یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
ثبت قدیمی‌ترین‌های موسیقی

کتاب «اخبار کنسرت؛ در مطبوعات از دوره قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰» نوشتهٔ مهدی نورمحمدی از انتشارات مؤسسه فرهنگی ماهور با ۵۰۰ نسخه و ۵۲۶ صفحه به قیمت ۵۹۰ تومان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «اخبار کنسرت؛ در مطبوعات از دوره قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰» نوشتهٔ مهدی نورمحمدی از انتشارات مؤسسه فرهنگی ماهور در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه و ۵۲۶ صفحه به قیمت ۵۹۰ تومان منتشر و در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

کتاب «اخبار کنسرت؛ در مطبوعات از دوره قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰» با موضوع تاریخ کنسرت‌های ایران با پوشش مطبوعاتی گردآوری شده و در عناوین مختلف کنسرت‌ها را از دوران قاجار تا سال ۱۳۳۰ مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در این کتاب با گزارشات و اعلان کنسرت‌ها سعی بر این داشته است که فعالیت‌های موسیقی و اجرای کنسرت‌ها را از دوران قاجار تا سال ۱۳۳۰ به ثبت برساند و تاریخ موسیقی و همچنین اجرای فردی و گروهی در آن زمان مورد بررسی قرار بدهد.

نویسنده در مقدمهٔ این کتاب نوشته است: «سابقهٔ اجرای کنسرت همانند آنچه در غرب موسوم است توسط موسیقی‌دانان ایرانی به سفر آقا حسینعلی و همراهانش به پاریس و استانبول در سال ۱۲۸۶ خورشیدی باز می‌گردد. این نوازندگان که برای ضبط صفحات گرامافون به پاریس رفته بودند، به خواهش هنرمندان فرانسوی کنسرتی بدون خواننده و با اجرای چند آهنگ ضربی در دستگاه ماهور اجرا کردند که بسیار موردتوجه و تحسین قرار گرفت».

همچنین در بخش دیگر از منفعت برگزاری کنسرت‌ها می‌گوید و به‌صورت کامل مواردی را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب حاضر در برگیرندهٔ اخبار مربوط به اجرای کنسرت در ایران از قدیمی‌ترین دوران در عصر قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰ خورشیدی است. در این کتاب هر گونه مطلب مرتبط با کنسرت، اعم از اعلان‌ها، گزارش‌ها و نقدهای به چاپ رسیده در روزنامه‌ها و مجلاتی که بعضی از آنان کمیاب و یا دیریاب‌اند، گردآوری شده است.

باتوجه‌به این‌که موضوع کنسرت، بخش مهمی از تاریخ موسیقی ایران را تشکیل می‌دهد، این کتاب در شناخت تاریخ موسیقی و آگاهی از فعالیت موسیقی‌دانان پیش‌گام تأثیر بسزایی دارد. به همین خاطر بررسی اعلانات، گزارش‌های به چاپ رسیده در این کتاب می‌تواند اطلاعات مهم و ارزشمندی را دربارهٔ فعالیت‌های موسیقی‌دانان و همکاری‌های هنری آنان با یکدیگر را در زمان و مناسبت‌های مختلف، دستگاه انتخابی و اشعار خوانده شده، مکان فروش بلیط و قیمت بلیط کنسرت‌ها را در اختیار مخاطب قرار بدهد.

در انتهای مقدمه می‌خوانیم: «در این کتاب، فقط نسبت به گردآوری اعلان کنسرت‌ها اقدام کرده و اطلاعی در خصوص اجرانشدن احتمالی برخی از آن‌ها نداریم. از جمله این کنسرت‌ها، کنسرت به نفع غارت‌شدگان و فراریان یزد توسط سید حسین طاهرزاده و عده‌ای از موسیقی‌دانان است که هیچ‌گونه آگاهی دیگری نسبت به آن در مطبوعات قدیمی و یا کتاب‌های موجودِ تاریخ موسیقی به دست نیاورده‌ایم.»

این کتاب با متوجه به منابع مختلف و دیتاهای وسیعی که از تاریخ برگزاری کنسرت‌ها، منفعت‌ها و دلیل برگزاری این اجراها داشته، می‌تواند برای موسیقی‌دانان، محققان و پژوهشگران حوزه موسیقی مناسب باشد. همچنین هنرجویان این حوزه برای کسب اطلاعات کامل و جامع از تاریخ موسیقی ایران می‌توانند از این کتاب بهره کافی و مناسبی را ببرند.

کتاب «اخبار کنسرت؛ در مطبوعات از دوره قاجار تا پایان سال ۱۳۳۰» به نگارش مهدی نورمحمدی توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی ماهور در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه و ۵۲۶ صفحه به قیمت ۵۹۰ تومان منتشر و در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها