یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
«هوش مصنوعی و طراحی حساس به ارزش» برگزار می‌شود

نشست سوم از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش در خدمت توسعه علم و فناوری با موضوع«هوش مصنوعی و طراحی حساس به ارزش؛ نگاهی به اخلاق سیاست‌گذاری در حوزۀ هوش مصنوعی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش در خدمت توسعۀ علم و فناوری با موضوع «هوش مصنوعی و طراحی حساس به ارزش؛ نگاهی به اخلاق سیاست‌گذاری در حوزۀ هوش مصنوعی» و با سخنرانی کیوان الستی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

فناوری‌ها (از جمله هوش‌مصنوعی) ارزش‌بار هستند به این معنی که تحت‌تاثیر ارزش‌های اجتماعی که در آن شکل می‌گیرند برساخته شده و به عبارت دیگر ارزش‌ها در این سیستم‌ها تعبیه می‌شوند و در صورت شیوعِ آن فناوری در جامعه، همین ارزش‌ها با قدرت بیشتری در جامعه حاکم خواهند شد. به عنوان مثال یک مصنوع فناورانه (از جمله یک سیستم مجهز به هوش‌مصنوعی) اگر در جامعه‌ای متمایل به ارزش‌های نژادپرستانه شکل گیرد، و آن مصنوع در جامعه شیوع یابد، ارزش‌های نژادپرستانه در آن جامعه را تقویت خواهد کرد. جدی قلمداد کردن چنین شرایطی، نوعی از نظارت، کنترل اجتماعی یا اِعمال سیاست‌هایی را برای فناوری‌های نوظهور مجهز به هوش مصنوعی ضرورت خواهد داد. در این سخنرانی با بازطرح برخی از معضلات اخلاقی که توسعه‌دهندگانِ سیستم‌های مجهز به هوش‌مصنوعی، و سیاست‌گذارانِ این حوزه با آن مواجه هستند، برخی راهکارهای ارایه شده (از جمله رویکردِ طراحیِ حساسِ به ارزش) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سلسله نشست‌های اخلاق پژوهش با همکاری مرکز نشر دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، با مدیریت علمی علیرضا ثقه‌الاسلامی، عضو هیئت علمی ایرانداک و مدیریت اجرایی حسین راست‌منش از مرکز نشر دانشگاهی، با هدف گسترش و ترویج ارزش‌های اخلاقی در پژوهش‌های علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود.

افزودنی است این نشست‌ها در پیوند https://roomeet.ir/join/guest/room?id=PeXKW برای دانشجویان، استادان، پژوهشگران و علاقمندان، به صورت آزاد و رایگان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها