دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب استان قم در سال ۱۴۰۲

قم - از حضور رئیس دولت سیزدهم تا تجلیل از سه پیشکسوت حوزه کتاب و ادبیات با حضور معاون امور فرهنگی از جمله رویدادهای فرهنگی و ادبی سال ۱۴۰۲ در استان قم است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): استان قم در سالی که گذشت رویدادهای فرهنگی متعدد و متنوعی در حوزه کتاب را پشت سر گذاشت. از حضور مسئولان کشوری و استانی در برنامه‌های حوزه کتاب تا رونمایی، نقد و بررسی، برگزاری محافل ادبی، چاپ و تجدید چاپ کتاب با موضوعات مختلف.

در این گزارش بخشی از این رویدادها را با هم مرور می‌کنیم.

بازدید معاون امور هنری وزارت فرهنگ از نمایشگاه سوگواره ملی «سلسله طلایی»

محمود سالاری در بازدید از نمایشگاه آثار منتخب سوگواره ملی «سلسله طلایی» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سوگواره ملی سلسله طلایی و برپایی نمایشگاه آثار منتخب این سوگواره، از تمرکز و توجه این سوگواره بر معرفی ابعاد شخصیتی امام حسین (ع) و تلاش برای تدوین و انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان از آثار این سوگواره قدردانی کرد و گفت: دست و قلم بسیاری از هنرمندان متعهد ما آمیخته به عشق و معرفت اهل‌بیت عصمت و طهارت است و بهترین هنرمندان نهایت استعداد و هنر خود را به کار می‌گیرند تا آثاری را برای اهل‌بیت (ع) خلق کنند.

تجلیل از ۳ پ یشکسوت حوزه کتاب و ادبیات با حضور معاون امور فرهنگی

آیین تجلیل از سه پیشکسوت حوزه کتاب و ادبیات حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم حسینی (ژرفا) در کسوت شاعر و مترجم، عبدالرحیم موگهی در مقام ویراستار و محمدمهدی نوری، از تصویرگران پرکار در حوزه نشر، یکشنبه (۲۸ آبان ۱۴۰۲) در سالن سبز تالار فرهنگ و هنر واقع در شهر قم، میدان نواب برگزار شد.

برگزاری این آیین به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شد. سخنران ویژه این برنامه یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این مراسم حضور داشت.

نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب استان قم در سال ۱۴۰۲

«کتابک» ۱۰ ساله شد

محمدحسین قاسمی مدیر انتشارات کتابک در جشن ۱۰ سالگی این نشر، به فعالیت ۱۰ ساله آن اشاره کرد و با بیان این خبر که ۱۴۰۲ جلد کتاب کودک به مناطق محروم اهدا شده است، گفت: کتابک در سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرد و بیشترین فعالیت این انتشارات در حوزه دین، کودک و نوجوان، ادبیات پایداری و دفاع مقدس است.

وی از انتشار ۲۵۶ عنوان کتاب از سوی این انتشارات خبر داد و گفت: همچنین ۳۰ عنوان کتاب این انتشارات به زبان‌های عربی، ترکی آذربایجانی، اسپانیولی، فرانسوی، انگلیسی و پرتغالی ترجمه و در کشورهای کلمبیا، اکوادور، ونزوئلا و برزیل منتشر شده است.

پاتوق کتاب پردیسان قم افتتاح شد

احمد کریمی مدیر پاتوق کتاب پردیسان قم در برنامه افتتاح پاتوق کتاب شهر پردیسان قم، گفت: مجموعه پاتوق کتاب پردیسان قم با حدود ۸ هزار عنوان کتاب کار خودش را آغاز کرده است و به زودی به عناوین کتاب‌ها اضافه خواهد.

وی بیان‌کرد: در کنار بحث فروشگاه کتاب دنبال این هستیم که پردیسان را با توجه به تراکم جمعیت و نبودن کتابفروشی در شهر پردیسان بتوانیم به یک پاتوق برای حضور خانواده‌ها و استفاده از فضای فرهنگی تبدیل کنیم.

کریمی اضافه کرد: موضوعاتی که ما در پاتوق کتاب به مخاطب عرضه می‌کنیم موضوعات مذهبی، کودک و نوجوان، ادبیات پایداری، رمان ایرانی و خارجی، روانشناسی و کسب‌وکار است.

برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، با اشاره به هفته پژوهش گفت: با عنایات الهی و الطاف اهل‌بیت (ع)، سال گذشته به ابتکار مرکز فقهی ائمه اطهار و تأکیدات آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی برگزار شد که مورد استقبال بسیار علما، اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محسن اکبری شاهرودی ادامه داد: امسال هم پیرو درخواست‌های مکرر اساتید و پژوهشگران، این نمایشگاه به مناسبت هفته پژوهش از ۲۳ تا ۲۹ آذر در محلّ نمایشگاه‌های مرکز فقهی ائمه اطهار برقرار خواهد شد.

درخشش نویسندگان قمی در جایزه جلال

اسامی نامزدها و داوران شانزدهمین جایزه ادبی جلال اعلام شد. در میان نام نامزدهای بخش رمان و داستان بلند، نام رمان «بیروط» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه و رمان فصل توت‌های سفید اثر سیده عذرا موسوی هردو از نویسندگان شهر قم به چشم می‌خورد.

همچنین در میان اسامی داوران بخش داستان کوتاه و بخش رمان و داستان بلند این جایزه ادبی نام «مهدی کفاش»، «محمدعلی رکنی»، «علی اصغر عزتی پاک» و «مهدی کرد فیروزجایی از نویسندگان شهر قم حائز اهمیت است.

کتاب «سفر به آتش» نوشته مریم مطهری‌راد که در بخش رمان نامزد جایزه جلال شده است، از سوی نشر معارف قم منتشر شده است.

حضور رئیس دولت سیزدهم در قم

ابراهیم رئیسی در سیزدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن همایش حوزه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، گفت: دغدغه جامعه مدرسین و علما در حوزه علمیه این است که نظام مورد حمایت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر نگاه تحولی، افزود: داشتن نگاه تحولی بسیار مهم است؛ نگاه تحولی است که ایجاد تحول می‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، نه تنها شاکله اداری بلکه آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی که به عنوان یک امر قطعی تلقی شده، نیاز بازنگری و بازبینی دارد.

نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب استان قم در سال ۱۴۰۲

برگزاری جشنواره کتاب سال «سلام» ویژه کودک و نوجوان

مسعود معینی‌پور در آیین اختتامیه جشنواره کتاب سال سلام ویژه کودک و نوجوان که در ساختمان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: امیدوارم بعد از سال‌ها که انقطاع در برگزاری جشنواره «کتاب سلام» به وجود آمد، این آغاز راه باشد و ما هم سهمی در جریان انتشارات دینی که در کشور به وجود آمده، داشته باشیم و تولید محتوای اثر بخش را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: این کار، کوتاه مدت نیست بلکه تدریجی است و ما بنا داریم دبیرخانه دائمی ادبیات کودک و نوجوان با رویکرد دینی در قم راه اندازی شود.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، تصریح کرد: دامنه تولید آثار کودک و نوجوان باید به جریان بصری کشیده شود. اگر ما این دامنه را به تولید آثار بصری امتداد ندهیم و کارورزی ایجاد نشود عقب خواهیم ماند.

برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق

روح‌الله رفیعی در نشست خبری اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق که در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: توانمندسازی طلاب در بخش هنری، رسانه‌ای و ادبی یکی از اصلی‌ترین رویکردهای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این هدف، جشنواره های متعددی احیا و برگزار شده است که احیای چهارمین جشنواره فیلم اشراق و سیزدهمین جشنواره کتاب سلام از جمله آن‌ها بوده است.

رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: معتقدیم جشنواره پایان نیست بلکه شروع یک جریان برای شناسایی و کشف آثار هنرمندان و پرورش استعدادهای آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها