سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

لرستان - رویدادهای متعددی در حوزه فرهنگ و کتاب ازجمله افتتاح کتابخانه‌، جشنواره‌ها، همایش‌ها و جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب در استان لرستان طی سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): استان لرستان در سال ۱۴۰۲ رویدادهای فرهنگی و هنری متنوعی را پشت سر گذاشت. از حضور مسئولان کشوری در استان تا رونمایی، نقد و بررسی، برگزاری محافل ادبی، برگزاری همایش‌ها و چاپ کتاب‌های مختلف اشاره کرد. در این گزارش بخشی از این رویدادها را با هم مرور می‌کنیم.

فروردین

نویسنده و پژوهشگر لرستانی درگذشت

علی‌داد برزویی، نویسنده و پژوهشگر لرستانی دهم فروردین ماه در سن ۸۰ سالگی در خرم‌آباد درگذشت. وی سال ۱۳۲۲ در روستای ده‌باقر از توابع خرم‌آباد دیده به جهان گشود کتاب‌های «آیین‌ها و باورهای مردم لرستان» در ۱۲۸ صفحه و «ناموران علمی و فرهنگی معاصر لرستان» در ۶۰۶ صفحه به ترتیب از انتشارات افلاک و شاپورخواست آثار منتشر شده از علی‌داد بروزیی هستند.

هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند

همزمان با هفته هنر انقلاب، طی مراسمی، هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند.

بر اساس اعلام هیئت بررسی عملکرد هنرمندان افراد زیر به عنوان چهره‌های شاخص هنر انقلاب لرستان معرفی شدند:

بخش تئاتر خیابانی: آرش رضایی، تئاتر صحنه و خیابانی: پژمان شاهوردی، استندآپ: مسعود بیرانوند، سرود: امیرحسین ویسکرمی، شعر: میثم جعفری، طنز: مهدی سلیمان‌نژاد، هنرهای تجسمی: سیده معصومه حسینی، عکس: عزیز بابانژاد، انیمیشن: نسیم عینی، فیلم‌سازی: احمد احمدپور، هنرهای تصویری: عارف زیودار، ادبیات پایداری: رعنا مرادی‌نسب، پیشکسوت هنرمند: سیدنوری موسوی، در نهایت پس از بررسی عملکرد هنرمندان مذکور در سال ۱۴۰۱ کمیته انتخاب چهره برتر هنر انقلاب استان لرستان متشکل از ادارات و نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر استان «سیده معصومه حسینی» به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان لرستان انتخاب شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

اردیبهشت

نمایشگاه کتاب در خرم‌آباد همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا شد

نمایشگاه کتاب با ارائه بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب در قالب ۲۰ هزار جلد از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برپا شد.

آیین بزرگ‌داشت حکیم فردوسی درخرم‌آباد برگزار شد

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور جمعی از هنرمندان و دغدغه‌مندان زبان پارسی اردیبهشت ماه در خانه تاریخی آخوند ابو خرم‌آباد با سخنرانی محمدجعفر محمدزاده نویسنده و فرهنگ‌پژوه لرستانی برگزار شد.

خرداد

۱۵ عنوان کتاب مکتوب و صوتی حوزه ایثار و شهادت در خرم‌آباد رونمایی شد

هشت عنوان کتاب مکتوب و هفت عنوان کتاب صوتی حوزه ایثار و شهادت با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور در خرم‌آباد رونمایی شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان سفر کرد

در ادامه سفرهای استانی، محمدمهدی اسماعیلی و هیئت همراه در بدو ورود به استان لرستان، وارد شهرستان کوهدشت شد و مورد استقبال منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و جمعی از مدیران این شهرستان قرار گرفت.

بازدید از تالار مرکزی خرم‌آباد، حضور در شورای اداری و شورای فرهنگ عمومی استان در خرم‌آباد، شرکت در همایش ایثار و شهادت شهرستان بروجرد از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان لرستان بود. سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع، ارشاد استعدادی، مدیرکل دفتر امور مجلس، مهدی نورعلیشاهی، مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در این سفر وزیر فرهنگ را همراهی کردند.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

افتخار آفرینی هنرمندان لرستانی در نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی

هنرمندان لرستانی در نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی افتخار آفرینی کردند. ستار ولی‌نژاد خوشنویس خرم‌آبادی در بخش اقلام سته حائز رتبه دوم کشوری و همچنین مهدی حاتمی خوشنویس الیگودرزی در بخش شکسته نستعلیق حائز رتبه سوم کشوری شدند.

۱۵ عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت در بروجرد رونمایی شد

همزمان با مراسم افتتاح دفتر حوزه هنری در بروجرد، از ۱۵ عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت نویسندگان بروجردی رونمایی شد. این کتاب‌ها با حمایت حوزه هنری لرستان که مسئولیت کمیته تدوین، تالیف و نشر کنگره شش هزار و ۵۴۴ شهید استان لرستان را عهده‌دار است، از سوی انتشارات‌های هاویر، ستارگان آسمان و پراکنده خرم‌آباد منتشر و به بازار نشر عرضه شده‌اند.

تیر

۱۰ هزار جلد کتاب اهدایی کانون پرورش فکری به لرستان رسید

کتاب‌های ارسالی از کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» در میان استقبال بچه‌های مشتاق مطالعه به استان لرستان رسیدند. این کتاب‌ها که بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب و سرگرمی با ۹۱ عنوان کتاب هستند، به مراکز فرهنگی هنری سراسر استان ارسال شدند.

مدرس حوزه علمیه خرم‌آباد درگذشت

حجت‌الاسلام سیدشکرالله طاهری از مدرسین حوزه علمیه خرم‌آباد ۱۱ تیرماه در ۸۸ سالگی براثر بیماری درگذشت. سید شکرالله طاهری در سال ۱۳۱۴ ش. برابر با ۱۳۵۴ ق. در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. وی پس از پیروزی انقلاب به تدریس در مدرسه علمیه خرم‌آباد پرداخت و اولین رئیس شورای نگهبان استان لرستان بود.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های عمرانی و فرهنگی استان

منصور احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: با توجه به درخواست اداره‌کل و پیگیری‌های استاندار لرستان در راستای سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان در ماه گذشته، ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت پیشبرد پروژه های عمرانی فرهنگی، هنری لرستان تزریق شد.

آیین بزرگداشت شاعر لرستانی برگزار شد

آیین بزرگداشت استاد رمضان پرورده شاعر پیشکسوت لرستانی با عنوان «پیر شاعر لرسو» با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی با حضور شاعران، خوانندگان نامی و دوستداران فرهنگ و هنر لرستان در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

مرداد

نمایشگاه کتاب در خرم‌آباد افتتاح شد

در این نمایشگاه ۲ هزار عنوان در قالب ۴۰ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور ماه ارایه شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

نویسنده «بانو و باروت» درگذشت

سیده علویه طاهره موسوی، نویسنده «بانو و باروت» ۲۳ مرداد ۶۳ در سالگی بر اثر بیماری در خرم‌آباد درگذشت. موسوی متولد ۱۳۳۹ در خرم‌آباد از مبارزان دوران انقلاب و روسای بازنشسته دانشگاه فرهنگیان آیت‌الله کمالوند خرم‌آباد و مشاوران اسبق امور بانوان استانداری لرستان بود که اخلاق و تواضع وی زبانزد بود.

شهریور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لرستان شد

محمدمهدی اسماعیلی در سفر یک روزه خود به مناسبت هفته دولت و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی و بازدید از پروژه در حال ساخت تالار مرکزی خرم‌آباد؛ به لرستان سفر کرد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

برداری برسد، پروژه های عمرانی تالار مرکزی و هنرستان هنرهای زیبای خرم آباد طی ۱۰ سال فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما عملیات اجرایی این طرح ها در یک سال گذشته ۳۵ تا ۴۵ درصد رونق گرفته است.

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که ۲۲ سال قبل کلنگ آن به زمین زده شده بود روز جمعه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استاندار لرستان، در خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید.

سالن آمفی تئاتر ازنا افتتاح شد

در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه به لرستان؛ سالن آمفی تئاتر ازنا با حضور محمود اسلامی معاون توسعه وزارت فرهنگ افتتاح شد

آیین اختتامیه نخستین سوگواره چلچراغ برگزار شد

اختتامیه نخستین سوگواره چلچراغ با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد. در این سوگواره از میان ۱۰۰۰ اثر رسیده به جشنواره از ۶۶ اثر در ۱۴ بخش مختلف تجلیل به عمل آمد.

مهر

بخش پژوهشگران ۲ کتابخانه عمومی بروجرد به بهره‌برداری رسید

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس بخش پژوهشگران کتابخانه‌های عمومی استاد آیتی و شهید باهنر بروجرد با حضور معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، فرماندار بروجرد، رئیس شورای شهر و جمعی از مدیران این شهرستان با هدف توسعه خدمات علمی، فرهنگی و کتابخانه‌ای به بهره‌برداری رسید. در این دو کتابخانه ۵ اتاق پژوهشگران با تجهیزات نوین شامل میز و صندلی و کمد به‌صورت مجزا برای استفاده همزمان ۴۰ نفر آماده‌سازی شده است.

موفقیت هنرمندان لرستانی در پنجمین دوسالانه خوشنویسی هل اتی کاشان

در اختتامیه پنجمین جشنواره ملی دوسالانه خوشنویسی هل اتی به میزبانی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران، هنرمندان لرستانی خوش درخشیدند. در این زمینه؛ «ستار ولی نژاد» خوشنویس خرم آبادی در بخش ثلث این جشنواره حائز رتبه سوم کشوری گردید. «مهدی حاتمی» خوشنویس الیگودرزی در بخش شکسته نستعلیق حائز رتبه دوم کشوری گردید. «حمیدرضا کریمی» از شهرستان الیگودرز نیز شایسته تقدیر بخش نستعلیق این جشنواره شناخته شدند.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

بخش کودک کتابخانه شهید نواب صفوی دلفان به بهره‌برداری رسید

همزمان با آغاز سال تحصیلی، بخش کودک جدید کتابخانه عمومی شهید نواب صفوی شهرستان دلفان بهره‌برداری شد. برای تجهیز و توسعه بخش کودک کتابخانه شهید نواب صفوی اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

۲۶ عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در خرم‌آباد رونمایی شد

همزمان با هفتمین روز از چهل و سومین هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس در خرم‌آباد، آئین رونمایی از ۲۶ عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت با حضور امام جمعه موقت خرم‌آباد، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان و جمعی از نویسندگان و ناشران لرستانی در دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان برگزار شد.

۴ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در خرم‌آباد رونمایی شد

با حضور معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، چهار عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت بانوان در اجلاسیه ۴۷۹ شهیده زن استان لرستان رونمایی شد.

پرداخت ۱۳۰ میلیارد تسهیلات به چاپخانه‌داران لرستان

کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اعلام خبر برگزاری چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ در لرستان گفت: ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به چاپخانه به‌منظور خرید تجهیزات و ماشین‌آلات اختصاص داده شده است.

۳ عنوان کتاب در خرم‌آباد رونمایی شد

همزمان با برگزاری کنگره بزرگداشت ۵۸ شهید روحانی استان لرستان از سه عنوان کتاب با حضور حجت‌الاسلام عبدالله حاج‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

برگزاری کارگاه شعر و شعرخوانی بمناسبت هفته بزرگداشت حافظ

کارگاه شعر و شعر خوانی شاعران لرستانی به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ شیرازی درکوهدشت برگزار شد. در این کارگاه شاعران درباره افکار و اندیشه های حافظ به بحث و تبادل نظر پرداختند و با هدف بزرگداشت این روز فرهنگی به شعرخوانی پرداختند.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین با همکاری ارشاد لرستان برگزار شد

نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین با حضور پژوهشگران، محققان، مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان با نشست‌های تخصصی گوناگون با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد.

چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ لرستان در الشتر برگزار شد

چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ لرستان با حضور مسئولان فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان سلسله، مدیران چاپخانه‌ها، پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ لرستان در محل مجتمع فرهنگی هنری ولایت الشتر برگزار شد. در این مراسم از مدیران و فعالان چاپ و نشر استان با اهدا لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان منصوب شد

با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «اعظم روانشاد» به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان منصوب شد. پیش از این منصور احمدی عهده‌دار این مسئولیت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بود.

آبان

کسب رتبه چهارم کشوری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در بین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور رتبه چهارم را در ارزیابی عملکرد شاخص های اختصاصی و عمومی در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تقویت بنیه فرهنگی لرستان

استاندار لرستان گفت: در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد ریال در خصوص تقویت بنیه فرهنگی استان‌ها با محوریت شورای فرهنگ عمومی در نظر گرفته شده است که به صورت میانگین سهم هر استان تقریباً ۳۰۰ میلیارد ریال است.

آیین اختتامیه جشنواره طوفان‌الاقصی در بروجرد برگزار شد

آئین اختتامیه جشنواره استانی فرهنگی، هنری و ادبی طوفان الاقصی، باحضور جمع کثیری از هنرمندان استان لرستان و مسئولین استانی و شهرستانی در محل تالار دکتر عبدالحسین زرین کوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد برگزار شد. در این جشنواره ۱۵۰ اثر از هنرمندان استان لرستان در چهار رشته شعر، موسیقی، خوشنویسی، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسی آثار توسطهئیت داوران، آثار برگزیده معرفی شدند.

اجرای بیش از ۵۰ عنوان برنامه در هفته کتاب در لرستان

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ آبان با ادای احترام و تجدید میثاق اهالی کتاب به آرمان‌های شهدای گرانقدر و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

برنامه‌های عمومی اعم از پویش‌های «نسل آرمانی»، و مسابقه کتابخوانی «یار مهربان» و پویش ملی «میزُ کتاب»، و نشست «اهمیت کتاب و کتابخوانی از دیدگاه اسلام» «شاهنامه‌خوانی» «قصه‌گویی»، «رونمایی از چندین عنوان کتاب» «عصر شعر» در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌ها در هفته کتاب برگزار شد.

به مناسبت هفته کتاب و به میزبانی سینما استقلال خرم‌آباد، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، تماشای فیلم برای اعضای کتابخانه‌های عمومی رایگان و برای عموم مردم نیم‌بها شد.

نمایشگاه کتاب در خرم‌آباد افتتاح شد

همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، نمایشگاه کتاب خرم‌آباد با بیش از ۴ هزار عنوان کتاب آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از ۲۴ آبان ماه تا ۲۰ آذر ماه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ فعالیت کرد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

کتابدار لرستانی کتابدار برتر کشور معرفی شد

فعالان و برگزیدگان عرصه کتاب و کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۲ در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نهاد با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تقدیر شدند. در این مراسم نصرت‌اله امیری خواه، کتابدار کتابخانه غدیر به عنوان کتابدار برتر کشوری معرفی و از وی تقدیر شد.

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در هفته کتاب لرستان

در کوهدشت با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استقبال کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کتاب برنامه‌های متنوعی همچون جمع‌خوانی کتاب، دکلمه، شعرخوانی و نقالی و بازی‌های کودکانه اجرا شد، همچنین در خرم‌آباد در طرح مبادله کتاب با هدف ارتقا و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برخی شهروندان، کتاب‌هایی مطالعه‌شده خود را به غرفه کتاب‌های خوانده شده اهدا کردند تا دیگر شهروندان نیز در صورت تمایل از آنها استفاده کنند.

آغاز طرح «کتاب مسافر» در شهرستان سلسله

به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سلسله و با همکاری دفتر خبرگزاری صدا و سیما در این شهرستان و به مناسبت هفته کتاب طرح توزیع کتاب در بین ناوگان مسافربری با هدف مطالعه مسافرین تحت عنوان «کتاب مسافر» اجرا شد. در این طرح کتاب هایی با موضوعات مختلف و برای تمام سنین در نظر گرفته شده است و مسافران پس از مطالعه کتاب مورد نظر آن را برای استفاده سایر مسافران تحویل راننده می دهند.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با عنوان «خط قرمز» برگزار شد

همزمان با هفته کتاب آئین اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با عنوان «خط قرمز» در ۲ رشته شعر و داستانک (داستان مینیمال) با حضور و مشارکت فعالان فرهنگی و رسانه‌ای از استان‌های لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، همدان، کرمانشاه و مرکزی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

آئین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی لرستان برگزار شد

در این مراسم از ۱۲ نفر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان از جمله خبرنگار ایبنا در لرستان و خانواده شهید نیکجو خسروی تجلیل شد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در این مراسم گفت: رکورد بازدید از کتابخانه‌های استان در هفته کتاب با حدود ۱۰ هزار نفر بازدید در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب فقط از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد شکسته شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

جشنی برای قدردانی از پیشکسوت ۷۷ ساله حوزه نشر لرستان

اهالی و متولیان فرهنگ لرستان با برگزاری مراسم جشن تولد ۷۷ سالگی «سیدیدالله ستوده»، از این پیشکسوت نشر لرستان قدردانی کردند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، پنجمین برنامه عصر کتاب خود را به تجلیل از سیدیدالله ستوده پیشکسوت حوزه نشر لرستان اختصاص داد. این برنامه به مناسبت سالروز تولد ۷۷ سالگی «سیدیدالله ستوده» مدیر مسئول انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد همزمان با آخرین روز از سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگ لرستان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر این استان روز سه‌شنبه در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر تجلیل از این پیشکسوت نشر از ۴ عنوان کتاب منتشر شده انتشارات شاپورخواست نیز رونمایی شد.

درخشش بانوی نویسنده لرستانی در دوازدهمین جایزه ادبی یوسف

آئین اختتامیه دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف روز دوشنبه در مسجد جامع خرمشهر با حضور امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «احسان عباس‌پور» دبیر علمی دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف و جمعی از فرماندهان و مسئولان کشوری و لشکری و نویسندگان و هنرمندان حوزه دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم «ناهید گودرزی» از نویسندگان حوزه دفاع مقدس لرستان موفق به کسب مقام سوم شد و از وی تجلیل به عمل آمد.

آذر

راهپیمایی کاروان دوستداران کتاب در کوهدشت

«راهپیمایی دوستداران کتاب و کتابخوانی» با حضور جمعی از کودکان به مناسبت هفته کتاب در کوهدشت برگزار شد. در این راهپیمایی که در سطح خیابان های کوهدشت برگزار شد، کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این مراسم با سردادن شعارهایی با مضامین مطالعه و کتابخوانی، هفتهٔ کتاب و کتابخوانی را گرامی داشتند. این برنامه چهارشنبه اول آذرماه با شرکت گسترده کودکان و نوجوانان در کوهدشت از میدان معلم تا میدان قدس برگزار شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

خط تولید جدید در چاپخانه یاقوت سبز بروجرد افتتاح شد

خط تولید و تجهیز چاپ و بسته‌بندی تولیدات دارویی و خط جدید صحافی بسته‌بندی دارویی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در چاپخانه یاقوت سبز بروجرد افتتاح شد. چاپخانه یاقوت سبز بروجرد با مدیرعاملی و صاحب امتیازی مجید کریمی‌پور، با ۶۲ نیروی کار فعال به صورت مستقیم، بزرگترین چاپخانه غرب و جنوب کشور است.

دبیرخانه دائمی «راه سلیمانی» در لرستان تشکیل شد

در راستای انسجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مکتب حاج قاسم و محور مقاومت، با حضور نهادهای فرهنگی و همزمان با تشکیل دبیرخانه دائمی «راه سلیمانی»، برای چهارمین سال متوالی از پوستر مظلوم مقتدر رونمایی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ به لرستان سفر کرد

سیدمحمود اسلامی با همراهی مشاور و مدیر اداره نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی پیش با استقبال مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و مدیرکل حوزه استاندار لرستان و فرماندار ازنا، معاون هنری، سرپرست معاونت توسعه، مدیر حراست بازرس و مدیر مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان وارد خرم‌آباد شد.

شرکت در جلسات شورای اداری و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، دیدار با خانواده شهدا و بررسی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری لرستان و بازدید از چند طرح از برنامه‌های سفر دو روزه معاون وزیر به خرم‌آباد است.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معرفی شدند

برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایتخت قصه ایران در مراسم اختتامیه این جشنواره در یزد معرفی شدند. در بخش مدرن و کلاسیک در رده بزرگسالان زهرا اکبری‌نژاد با قصه چقل‌ووس از لرستان برگزیده این بخش شناخته شد.

دی

آیین اختتامیه «رویداد راه سلیمانی» برگزار شد

آیین اختتامیه «رویداد راه سلیمانی» ویژه چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور جمعی از مسئولان استانی و میلاد عرفان‌پور شاعر برجسته آیینی کشور در سالن شهید آوینی خرم‌آباد برگزار و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند. در این مراسم میلاد عرفان‌پور به شعرخوانی پرداخت و از نمایش نصلی فی‌القدس به کارگردانی پژمان شاهوردی و اثر برادر از ارکستر فیلارمونیک لرستان رونمایی شد. بنا بر اعلام دبیرخانه دائمی رویداد «راه سلیمانی» در لرستان ۱۵۰ اثر فرهنگی - هنری به این رویداد ارسال شد و از ۲۱ نفر از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

قدیمی‌ترین روزنامه‌فروش سلسله تجلیل شد

هبت‌الله نعمت‌الهی ۶۲ ساله با بیش از نیم قرن سابقه توزیع روزنامه، به‌عنوان تنها توزیع‌کننده روزنامه در سلسله تقدیر شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از هبت‌الله نعمت‌الهی، روزنامه‌فروش ۶۲ ساله سلسله با بیش نیم قرن تجربه که با تلاش‌هایش به جامعه و فرهنگ خدمت کرده از زحمات وی تقدیر کرد. نعمت‌الهی متولد ۱۳۴۰ است که از بیش از ۵۰ سال به عنوان تنها دکه‌دار مطبوعات سلسله مشغول به فعالیت است. طی این سال‌ها تنها شغلی که وی انجام داد توزیع روزنامه بود.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

۱۱ عنوان کتاب با موضوع شهدای انتظامی در خرم‌آباد رونمایی شد

همزمان با برگزاری سومین یادواره ۵۰۰ شهید دوران دفاع مقدس و نظم و امنیت فرماندهی انتظامی استان لرستان روز سه‌شنبه با حضور سردار احمدرضا رادان از ۱۱ عنوان کتاب با موضوع شهدای ناحیه انتظامی لرستان رونمایی شد.

درگذشت نویسنده و پژوهشگر لرستانی

حسین غضنفری، نویسنده و پژوهشگر لرستانی ۲۷ دی ۱۴۰۲ در ۷۳ سالگی درگذشت. حسین غضنفری متولد ۱۳۲۹ در شهرستان کوهدشت بود. وی سال ۱۳۵۳ در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل و در سال ۵۵ جذب میراث فرهنگی شد. غضنفری از نخستین مدیران میراث فرهنگی لرستان پس از انقلاب بود که پس از ۳۰ سال خدمت صادقانه و دلسوزانه در سال ۱۳۸۵ بازنشسته شد. وی از کارشناسان برجسته میراث فرهنگی کشور به‌شمار می‌رفت. کتاب‌های «لرستان در یک نگاه» و «لرستان در گذر تاریخ» از جمله آثار این نویسنده لرستانی است. مجموعه مقالات «مطالعات فرهنگی- تاریخی لرستان»، در ۵ جلد از دیگر آثار زنده‌یاد غضنفری است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان منصوب شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حکمی «رضاداوری» را به عنوان مدیرکل کانون استان لرستان منصوب کرد. پیش از این محمدجواد محمدی عهده‌دار این مسئولیت بود.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

شرکت‌کننده لرستانی برگزیده بخش رساله و پایان‌نامه جشنواره قصه‌گویی شد

آیین پایانی بخش علمی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه برگزار شد و برگزیدگان آثار برتر در چهار بخش مقاله، کتاب، رساله وپایان‌نامه و جستار معرفی شدند «مینو منجزی ئیلاق» از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان در بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری به عنوان برگزیده معرفی شد.

پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه درگذشت

«اسماعیل بی‌آبی» پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه ۱۸ دی ماه در ۸۲ سالگی در الیگودرز درگذشت. وی سال ۱۳۲۰ در روستای کندر الیگودرز در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگ‌دوست متولد شد. کتابخانه خانگی غنی از اسماعیل بی‌آبی به یادگار مانده است.

بهمن

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به لرستان سفر کرد

مهدی رمضانی در ادامه سفرهای استانی خود وارد خرم‌آباد شد و مورد استقبال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و معاون این اداره کل قرار گرفت. این سفر با هدف دیدار با کتابداران و بازدید از کتابخانه‌های عمومی این استان انجام شد. دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار لرستان، دیدار با خانواده شهدا و نشست با کتابداران از جمله برنامه‌های سفر یک روزه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به لرستان بود.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

درخشش کارشناس مسئول چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

آئین پایانی بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، علی‌اکبر ابراهیمی مدیر کل امور چاپ و نشر وزارت ارشاد، سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و جمعی از فعالان این صنعت در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم «حمید گودرزی مهر» کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از سوی کمیته انتخاب برترین‌های این جشنواره به عنوان کارشناس ساعی استانی در کشور برگزیده و از وی تقدیر به عمل آمد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

۱۵۰ جلد کتاب به معتکفین نوجوان اهدا شد

از سوی انتشارات هاویر ۱۵۰ جلد کتاب به عنوان هدیه معرفتی به نوجوانان معکتف مسجد امام حسن عسگری (ع) خرم‌آباد اهدا شد. «اجوبه الاستفتائات»، «داداش ابراهیم» (بیست داستان کوتاه و آموزنده از زندگی و شخصیت شهید ابراهیم هادی)، «آقا محسن» (داستان‌هایی از زندگی شهید محسن حججی)، «ملاقات در شب آفتابی»، مجموعه «آسمان چه می‌گوید» جست‌وجوی موضوعی در مفاهیم قرآن شامل: «آن سوی تن»، «دروازه ابدیت»، «ادبستان»، «خاندان پاک»، «نیکی و نیکان» عناوین کتاب‌هایی بودند که اهدا شد.

۲ اثر نویسندگان لرستانی برگزیده کتاب سال شناخته شدند

در آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال ایران دو اثر نویسندگان لرستانی برگزیده کتاب سال شناخته شدند. براساس رای هیئت داوران در موضوع کودک و نوجوان گروه شعر نوجوان کتاب «بعضی از پرنده‌ها شاعرند»، سروده اسماعیل الله‌دادی و ویراستاری حمیدرضا داداشی به عنوان برگزیده کتاب سال انتخاب شد. همچنین کتاب «کوکسیدیوز در دام، طیور، حیوانات خانگی و انسان»، نوشته «جی پی دوبی» از سوی مترجمان «حسن نایب‌زاده» عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، «محمد اسدپور» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مسجد سلیمان و «علیرضا سازمند» عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، از انتشارات دانشگاه لرستان به عنوان شایسته تقدیر موضوع علوم کاربردی گروه دامپزشکی معرفی شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

شاعر لرستانی تندیس بخش کودک و نوجوان را دریافت کرد

آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این آیین اسماعیل اله‌دادی شاعر و نویسنده لرستان و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان با کتاب «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» از انتشارات گویا در بخش شعر کودک و نوجوان عنوان برگزیده را کسب کرد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

پنجمین دوره ملی «شب‌های شعر انقلاب» برگزار شد

پنجمین دوره ملی «شب‌های شعر انقلاب» گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر با حضور شاعران مطرح ملی، بومی و استقبال پرشور علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.

اجرای بیش از ۲۱۰ برنامه فرهنگی و هنری در کانون پرورش فکری لرستان به مناسبت دهه فجر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان بیش از ۲۱۰ برنامه فرهنگی، هنری، ادبی، اسلامی و علمی با شعار «جشن ملی، مشارکت پرشور، آینده روشن» طی دهه فجر امسال در لرستان را اجرا کرد.

اسفند

نخستین آیین استانی بزرگداشت «حکیم نظامی» برگزار شد

نخستین آیین نکوداشت «حکیم نظامی» با گستره استانی با حضور جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به شعر و ادب در مجتمع فرهنگی هنری غدیر ازنا برگزار شد. در این مراسم محمود شالویی، رئیس انجمن مفاخر فرهنگی کشور در ارتباط زنده تصویری با این آیین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ازنا به عنوان پیش‌قدمان آیین بزرگداشت حکیم نظامی یاد کرد و افزود: پاسداشت حکیم نظامی، پاسداشت فرهنگ و هنر ایران زمین است. خسرو و شیرین‌خوانی، لیلی و مجنون‌خوانی، نقل‌خوان، اجرای موسیقی سرنا و دهل، سکندرنامه‌خوانی، بیان مناظره خسرو و فرهاد از بخش‌های متنوع این آیین بود. به مناسبت هفته گرامی‌داشت نظامی گنجوی در لرستان، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است که در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های مختلف، اجرا شد.

مروری بر رویدادهای کتاب‌محور لرستان در سال ۱۴۰۲/ افتتاح کتابخانه مرکزی و  هفته کتاب پربار

«صحیفه سرخ» در کتاب سال دفاع مقدس شایسته تقدیر شد

کتاب «صحیفه سرخ؛ وصیت‌نامه شهدای لرستان» به کوشش علی خسروی منتشر شده از سوی انتشارات هاویر در گروه مستندنگاری بیست و یکمین دوره کتاب سال دفاع مقدس شایسته تقدیر شناخته شد. در این مجموعه ۸ جلدی وصیت‌نامه شهیدان استان لرستان به صورت شهرستانی گردآوری شده که در کنار متن تایپی هر وصیت‌نامه، تصویر نسخه اصلی دست‌خط مبارک شهید آورده شده است.

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی لرستان به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، کتابداران و برگزیدگان استانی جشنواره در بخش‌های مختلف روز جمعه در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد برگزار شد در این مراسم از ۹۴ برگزیده این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

پدر خوشنویسی خرم‌آباد درگذشت

استاد «محمدصادق سیف» پدر خوشنویسی خرم‌آباد پس از طی یک دوره بیماری ۲۷ اسفند ماه در ۸۸ سالگی درگذشت. وی متولد ۱۳۱۴ در خرم‌آباد و از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرم‌آباد و از شخصیت‌ها و مشاهیر فرهنگی لرستان به شمار می‌رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها