چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
بزرگداشت خالق پنج گنج/ ترکیب عشق و عرفان در آثار نظامی

همدان - بزرگداشت خالق پنج گنج، نظامی گنجوی در کتابخانه ملایر برگزار شد، شاعری که عشق و عرفان در آثارش مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ملایر، صبح چهارشنبه آیین بزرگداشت نظامی گنجوی این شاعر بزرگ در کتابخانه دانشجوی ملایر برگزار شد.

در این برنامه یک مدرس ادبیات با ارائه شمه‌ای از زندگی نظامی گفت: این شاعر بزرگ، استعداد و نبوغش را صرف تقاضا و مدح نکرده و به جرأت می‌توان گفت باید در معیارهای جهانی به حکیم نظامی نظر کرد چرا که عمرش را مصروف منظومه‌های داستانی کرد که حکم رمان امروزی را داشت.

صدیف کارگر با بیان اینکه اشعار نظامی فقط غنایی نیست و نگاهی هم به حماسه دارند، افزود: شاید بتوان با مسامحه گفت که حداقل در مقدمه منظومه‌ها تمایلی هم به شعر عرفانی دارند، هرچند عرفان ابتدایی و تا حدودی شبیه به سبک حکیم سنایی است.

وی اضافه کرد: همچنین نظامی علاوه بر موضوعات فوق یک ایرانی ملی گراست، بیان احساساتش در مرگ «دارا» واقعاً تکان دهنده است.

صدیف کارگر افزود: در دستگاه بلاغی زبان شعر نظامی نیز می‌توان خصوصیات برجسته‌ای در مقایسه با دیگر شاعران ملاحظه کرد که شعر او را به عنوان یکی از شاعران صاحب سبک جلوه‌ای خاص می‌بخشد.

وی اضافه کرد: با آنکه محتوای داستانی منظومه‌های نظامی ایجاب می‌کند که او بیشتر در اندیشه بیان حوادث داستان باشد و زمینه شعر کمتر فرصت تصویرپردازی به او می‌دهد.

صدیف کارگر عنوان کرد: نظامی از هر فرصتی که در خلال داستان گویی به مناسبتی پیش می‌آید استفاده کرده و به وصف مناظر، حوادث و جلوه‌های مختلف طبیعت و خصوصیات روحی و جسمانی شخصیت‌های داستان می‌پردازد.

وی با بیان اینکه از طرفی حکیم نظامی استاد تمام عیار استعاره است افزود: همانگونه که حضرت حافظ در ایهام بی‌بدیل است، نظامی در استعاره و تشبیه بی‌نظیر است.

خسرو و شیرین نظامی صحنه‌پردازی بی‌همتاست

یکی از اساتید ادبیات نیز گفت: مهمترین اثر حکیم نظامی پنج گنج نظامی است که هر کدام نمودار توانایی و قدرت تفکر و اندیشه وی است.

فرشته جوادی گفت: نظامی در مخزن الاسرار یک عارف پرهیزگار و در خسرو شیرین یک عاشق پایدارست، در لیلی و مجنون که باز داستان عشق است از نوع دیگری و در هفت پیکر داستان‌های عاشقانه در اوج عرفانی خود است.

وی بیان کرد: در خسرو و شیرین، او یک صحنه‌پرداز بی‌همتاست که با ظرافت و با هنرنمایی و با قلمی پاک، فصل بندی‌های ماجرای عشق بین پادشاه خسرو شه‌زاده سرزمین ارمن، شیرین را وصف می‌کند.

جوادی تصریح کرد: در این داستان شیرین شخصیت یک بانوی آزاده و خردمند در عشق ورزی نقش بازی می‌کند و در لیلی و مجنون باز قهرمان زن، لیلی که در خانواده‌ای بسته و در بند و حصار قبیله‌ای عرب‌زاده است، اما باز به عنوان یک قهرمان علیه سنت‌های غلط، پایداری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خواننده با مطالعه و درک داستان خسرو و شیرین و لیلی و مجنون، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ایرانی و عربی را با هم مقایسه می‌کند، چنانچه در کتاب سیمای دو زن از سیرجانی، این دو داستان نظامی به خوبی تحلیل و بررسی شده است.

این استاد ادبیات با بیان اینکه هفت پیکر نظامی شکوه معماری و تمدن ایرانی است گفت: توصیف و بیان و ویژگی‌های مستقیم و غیرمستقیم وی، دست مایه خوبی برای درک و فهم معماری گذشته و فرهنگ ایرانی است.

اشعار نظامی با صلابت زبانی سروده شده است

در ادامه یکی دیگر از اساتید ادبیات شهرستان طی سخنانی ابراز داشت: ما باید از گنجینه‌های شعر و ادب فارسی استفاده کنیم و از این گنجینه‌ها در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی بهره بگیریم از جمله از اشعار نظامی گنجه‌ای که سرشار از اشعار زیبا و با صلابت زبانی سروده شده است.

زهرا زارع عنوان کرد: نظامی مثنوی‌های زیبایی در آغاز هر کدام از پنج گنج خود داشته و در ستایش خدا در اوج فصاحت، بلاغت، زیبایی و حکیمانه است.

در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از آثار نظامی برگزار شده و در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مژگان IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    به جان می‌نشیند روح را جلا می‌دهد آثار ناب و دل نشین نظامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها