سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
توجه به اساطیر ایران باستان از ویژگی‌های نظامی است

فارس- برنامه های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» با نشست «باورهای عامیانه در شعر حکیم نظامی» ادامه یافت که سکینه مرادی توجه به اساطیر ایران باستان را از ویژگی‌های حکیم نظامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در ادامه برنامه‌های «بازخوانی پنج گنج گوهرین»، ظهر سه شنبه نشست «باورهای عامیانه در شعر حکیم نظامی» با حضور سکینه مرادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست غلامرضا کافی، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی به بیان گوشه‌هایی از شباهت‌ها و تفاوت‌های خاقانی و حکیم نظامی پرداخت و گفت: یکی از شگردهای حکیم نظامی باورهای عامیانه همراه با ظرافت در اشعارش است.

در ادامه سکینه مرادی ضمن تقدیر از کتابخانه‌های عمومی استان فارس در برگزاری چنین رویدادی با بیان اینکه مهارت در اغلب گونه‌های ادبی در پنج گنج این شاعر به اثبات رسیده است، گفت: حکیم نظامی همانند دیگر شاعران همسو با هنر شاعری به علوم و دانش‌های زمانه خویش احاطه داشته است اما ویژگی خاص او توجه به فرهنگ داستانی و اساطیری ایرانیان باستان و باورهای مردم زمانه خویش است.

مرادی در ادامه باورهای نجومی، پزشکی و علمی حکیم نظامی را مورد مداقه قرار داد و افزود: جداسازی این باورها و قرار دادن آنها به صورت جداگانه در زیر عنوان های خاص کاملاً دشوار است و نمی شود آنها را جداسازی کرد.

او به باورهای نجومی حکیم نظامی اشاره کرد و گفت: برای انسان گذشته در تاریکی شب‌ها کاری جز خیره شدن به تیرگی شب و رازآمیز بودن آسمان و ستارگان نبود که به مرور اینها تبدیل به اعتقاد و باور می‌شود. باورهای نجومی به حدی در بین مردم ارزش پیدا می‌کند که به یافتن راه از ستارگان می‌پردازند.

وی همچنین به برخی اشعار هفت پیکر نظامی اشاره کرد و گفت: نام بردن از ستارگان و اجرام آسمانی در این ابیات نشانه‌ای از باورهای زمانه زیست اوست.

مرادی باورهای نظامی در نجوم را همراه با انکار برخی باورهای مردم عنوان کرد و افزود: یکی از پدیده‌های آسمانی خسوف و کسوف است که مردم در آن زمان باور داشتند که رشته‌های فلکی ماه را می‌بلعد اما نظامی به رد این باور پرداخته است. معمولاً معشوقان در ادبیات فارسی به ماه تشبیه و استعاره می‌شوند و این در اشعار نظامی هم مورد اشاره است.

این دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز همچنین به باورهای پزشکی در آثار حکیم نظامی اشاره کرد و گفت: در قرن ششم باورهای پزشکی متفاوت از دیگر دوره‌هاست که توسط نظامی هم به ما رسیده است.

نمونه هایی از شعر نظامی در منظومه خسرو و شیرین از سوی مرادی آورده شد و عنوان کرد: نظامی در یک بیت شعر به فواید گلاب به عنوان مسکن سردرد اشاره می کند و باور اینکه گلاب دوای سر درد در شعر او گنجانده شده است.

مرادی در ادامه نمونه‌هایی از باورهای خرافی عامیانه را در منظومه خسرو و شیرین آورد و گفت: نظامی به بازگویی باورهای مردم در اشعارش پرداخته است.

در ادامه برنامه های یادشده چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ساعت ۱۱ نشست «آنچه از نظمِ نظامی بیرون است» با سخنرانی محمدرضا ضیغمی برگزار می شود.

به گزارش ایبنا؛ سلسله نشست های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» با اجرای غلامرضا کافی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیر محفل ادبی قند پارسی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس با همکاری خانه کتاب و تلویزیون کتاب ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها