دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
نکات مهم هنگام خرید و فروش سهام که باید بدانید!

با رشد و گسترش دسترسی به اینترنت در سال‌های اخیر، امکان دستیابی به اطلاعات بازارهای مالی و فرآیند سرمایه‌گذاری در آن‌ها، بیشتر از گذشته تسهیل شد، در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ با رشد و گسترش دسترسی به اینترنت در سال‌های اخیر، امکان دستیابی به اطلاعات بازارهای مالی و فرآیند سرمایه‌گذاری در آن‌ها، بیشتر از گذشته تسهیل شد. به نحوی که اکنون بخش قابل‌توجهی از افراد جامعه، کد بورسی داشته و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در انواع دارایی‌های بازار سرمایه ایران، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اما فعالیت در این بازار به صورت مستقیم همواره دارای ریسک‌های قابل توجهی است، از این رو به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران توصیه می‌شود، قبل از اقدام به اتخاذ تصمیم در مورد خرید هر سهمی، نکات مهمی را مدنظر قرار دهند تا متضرر نشوند. در ادامه این مقاله به توضیح برخی از این موارد پرداخته می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید و فروش سهام که باید بدانید!

با پس انداز خود سرمایه‌گذاری کنید، نه فروش سرمایه‌ها!

بازارهای مالی همواره با ریسک قابل توجهی روبرو هستند. بازار سهام نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ از این رو همواره سرمایه‌گذاران باید این نکته را مد نظر قرار دهند که سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بازار، ممکن است با کاهش ارزش روبرو شود!

بر این اساس، سرمایه‌گذاران باید پس‌انداز مازاد خود را به خرید و نگهداری سهام شرکت‌های ارزنده اختصاص دهند، نه اینکه از طریق فروش دارایی‌های اساسی زندگی خود، اقدام به خرید سهام کنند.

کشور ما که در سال‌های متمادی درگیر تورم مزمن بوده است، همواره ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای همگام با تورم افزایش یافته، از این رو فروش این دارایی‌ها و خرید سهام بواسطه آن‌ها، می‌تواند شرایطی را رقم بزند که منجر به از دست رفتن سرمایه‌های مهم افراد شود.

هیجان زده رفتار نکنید!

یکی از پر تکرارترین خطاها در بازارهای مالی، غلبه هیجانات لحظه‌ای بر رفتار عقلایی است. تصمیمات هیجانی تحت تاثیر احساسات قرار دارد که در نهایت منجر به معاملات، بدون در نظر گرفتن ریسک‌پذیری، استراتژی‌ها و نگرش نسبت به سود و زیان می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید و فروش سهام که باید بدانید!

به شایعات اعتماد نکنید

از جمله مواردی که در بازارهای مالی همواره وجود دارد و با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دچار اثرگذاری بیشتری شده است، شایعات و تسرّی فوری آن در بین فعالین بازارها است.

گاهاً این شایعات می‌تواند به صورت عمدی از طرف برخی از گروه‌هایی که منافع خاصی دارند منتشر شده باشد. از این رو اگر معامله‌گران براساس استراتژی خود، سهامی را ارزنده در نظر گرفته و خریداری کرده‌اند، نباید به این دست از شایعات توجه کرده و آن‌ها را مبنای معاملات خود قرار دهند. برای پرهیز از این موضوع، حتماً اخبار را از منابع تایید شده دریافت کنید.

به اخبار اقتصادی-سیاسی توجه کنید

در کشور ما اخبار سیاسی می‌توانند اثرات کوتاه مدت و میان مدت قابل توجهی بر بازارهای پر ریسک مانند سهام داشته باشد، از این رو هر خبر سیاسی که ریسک‌های این بازار را افزایش دهد، چشم‌انداز سودآوری آن را کاهش می‌دهد.

توجه به اخبار اقتصادی و سیاست‌های اقتصاد کلان اتخاذی توسط دولت‌ها نیز از جمله مهمترین عواملی است که فعالان بازارهای مالی، حتماً باید مورد توجه قرار دهند؛ زیرا این سیاست‌های کلان است که جهت‌دهی به سرمایه‌ها برای ورود به بازارهای مالی مختلف را مشخص می‌کند.

برخی از اخبار و عوامل کلان اقتصادی که باید به آن‌ها توجه شود از این قرار است:

وضعیت بودجه دولت و کسری آن

سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی

تغییرات در نرخ بهره، اشتغال و رشد اقتصادی

هدف‌گذاری بانک مرکزی در رابطه با نقدینگی و سطح تورم

صنایع برتر را انتخاب کنید

در بازار سرمایه ایران صنایع متنوعی وجود دارد و همواره برخی با اقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران همراه هستند. برای انتخاب سهام‌های ارزنده در بازار سهام، بهتر است ابتدا صنایع برتر مشخص شده و سپس از هر صنعت چند سهام ارزنده انتخاب شود.

برای انجام این کار باید با استفاده از تحلیل بنیادی(Fundamental analysis) وضعیت و عملکرد آن صنایع و گزارش‌های مالی مربوطه بررسی شود.

وضعیت شرکت را بررسی کنید

برای انتخاب و خرید سهام یک شرکت، اطلاع از وضعیت کارکردی و شرایط مالی آن شرکت شرط حیاتی است. انجام این کار می‌تواند براساس چشم‌انداز اقتصاد کلان داخلی-خارجی، تحلیل وضعیت بنیادی شرکت و انتخاب موقعیت مناسب ورود از طریق تحلیل تکنیکال رخ دهد. در ادامه برای هر کدام از رویکردهای مطرح شده، مهمترین فاکتورها ذکر می‌شود:

چشم‌انداز اقتصاد کلان:

بررسی اثر سیاست‌های اقتصادی دولت در تغییر وضعیت مالی صنعت و شرکت

بررسی وضعیت رقابت‌پذیری و مزیت رقابتی شرکت در قیاس با رقبا

بررسی اثر تغییرات نرخ ارز بر سودآوری شرکت

بررسی اثر تحریم‌ها یا تغییرات سیاسی بر عملکرد تولیدی شرکت

وضعیت بنیادی:

بررسی گزارش‌های مالی ماهانه، فصلی و سالانه شرکت‌ها

توجه به فاکتورهای درآمد، سود خالص، هزینه‌ها، دارایی‌ها و بدهی‌ها در گزارشات

تحلیل ترازنامه برای فهم نسبت بین دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام

بررسی وضعیت نقدینگی و جریان وجوه نقد در شرکت

تحلیل وضعیت فروش، تغییرات نرخ و اثر آن بر سودآوری شرکت

وضعیت تکنیکال:

بررسی تغییرات حجم معاملات، قیمت سهام، ورود یا خروج پول در دوره مورد نظر

بررسی قرارگیری قیمت سهام در محدوده‌های حمایت یا مقاومتی

بررسی وضعیت روند قیمتی سهام در کوتاه‌مدت و بلندمدت

انتخاب استراتژی مناسب جهت ورود به سهم و انجام بک‌تست

نکات مهم هنگام خرید و فروش سهام که باید بدانید!

سبد سهام بهینه داشته باشید

یکی از بهترین کارها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، برخورداری از سبد سهام بهینه است. داشتن سبد سهام به معنای انتخاب تعدادی از دارایی‌هاست که نسبت به یکدیگر همبستگی معکوس داشته باشند تا با کاهش ارزش یک دارایی، دارایی دیگر افزایش قیمتی را تجربه کند و از این طریق ریسک کلی سبد سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

در انتخاب سبد بهینه دارایی، توجه به موارد زیر حائز اهمیت است:

تنوع بخشی در انتخاب دارایی‌ها

بررسی همبستگی دارایی‌ها

انتخاب کمترین ریسک با بالاترین بازده (با استفاده از مدل‌)

رصد دائمی بازار و بروزرسانی سبد

نقدشوندگی سهام را در نظر داشته باشید

در بورس ایران توجه به نقدشوندگی سهام‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا با توجه به محدودیت‌های تغییرات نوسان قیمتی، همواره این احتمال وجود دارد که یک سهم قفل در صف خرید یا فروش شود، از این رو بهتر است سهام‌هایی انتخاب شوند که پر معامله بوده و روزهای کمتری چنین وضعیتی داشته‌اند.

استفاده از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

همان‌طور که از مطالب گفته شده قابل تشخیص است، انتخاب سهام مناسب کاری زمان بر و تخصصی است که انجام آن برای هر شخصی میسر نیست از این رو سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش‌های غیرمستقیم موجود در بازار سرمایه نیز استفاده کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های سبدگردانی در بورس است.

از متخصصان مشاوره بگیرید

اگر صرفاً به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی علاقه‌مند هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا سرمایه‌گذاری خود را به چه شکل انجام دهید، مشاوره بورس از متخصصین می‌تواند کمک ویژه‌ای برای پاسخ به این سوالات باشد.

کلام پایانی

فعالیت در بازارهای مالی نیازمند آگاهی، تجربه و روحیه تسلیم ناپذیری در برابر تغییر و آموزش مداوم است. از این رو برای فعالیت هدفمند و پربازده در این حوزه، همواره یادگیری و آموزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها