پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کتابخانه‌های عمومی؛ فضایی برای مهارت‌افزایی روشندلان

اصفهان - رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان اصفهان گفت: به دنبال این هستیم تا از طریق دوره‌های آشنایی با کسب‌وکارهای کوچک و حضور مربیان و اساتید این حوزه، روشندلان بتوانند هنر دستشان را در فضای کتابخانه به منصه ظهور برسانند و به جامعه عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طی جلسه‌ای مقدمات امضای تفاهم‌نامه میان اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بخش نابینایان کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر تشریح شد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصفهان گفت: اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اصفهان در تلاش است تا با مسئولانی که می‌توانند در حوزه کتاب و کتابخوانی گام موثری بردارند، همکاری کند؛ زیرا به فرموده رهبر معظم انقلاب، کتابخوانی وظیفه‌ای همگانی است و همه مسئولان باید پای کار بیایند. لذا از مسئولان ارگان‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا با فضای کتابخانه‌ها و کارکردهای مختلف این مراکز فرهنگی و زحمات کتابداران آشنا شوند.

حسین رحمتی در خصوص جلسه برگزارشده برای مقدمه‌چینی با هدف امضای تفاهم‌نامه بیان کرد: از آنجا که در کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر (عج) بخشی ویژه نابینایان در حال فعالیت است، با همکاری آموزش و پرورش استنثایی استان اصفهان به دنبال این هستیم تا با امضای تفاهم‌نامه‌ای بتوانیم خدمات بخش نابینایان کتابخانه را به اطلاع جامعه هدف از میان دانش‌آموزان روشن‌دل برسانیم و دسترسی به منابع این کتابخانه را برای این قشر تسهیل کنیم.

رحمتی افزود: از سوی دیگر، چون یکی از دغدغه‌های روشن‌دلان چگونگی پر کردن اوقات فراغتشان پس از پایان تحصیلات است، به دنبال این هستیم تا از طریق دوره‌های آشنایی با کسب‌وکارهای کوچک و حضور مربیان و اساتید این حوزه، روشن‌دلان بتوانند هنر دستشان را در فضای کتابخانه به منصه ظهور برسانند و به جامعه عرضه کنند.

تفاهم‌نامه به دنبال خدمات فرهنگی مؤثر برای دانش‌آموزان روشن‌دل

همچنین در ادامه جلسه معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در خصوص ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای ارتقای سطح سواد و دانش نابینایان عنوان کرد: کتابخانه نهادی برای تغذیه علمی و دانش جامعه است. هرچقدر کتابخانه‌ها قوی‌تر باشند و بیشتر به جامعه معرفی شوند، باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی خواهد شد و به دنبالش افراد جامعه از لحاظ فکری و نگرش رشد می‌یابند و این موجب تحول در همه اقشار جامعه به ویژه روشن‌دلان می‌شود.

حسین شفیعی درباره امضای تفاهم‌نامه میان این اداره و کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر (عج) اظهار کرد: خدماتی که مجموعه کتابخانه‌ها می‌توانند به دانش‌آموزان روشندل ارائه بدهند، در این تفاهم‌نامه قید می‌شود. در نتیجه، تعامل مستمر و بیشتری میان این دو نهاد ایجاد می‌شود و به دنبالش، خدمات فرهنگی تأثیرگذاری به گروه دانش‌آموزان با نیاز ویژه ارائه خواهد شد.

نقش پررنگ کتابخانه‌ها در ارتقای سواد فرهنگی دانش‌آموزان نابینا

در ادامه جلسه کارشناس دانش‌آموزان آسیب بینایی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان نیز درباره ظرفیت کتابخانه‌های عمومی توضیح داد: کتابخانه‌ها ظرفیت بالایی در ارتقای مهارت‌های علمی و فرهنگی دانش‌آموزان نابینا دارند و در طرف متقابل نیز دانش‌آموزان نابینا ظرفیت و استعدادهای چشمگیری دارند. در نتیجه دو حیطه آموزش و پرورش استنثایی و کتابخانه‌های عمومی باید با هم مرتبط شوند و در قالب تفاهم‌نامه‌ها همکاری بیشتری کرده تا به نتایج ثمربخشی برسند.

محمدامین فرهمند ادامه داد: در درجه اول باید دیدمان را به افرادی که درگیر آسیب‌های بینایی و شنوایی و مشکلات جسمی حرکتی هستند، تغییر دهیم. این افراد در عین داشتن محدودیت‌ها، توانمندی‌هایی نیز دارند که می‌تواند آن محدودیت‌ها را پوشش دهد. در کشورهای خارجی از این محدودیت‌ها در جهت مطلوب و برای ایجاد کار و مهارت در این افراد استفاده می‌شود. این افراد را در ابتدا باید شناسایی کرد و برایشان برنامه‌ریزی و سپس اقدام کرد. کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نقش پررنگی در ارتقای مهارت‌های این قشر دارند.

همکاری کتابخانه‌ها با ارگان‌های مختلف با هدف جذب کارمندان نابینا

همچنین یکی از نابینایان عضو کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر (عج) نیز بیان کرد: از وقتی این کتابخانه تأسیس شد، عضو کتابخانه شدم. کتابخانه ظرفیت‌های نامحدودی برای ارتقای گروه نابینایان دارد؛ اما نابینایان خودشان باید خواهان این ارتقا باشند. منابع کتابخانه‌ای و کانال‌های ایجادشده برای بارگذاری کتاب‌ها به صورت موضوعی در دسترس روشندلان است. از سوی دیگر، باید برای جذب مخاطب و ایجاد فرهنگ کتابخوانی کارهای بیشتری انجام شود.

امیر احمدی گفت: کتابخانه‌ها باید بیشتر برای امضای تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف پیش‌قدم بشوند و امکاناتی فراهم شود تا مسئولانی که کارمند نابینا دارند، این افراد را به کتابخانه‌ها ارجاع دهند و آنها را با مباحث آموزشی آشنا کنند.

او با اشاره به اینکه در اصفهان شش انجمن ویژه نابینایان در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها می‌توانند این انجمن‌ها را دعوت کرده و در زمینه‌های مختلف با ایشان همکاری و مشارکت کنند. این انجمن‌ها می‌توانند با سیاست‌های تشویقی مخاطبان روشن‌دل را به کتابخانه‌ها سوق دهند تا از منابع کتابخانه‌ای بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها