یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
روایتی متفاوت از تلاش زنان برای رسیدن به خوشبختی

اصفهان – نویسنده «مهتاج» گفت: مجموعه داستانی «مهتاج» از سه داستان بلند تشکیل شده که «مهتاج» نخستین داستان آن است. مهتاج زنی است که درگیر افکار نادرست و سنت‌های زمان خود بوده و این عوامل سختی‌های زیادی را برایش ایجاد کرده اما پا پس نمی‌کشد و با افکار سنتی مبارزه می‌کند و در نهایت اتفاقات زیادی را رقم می‌زند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مجموعه داستانی «مهتاج» به تازگی توسط انتشارات توانمندان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. فهیمه رجبی، نویسنده کتاب مجموعه داستانی «مهتاج»، در ابتدای کتاب خود آورده است: «داستان این کتاب منعکس‌کننده اتفاقات جامعه است و تلنگری است بر افکار غلط و فرهنگی که در دنیای مدرن امروز جایگاهی ندارد. پیام این مجموعه تحقق آرمان انسانیت است که باید برای آن حریم یکدیگر را حفظ کنیم. روزگار با تمام فراز و نشیب‌هایش خوب یا بد به من آموخت مشکلات همان موانعی هستند که اگر صبور باشم، اگر توکلم به خدا باشد، بعد از هر سختی آسانی است.»

روایتی متفاوت از تلاش زنان برای رسیدن به خوشبختی

به بهانه انتشار این کتاب فرصتی فراهم شد تا گپی کوتاه با فهیمه رجبی، نویسنده کم‌بینا، داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

- چگونه و از چه راهی با دنیای نویسندگی آشنا شدید؟

از ۱۰ سالگی شروع به نوشتن کردم و اولین جایزه نویسندگی را در همین سال دریافت کردم. بعد از آن به دلیل علاقه به نویسندگی در جشنواره‌های متعدد شرکت کردم و صاحب رتبه برتر شدم.

نمایشنامه‌نویسی را نیز از حدود ۱۰ سال پیش آغاز کردم. پس از سال‌ها نوشتن در قالب نمایشنامه و دکلمه‌خوانی، از سال ۸۸ نگارش مجموعه داستانی «مهتاج» را آغاز کردم.

- چه عواملی در موفقیت شما در حوزه نویسندگی دخیل بوده است؟

استعداد ذاتی و مطالعه فراوان از عوامل اصلی موفقیت من در این بخش بوده است. با علاقه‌ای که به این حرفه داشتم، موفق شدم درباره موضوعات مختلف بنویسم. البته تلاش کردم درباره سوژه‌های مختلف بنویسم. برای رسیدن به این هدف با اساتید زیادی کار کردم و تجربه‌های زیادی در نمایشنامه‌نویسی و داستان‌های کوتاه و بلند به دست آوردم.

- درباره فضای داستانی مجموعه داستانی «مهتاج» بگویید. چه شد که این داستان را نوشتید؟

«مهتاج» نخستین کتابی است که منتشر کرده‌ام؛ اما سال‌ها است که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در بخش نمایشنامه‌نویسی فعالیت کرده و نمایشنامه‌های زیادی نوشته‌ام. البته بیش از چند هزار متن چاپ‌نشده دارم که قرار است در کتاب‌های بعدی به چاپ برسند.

اتفاقات نقل‌شده در داستان واقعی هستند که در زمان‌های گذشته رخ داده است؛ اما شخصیت‌های داستان ساخته ذهن خودم هستند. مجموعه داستانی «مهتاج» از سه داستان بلند تشکیل شده که «مهتاج» نخستین داستان آن است. مهتاج زنی است که درگیر افکار نادرست و سنت‌های زمان خود بوده و این عوامل سختی‌های زیادی را برایش ایجاد کرده است؛ اما پا پس نمی‌کشد و با افکار سنتی مبارزه می‌کند و در نهایت اتفاقات زیادی را رقم می‌زند.

دو داستان بعدی، با عناوین «مهتاب» و «چرا من؟» هستند که داستان زنانی است که برای رسیدن به موفقیت، خانواده را در اولویت قرار می‌دهد و برای رسیدن به آرامش خانواده تلاش و صبوری می‌کنند تا در نهایت در کنار آنها به خوشبختی برسند.

- ایده اصلی مجموعه داستانی مهتاج چگونه شکل گرفت؟

ایده اصلی مجموعه داستانی «مهتاج» داستان‌های قدیمی بود که توسط افراد متعددی نقل‌قول شده است. به عبارتی اتفاقاتی که در این داستان بیان شده، بر اساس واقعیت است؛ اما دو داستان بعدی فصل «مهتاب» و «چرا من؟» بیانگر اتفاقات عصر حاضر است.

مهتاج اسطوره و نماد زن ایرانی است؛ زنی که هر کاری می‌کند تا خود و خانواده‌اش را نجات دهد. اعتقاد دارم که باید سختی زن‌های ایرانی در قالب کتاب نوشته شود. این کار موجب شکل‌گیری زنان توانمند و موفق در آینده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستاره IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    این کتاب بسیار زیباست من مطمئنم به چاپ های بعدی هم میرسه موفق باشی نویسنده دلها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها