پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
«کیانی‌نامه» منتشر شد

لرستان - کتاب مجموعه اشعار «کیانی‌نامه» سروده علی‌اکبر کیانی از سوی انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، مجموعه اشعار «کیانی‌نامه» نخستین ابیاتش به زمانی بر می‌گردد که روستانشینان ایران تحت تسلط نظام فئودالی یا به عبارت دیگر ارباب رعیتی زندگی می‌کردند و تا پیش از روی کار آمدن قانون اصلاحات ارضی از ابتدائی‌ترین حقوق شهروندی مانند آموزش و مدرسه بهداشت و درمانگاه و حتی جاده برای رفت و آمد به شهرها محروم بودند و روزگار خود را به سختی می‌گذراندند.

این کتاب شعر گزیده‌ای از سروده‌های مختلف شاعر در زمینه‌های حماسی، داستانی، اجتماعی، اخلاقی تاریخی و پند و اندرز است.

بازنمود گوشه‌هایی از تاریخ اسلام، اصلاحات ارضی، ظهور انقلاب اسلامی، سفر به ایلام در گرماگرم جنگ تحمیلی و شناخت زن و مسائل زنان از جمله موضوعات و مباحثی است که در نگاه تیزبین و کنجکاو سراینده برجستگی بیشتری داشته و برای او در خور اعتنا بوده است.

همچنین اطلاعات ارزنده‌ای از زندگی روزمره روزگار شاعر در لابه‌لای ابیات این کتاب بازتاب دارد که هر کدام در جای خود در شناخت بیشتر گذشته به کار خواهد آمد.

شعر کیانی قالب سنتی دارد. اگر بخواهیم سبک شعری وی را بررسی کنیم سروده‌هایش دارای رنگ و لعاب سبک خراسانی است ولی به سبک ساده دوره بازگشت ادبی نزدیک‌تر است.

وی طبع خود را در قالب گونه‌های کهن شعر فارسی مانند غزل قصیده قطعه مسمط و مثنوی آزموده است؛ اما فراوانی و شمار مثنوی‌هایش بر گونه‌های دیگر شعر او چربش دارد و مثنوی‌هایش در فصل نخست کتاب گنجانیده شد.

دیگر گونه‌های شعری سراینده نیز نظیر غزل، قصیده، قطعه، مسمط مخمس و یک رباعی در فصل دوم کتاب آمده است.

آشنایی و علاقه‌مندی کیانی به شاهنامه استاد طوس و فرهنگ باستانی ایران از بن‌مایه بسیاری از بیت‌های شعرش نمایان است و قالب شماری از مثنوی‌های وی هم‌وزن شاهنامه سروده شده است و گاهی پاره‌ای از واژه‌ها و اصطلاحات شاهنامه را در شهر کیانی می‌توان دید.

سروده‌های شاعر در باب قرآن، مبعث پیامبر اعظم (ص)، صف امام علی (ع)، رخداد بسیار مهم غدیر، شیث منافق، سقای تشنه، واقعه تلخ عاشورا، قیام مختار ثقفی، معجزا امام عصر و انحراف سلمان رشدی، نشانگر اشراف و آگاهی شاعر از تاریخ اسلام و مسائل دقیق دینی است که در این اشعار بازتابی هنری و زیبا پیدا کرده است.

شعرهای سفر لارستان فارس، مهرعلی‌خان الشتری، مالک و رعیت‌، جنگ ایران و عراق، سفر به مهران، شهیدان شلمچه، حمله موشکی عراق به نهاوند، تورم و مانند این‌ها بخشی از تاریخ معاصر کشور است که در قاب آیینه شعر کیانی با زبان هنر انعکاسی دارد.

جان‌مایه سروده‌های اخلاقی او از بی‌اعتباری دنیا و نیکی به خلق خدا حکایت دارد.

در قصیده توصیف بهار جلوه‌های طبیعت را به زیبایی نقاشی کرده است. پند و اندرز شاعر در مثنوی‌های اخلاقی و سروده‌های گوناگون او درباره زن، دیدگاه ویژه شاعر را در آن زمینه‌ها به خوبی نمایان می‌سازد.

سراینده مجموعه اشعار «کیانی‌نامه» علی‌اکبر کیانی در سال ۱۳۰۶ در شهر گیان نهاوند متولد شد.

کیانی علاوه بر سرودن شعر، تاریخ‌نگار و وقایع‌پرداز روزگار خویش بوده است و آثار مختلفی با موضوعات تاریخ، فرهنگ و ادبیات به رشته تحریر درآورده است.

تاریخ گیان، پشتکوه و نهاوند در موضوع تاریخ سیاسی، اجتماعس مردم در روزگار قاجار و پهلوی، کهن‌دیار گیان؛ نهاوند از دوره‌های پیش از تاریخ تا امروز، واژه‌های کهن لری و ریشه‌های آنها در ادبیات باستانی از جمله آثار منتشر شده کیانی هستند.

وی همچنین آموزش مرحله‌ای حروف سیاق قدیم، سفرنامه لارستان، مجموعه اشعار مذهبی، مجموعه اشعار لری را آماده چاپ داشته که متاسفانه پس از یک دوره بیماری در بهمن ۱۳۹۴ به دیدار حق شتافت.

کتاب «کیانی‌نامه» سروده علی‌اکبر کیانی به اهتمام و تصحیح مرتضی کیانی در ۱۵۹ صفحه قطع وزیری از سوی انتشارات شاپورخواست به بازار نشر عرضه شده است.

خواندن و لذت بردن از مجموعه شعر کیانی به دوستداران شعر، ادب و هنر ایرانی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها