پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
انقلاب اسلامی تلفیقی از سنت و مدرنیته

کهگیلویه و بویراحمد-آئین نقد و بررسی کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» نوشته‌ «محسن جبارنژاد» به مناسبت ایام انتخابات برگزار شد که به تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر تلفیق سنت و مدرنیته تاکید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج چهارشنبه شب در این مراسم با اشاره به اینکه کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» بسیار مهم، اثرگذار و مختصر است، گفت: این کتاب از زاویه‌ای که کمتر به انتخابات پرداخته شده است، نگاه می‌کند زاویه‌ای که خیلی کمتر درباره انتخابات مدرن پرداخته شد و آن اندیشه سیاسی اسلام در انتخابات است.

رضا رفیعی قهساره خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی تلفیقی از سنت و مدرنیته بود؛ زیرا رهبری آن توسط یک شخص سنتی و روحانی اداره می‌شد. ایدولوژی آن نیز سنتی بود اما ویژگی‌های آن مانند مردمی بودنش مدرن محسوب می‌شد و ادغام این ویژگی‌ها انقلاب اسلامی را تبدیل به انقلابی خاص و بی‌همتا در دنیا کرده بود.

وی ادامه داد: نظامی که از دل این انقلاب بیرون می‌آید خاص است به این معنا که جمهوریت آن مدرن محسوب می‌شود اما اسلامی بودن آن سنتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با تاکید بر اینکه آیا می‌شود مدرنیته را با اسلام تلفیق کرد؟ گفت: با توجه به احکام دین اسلام مردم باید در مسائل کشور دخالت داشته باشند و این کتاب پاسخ به برخی از ابهامات اسلامی انتخاباتی پرداخته است.

رفیعی قهساره افزود: نویسنده سعی کرده است به خواننده این را بفهماند که انتخابات محصول غرب است اما آیا می‌شود مبانی اسلامی برای آن جست‌وجو کرد و آن را بومی سازی کرد.

وی با بیان اینکه اهمیت کتاب در این است که مولف مبانی را از دل اندیشه سیاسی برای یک نهاد مدرن یعنی انتخابات پیدا کرده است، گفت: انقلاب اسلامی روح مردمی داشت و به همین دلیل اانتخابات در کشور حائز اهمیت است و به مشارکت مردم توصیه می‌شود تا سالیانه با برگزاری اننتخابات روح تازه‌ای در آن دمیده شود.

این مدرس دانشگاه به اشکالات ویراستی در کتاب اشاره کرد و گفت: گاهی اصطلاحات فهرست پایانی در متن وجود ندارند محتوای کتاب ارزشمند است اما میتوان دوباره در چاپ‌های بعدی آن را گسترش داد و فصل‌های دیگری به آن اضافه کرد.

رفیعی قهساره اضافه کرد: آمارها، اطلاعات و نقش زنان در کتاب را نیز می‌توان اضافه کرد کتاب نوآوری دارد و تاکنون کسی از این جهت به انتخابات نگاه نکرده است.

شعور انتخاباتی باید در کنار شور انتخاباتی تقویت شود

همچنین در ادامه محسن جبار نژاد مولف کتاب «انقلاب اسلامی و انتخابات» گفت: شور انتخاباتی حاکم در کشور است که به موازات این شور، شعور مشارکت نیز باید تقویت شود همچنین ارائه ایده و اندیشه‌ها، معرفی کتاب و نظریات گوناگون در خصوص مشارکت سیاسی نیز اثرگذار است.

وی تصریح کرد: کتاب در مدت کوتاهی نوشته است وجه تمایز آن این است که جزء محدود آثاری است که از منظر مباحث اندیشه سیاسی به بحث انتخابات پرداخته است.

جبارنژاد با بیان اینکه باید به مبانی انتخاب در اندیشه اسلامی بپردازیم گفت: یکی از خلاءهای چندسال اخیر این بود که کتاب و تالیفات کمی در خصوص انتخابات چاپ شده است بنابراین این کتاب از جهت اندیشه سیاسی به انتخابات پرداخته و سعی کردیم خلا را تا حدی پوشش بدهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز به سفر جامعه‌شناس و نویسنده مشهور فرانسوی به ایران اشاره کرد و گفت: میشل فوکو نویسنده و جامعه شناس بزرگ معاصر سفری سال ۱۳۵۷ به ایران داشت و حاصل آن ۲ کتاب درباره انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: ایده‌ی جمهوری اسلامی در حوداث منتهی به انقلاب اسلامی لزوم توجه به مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بود.

جبارنژاد اضافه کرد: در اوایل انقلاب مردم مشارکت خوبی در انتخابات داشتند در ۱۰ سال اول در شور انقلابی انتخابات و مشارکت بسیار بالا بود و بعد از دوران جنگ نیز هم به همین شیوه ادامه پیدا می‌کند.

این نویسنده با اشاره به تفاوت شرکت و مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: مشارکت به معنای حضور میان ۲ انتخابات است که مردم مشارکت داده نمی‌شوند اما در انتخابات شرکت می‌کنند و رای می‌دهند.

جبارنژاد در پایان با بیان اینکه صحبت‌های رهبری مبتنی بر مردم سالاری دینی در ادامه نظریات امام خمینی (ره) بود، گفت: راه مقام معظم رهبری ادامه‌دهنده راه امام (ره) بود و رهبری ایده امام را از اجمال به تفصیل رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها