پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
حسن آبشناسان؛ شیر صحرا بود

مشهود گودرزی‌نژاد نویسنده کتاب «آسمان‌شناس» گفت: شهید آبشناسان نامه‌ای به صدام می‌نویسد و به او می‌گوید که اگر نظامی هستی و دل و جرأت جنگ داری خودت به میدان بیا و بمب و موشک بر سر مردم نریز. صدام، ژنرال عبدالحمید قادر را در دشت عباس به مصاف حسن آبشناسان می‌فرستد که در این عملیات شهید آبشناسان این ژنرال را دستگیر می‌کند و از آن زمان به ایشان لقب شیر صحرا می‌دهند.

مشهود گودرزی‌نژاد، یکی از نویسندگان نوقلم حوزه دفاع مقدس و ادبیات مقاومت در گفت‌وگو با شیما ناصری خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اولین کتاب من در حوزه دفاع مقدس کتاب «آسمان‌شناس» است.

گودرزی‌نژاد درباره انگیزه و هدفش از نوشتن در حوزه دفاع مقدس و کتاب «آسمان‌شناس» گفت: دفاع مقدس بخشی مهم و ارزشمند از تاریخ این سرزمین و بخصوص انقلاب اسلامی می باشد و به‌نظرم پرداختن به این بخش حیاتی علی الخصوص زندگینامه شهدا هر اهل قلمی را به ذوق می‌آورد و بنده نیز به‌عنوان کوچیکترین عضو این جامعه با همین هدف و معرفی این تاریخ پرشکوه به جوانان هم سن و سال خودم در این عرصه گام برداشتم.

مشهود گودرزی‌نژاد در ادامه بیان کرد: دوران دفاع مقدس برهه ای بسیار حساس و در عین حال باشکوه بود که تمام جهان را به حیرت فروبرد. درحالی که تقریباً تمام جهان با تمام توان و قوا و حمایت از دشمن، سعی در اشغال این خاک و و ضربه به نهال نوپای انقلاب بودند، جوانان غیور این سرزمین با شجاعتی بی نظیر تمام نقشه‌ها و معادلات دشمن را بهم ریختند و آن‌ها را ذلیل و زمین‌گیر نمود. نوشتن از آنان و روایت کردن زندگی و حماسه آنان به نظر بنده کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

نویسنده کتاب «آسمان‌شناس» گفت: اتفاقاً امروز نوشتن از دفاع مقدس و شهدا و رزمندگان بسیار واجب‌تر است. چرا که جوانان ما امروزه در مواجهه با افکار و ارزش های گوناگون قرار گرفته اند و به نوعی سعی می‌شود که با ایجاد هویت‌های مختلف و بعضاً نامربوط، هویت اصیل و اصلی او را تحت تاثیر قرار دهند. با روایت کردن این دوران برای آنان و معرفی این قهرمانان، جوانان نیز با این فرهنگ باشکوه آشنا می‌شوند و چه بسا خود پرچمدار روایتگری دفاع مقدس به نسل های بعد از خود شوند.

گودرزی‌نژاد تعریف خود را از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس این‌گونه بیان نمود: جنگ تحمیلی برای من ترکیب زیبایی از تضاد است. جنگ به خودی خود و در معنای خویش امری ناخشنود و سهمگین است؛ اما دفاع مقدس معنای تازه ای به این واژه بخشید؛ واژه هایی نظیر شجاعت، غیرت، از خودگذشتگی، ایثار و…. از نظر من واژه دفاع مقدس تعریف کامل و جامعی برای توضیح این دوران حماسه‌ساز می‌باشد. دورانی که این ملت دوشادوش هم و با از خودگذشتگی بی‌نظیر، برگ درخشانی بر تاریخ خود اضافه کرد.

نویسنده کتاب در مورد موضوع و محتوای کتابش گفت: کتاب «آسمان‌شناس» دربرگیرنده خاطرات خانواده و هم‌رزمان شهید سرلشگر آبشناسان می‌باشد. در این کتاب به زندگی پرافتخار این شهید و شجاعت و فرماندهی پرصلابت ایشان در دوران دفاع مقدس پرداخته شده است.

مشهود گودرزی‌نژاد در رابطه با نوع زاویه دیدی که برای نگارش کتاب آسمان شناس استفاده کرده است، گفت: در این کتاب، بیشتر سعی شده است در قالب روایت و خاطره، زوایای مختلف و چه بسا پنهان شهید آبشناسان چه در زندگی شخصی و چه در زندگی نظامی و میدان نبرد پرداخته شود و نگاه تازه ای از ایشان به مخاطب ارائه شود.

نویسنده «آسمان‌شناس» درباره دلیلش برای نگارش خاطرات این شهید گفت: این انتخاب بیشتر ریشه در ارادت شخصی بنده به این شهید و گذراندن دوران خدمت در انتشارات ارتش برمی‌گردد. در دوران خدمتم به واسطه نوع محل خدمت و سروکار داشتن دائم با زندگی‌نامه شهدای ارتش و ملاقات با خانواده های معظم آنان، مرا بر آن داشت تا درباره ایشان به عنوان یکی از نمادهای شجاعت و صلابت در دوران دفاع مقدس کتابی بنویسم.

در ادامه بیان کرد: شهدا همگی به تعبیر قرآن عند ربهم یرزقون هستند و در آن پیشگاه ارتشی و غیر ارتشی رنگ می‌بازد. همان‌طور که پیش‌تر نیز عرض کردم به واسطه ارادت شخصی خود به شهید آبشناسان و همچنین گذراندن دوران خدمت در انتشارات ارتش و آشنایی با شهدای ارتشی، ایشان را به‌عنوان نمادی از شجاعت و دلاوری رزمندگان ارتش در دوران دفاع مقدس قرار دادم و سعی کردم گوشه‌ای از ایثار و فداکاری ارتش را در این دوران روایت کنم.

حسن آبشناسان؛ شیر صحرا بود

مشهود گودرزی‌نژاد شخصیت و ویژگی بارز شهید آبشناسان را این‌گونه به تصویر کشید: بنده در مواجهه و مطالعه درباره این شهید به ترکیب زیبایی از صلابت و ایمان رسیدم که مختص به شخصیت شهید آبشناسان است. کسانی که در دوران حیات ایشان با او هم کلام و هم سنگر بوده اند، به اتفاق ایشان را فرماندهی مقتدر و پرصلابت در عین حال مهربان و از خودگذشته می دانند. بنده حقیر اگر بخواهم ایشان را وصف کنم می‌توانم او را در دو کلمه صلابت و ایمان خلاصه کنم.

نویسنده کتاب در ادامه در مورد لقبی که به شهید آبشناسان به عنوان «شیر صحرا» داده بودند، گفت: شهید آبشناسان در دوران زندگی نظامی خب، دوره‌های مختلف نظامی از جمله دوره چتربازی، دوره‌های چریکی و کوهستان را گذرانده بود و به همین دلیل در فرماندهی و انجام عملیات چریکی بسیار زبده بود. پس از آغاز جنگ، شهید آبشناسان نامه‌ای به صدام می‌نویسد و به او می‌گوید که اگر نظامی هستی و دل و جرأت جنگ داری خودت به میدان بیا و بمب و موشک بر سر مردم نریز. صدام، ژنرال عبدالحمید قادر را در دشت عباس به مصاف حسن آبشناسان می‌فرستد که در این عملیات شهید آبشناسان این ژنرال را دستگیر می‌کند و از آن زمان به ایشان لقب شیر صحرا می‌دهند.

وی در ادامه در رابطه با نحوه فرآیند جمع‌آوری و تدوین اسناد و مدارک در کتابش گفت: فرآیند نوشتن این کتاب در ابتدا با گردآوری اطلاعات درباره شهید آغاز شد که در این مسیر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش (امیرفولادی) بسیار کمک حال بنده بودند. در ادامه مصاحبه و خاطرات خانواده شهید و سپس خاطرات امیران ارتش و فرماندهان جنگ و همرزمان شهید نیز به آن اضافه شده و با تعدادی عکس از شهید کتاب تمام می‌شود.

مشهود گودرزی‌نژاد به‌عنوان نویسنده کتاب «آسمان‌شناس» ویژگی کتابش را این‌گونه بیان نمود: در این کتاب سعی شده است تا نگاه تازه‌ای به زندگی شهید آبشناسان و افتخارات ایشان چه در دوران مبارزه با ضدانقلاب و چه در دوران دفاع مقدس برای مخاطب ایجاد کند و جایگاه والای این شهید را تا حدودی نمایان تر سازد. این کتاب به زوایای مختلف زندگی شهید آبشناسان می‌پردازد؛ با توصیف اخلاق و رفتار شهید از زبان همسر و فرزندان ایشان شروع می‌شود و با خاطرات فرماندهان و همرزمان شهید و ذکر دلاوری و شجاعت ایشان و در عین حال عبادت خالصانه او در سنگر و گریه‌های شبانه شهید برای شهادت ادامه می‌یابد. تمام بخش‌های کتاب برای شخص من جذاب هست اما اگر بخواهم به سوال شما پاسخ بدهم، بخش خاطرات خانواده شهید از ایشان و بخش خاطرات امیران ارتش از شهید آبشناسان برایم جذاب‌تر بود. کتاب «آسمان‌شناس» ضمن معرفی شهید آبشناسان، تعریف کاملی از یک رزمنده و فرمانده را ارائه می‌دهد و به نظرم شهید آبشناسان یکی از نمادهای آیه شریفه أشداء علی الکفار رحماء بینهم می باشد؛ فرماندهی که به شدت با دشمنان می‌جنگید و امان آن‌ها را بریده بود اما در میان دوستان و همرزمان خود مانند پدری مهربان رفتار می‌کرد.

مشهود گودرزی‌نژاد درپایان گفت‌وگو گفت: کتاب «آسمان‌شناس» الحمدلله استقبال خوبی داشته و درابتدای راه قرار گرفته و معتقدم به مرور می‌تواند با استقبال بیشتری به خصوص از سوی جوانان مواجه شود. من خدا را شاکر هستم که این فرصت را به من کمترین داد تا اندازه سرسوزنی بتوانم خدمتی به شهدا کنم و از سازمان حفظ آثار ارتش به خصوص امیرفولادی و سروان احمدی که در تهیه کتاب همراه بنده بودند تشکر می‌کنم و قدردان زحمات نشر محترم و جهادی ۲۷ بعثت نیز هستم.

شهدا چشم و چراغ این سرزمین هستند و امید است که همگی رهروان حقیقی این مسیر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط