شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
برگزاری ویژه برنامه «چکاوک ثقلین» در مساجد مازندران

مازندران- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان در نظر داریم ویژه برنامه «چکاوک ثقلین» را در قالب محافل ادبی در مساجد چهار شهر برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، سکینه خاتون مهدیان‌پور بعد از ظهر شنبه اظهار کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان در نظر داریم ویژه برنامه «چکاوک ثقلین» را در قالب محافل ادبی در مساجد چهار شهر برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه این نشست‌ها در شهرهای کوچک برگزار می‌شود، افزود: هدف ما تمرکز زدایی است تا برنامه‌های فرهنگی در شهرهای کوچک هم برگزار شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: در زمینه توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای، امسال توانستیم ۶ کتابخانه افتتاح کنیم که چهار مورد در روستاها و ۲ مورد هم در بند نسوان و آقایان زندان آمل بود.

این مسئول تصریح کرد: نخستین پیشخوان کتابخانه را در روستای ریحان‌آباد بهشهر افتتاح کردیم و کتابخانه روستای دنگسرک نکا هم نخستین تجربه همکاری اداره کل کتابخانه با اداره کل روستایی استانداری مازندران و خیران بود، اتفاق خوبی که در راستای مردمی‌سازی انجام شد مردم و دهیاران برای افتتاح این کتابخانه ورود کردند.

مهدیان‌پور ادامه داد: کتابخانه‌های روستایی را هم‌سطح با امکانات کتابخانه‌های شهری احداث می‌کنیم و آنچه از خدمات و امکانات در کتابخانه‌های شهری وجود دارد در کتابخانه‌های روستایی هم درنظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه در هچیرود هم کتابخانه نداشتیم که در راستای عدالت فرهنگی، امسال کتابخانه هچیرود هم افتتاح شد، خاطرنشان کرد: با افتتاح این ۶ کتابخانه مجموع کتابخانه‌های استان به ۱۲۳ مورد افزایش یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به فعالیت‌های ترویجی اظهار کرد: در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی هشت برگزیده ملی و ۱۸۱ برگزیده استانی داشتیم همچنین با برگزاری کارگاه‌های داستانک‌نویسی در ۶ رشته جشنواره کتابخوانی رضوی، ۶ برگزیده مازندرانی در سطح کشور رتبه نخست کسب کردند.

این مسئول با بیان اینکه در انتخابات هم برنامه‌های ویژه در کتابخانه‌ها تدارک دیدیم، افزود: پویش پرچم دوست‌داشتنی، عکس رای اولی‌ها و نشست‌های هم‌اندیشی با عنوان گفتمان نو را در راستای افزایش مشارکت آحاد جامعه در انتخابات برگزار کردیم.

مهدیان‌پور گفت: انجمن خیران کتابخانه‌ساز را در ساختار جدید راه‌اندازی کردیم، برنامه‌های ترویجی از مواردی است که به ساختار جدید اضافه شده و مازندران جزو پنج استان نخستی است که نسبت به راه‌اندازی این ساختار جدید اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: ۳۰ پروژه نیمه‌تمام داریم که از سال ۹۰ کلنگ‌زنی شده‌اند، اتمام این پروژه‌ها نیازمند کمک مردمی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران ادامه داد: برگزیده جشنواره هدهد سفید از مازندران، جایزه خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و مسئله کتابخانه مرکزی را با وزیر درمیان گذاشت، کتابخانه مرکزی مازندران یک مطالبه ملی است.

این مسئول با بیان اینکه نخستین جشنواره نقالی را در کتابخانه‌های عمومی با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان فعال در این زمینه برگزار کردیم، افزود: این جشنواره سال آینده هم به مناسبت گرامی‌داشت فردوسی بزرگ برگزار خواهد شد.

مهدیان‌پور با اشاره به اینکه کتابخانه سبز در ساری سال ۹۸ کلنگ‌زنی شد و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: این پروژه به مرحله‌ای رسیده که باید برای جمع‌آوری آب باران و استفاده از سیستم روشنایی خورشیدی اقداماتی انجام شود که همسو با حفظ محیط زیست باشد.

وی اظهار کرد: مقدماتی را برای تعامل با اداره کل برق مازندران برای استفاده از پنل‌های خورشیدی و جمع‌آوری آب باران از طریق مخازنی که در جوار کتابخانه قرار دارد فراهم کردیم که برای کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد، هدف ما داشتن کتابخانه سبز است نه اینکه فقط عنوان آن را یدک بکشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها