‌ای از هدایت‌الله بهبودی به سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران می‌آید

کتاب «رضاخان تا رضاشاه؛ از بخت جمهوری‌خواهی تا تخت شاهنشاهی» تالیف هدایت‌الله بهبودی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رضاخان تا رضاشاه» با عنوان فرعی از بخت جمهوری‌خواهی تا تخت شاهنشاهی تالیف هدایت‌الله بهبودی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید.

کتاب «رضاخان تا رضاشاه» با عنوان فرعی از بخت جمهوری‌خواهی تا تخت شاهنشاهی واپسین بخش از برآمدن رضا خان، دوره ریاست وزرائی را گزارش می‌کند. کتاب «رضانام تا رضاخان» با عنوان فرعی زندگی‌نامه رضا شاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹، روزگار قزاقی و کتاب دوم «رضا خان تا رضا شاه» با عنوان فرعی چنگ به وزارت جنگ ۱۳۰۲-۱۲۹۹، زمانه وزارت جنگ، او را بازگفت.

این کتاب که در واقع، سومین بخش از سه‌گانه «رضانام تا رضاشاه» است، روایتگر دوران ریاست‌وزرائی رضاخان در سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ است. دو کتاب پیشین بهبودی، روایت‌گر دو دوره پیشین حیات سیاسی رضاخان، یعنی «روزگار قزاقی» و «زمانه وزارت جنگ» بوده‌اند. نویسنده در این سه‌گانه کوشیده از واقعیت نقش‌آفرینی رضا خان، به حقیقت نقش‌پذیری او برسد.

اثر تازه‌ای از هدایت‌الله بهبودی به سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران می‌آید

بهبودی بر این باور است که این بازه زمانی مهم تاریخ ایران، پیش از آنکه وابسته به فردی چون رضا خان میرپنج، رضا خان سردارسپه یا رضا خان رئیس الوزرا باشد، موقوفِ به کار انداختن سیاستهای انگلیس پس از جنگ جهانگیر است. به همین خاطر است که در این دوره، حاکمان منطقه‌ای، در واقع بازیگر نظم سیاسی جاگیر شده در این مناطق بودند؛ نه بیشتر.

مولف در سه‌گانه «رضا نام تا رضا شاه» کوشیده است از واقعیت نقش‌آفرینی رضا خان به حقیقت نقش‌پذیری او برسد.

این کتاب به همراه دو دیگری در نمایشگاه کتاب تهران به دست خواهندگان و خوانندگان خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها