دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
اهدای کتاب به «بانوی ایل» در شیراز/انتشارات نوید ادبای متولد بهمن را گرد آورد

فارس- در یکصد و سومین سال تولد محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایری، از همسر وی «بی بی سکینه کیانی» که او نیز متولد ۲۰ بهمن ماه سال ١٣٢۶ است، به همراه جمعی از متولدین ماه یاد شده، تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، این مراسم به اهتمام داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نوید شیراز و دیگر فرهنگور فارس، فضل الله همایونی، برادر زنده‌یاد محمدصادق همایونی، محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه و صاحب کتاب ارزنده تعزیه، در محل نمایشگاه دائمی انتشارات نوید ظهر دوشنبه برگزار شد.

در این مراسم همچنین از سایر یاران گروه سبزدلان و در راس آنها، «بی‌بی سکینه کیانی» همسر بهمن بیگی که ۵۵ سال در کنار وی بوده است، قدردانی و تجلیل شد.

به گفته همایونی این مراسم هر سال در منزل بی‌بی سکینه کیانی برگزار می‌شد و امسال به سبب کاستن از زحمات وی، تصمیم بر این گرفته شد که با همکاری مدیر انتشارات نوید شیراز، این مراسم درخاستگاه کتاب در فارس و شیراز، یعنی نمایشگاه دائمی این انتشاراتی برگزار شود.

استاد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایری فارس در ۲۶ بهمن ماه سال ۱۲۹۸ در خانواده محمود خان از تیره بهمن بیگلو از طایفه عمله قشقایی دیده به جهان گشود. وی بنیانگذار آموزش عشایری بود که با تلاش و کوشش وصف ناپذیر در جهت پرورش استعدادهای درخشان فرزندان عشایر ایران, قدم های ماندگار و ریشه ای برداشته است. او که خود تا سن ده سالگی در ایل زندگی می کرد، تصمیم گرفت به جای چوب شبانی، قلم در دست کودکان عشایر نهد و خواندن و نوشتن را به طریق خاص خود به میان آنها برد. وی با ایجاد کلاس های عشایری و تربیت معلمان، کتابخانه های سیار دانش را به میان ایل ها برد و از کودکان محروم، آینده سازانی بصیر و مطلع ساخت.

خدمات استاد به زودی نتیجه داد. بچه های محروم ایلیاتی مراحل دبستانی و دبیرستانی را پشت سر گذاشتند و راهی دانشگاه شدند. وی به پاس خدماتش در سال ۱۹۷۳ میلادی موفق به دریافت جایزه بین المللی یونسکو شد. از گفته های اوست: فایده ای ندارد که به تاریکی لعنت کنیم, بهتر است که شمعی روشن کنیم. محمد بهمن بیگی سرانجام در ۱۱ اردیبهشت سال ۸۹ در سن ۹۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

در این مراسم مدیر انتشارات بین‌المللی نوید که پیوسته در تجلیل از بزرگان علم و ادب فارس و شیراز پیشگام بوده است، از این استاد عالیقدر که روحیه دوباره به جامعه عشایر آن سال های دور دمید، به نیکی یاد کرد.

نویدگویی که ناشر اصلی آثار این معلم بزرگ عشایری است، علاوه بر چاپ چندین عنوان کتاب بهمن بیگی به صورت تک جلد، به شکل مجموعه و درون قاب شامل عنوان های طلای شهامت، بخارای من ایل من، اگر قرقاچ نبود، به اجاقت قسم و تصاویر شامل عکس های آموزشی، خانوادگی، و لوح‌ها نیز به چاپ رسانده که هم اکنون نایاب است.

به گفته این فرهنگ دوست، در سال‌های پیش رو و حتی گذشت یک قرن بهتر می‌شود به نقش والای این اسطوره تعلیم و تربیت و افکار وی آشنا شد. اگر چه امروز، در خانه بی بی سکینه کیانی همراه و همسر گرامی بهمن بیگی به روی همگان باز است و هرگاه سراغ وی را می گیریم، گروهی برای عرض ادب به معلم عشایری بزرگ، بهمن بیگی به دیدارش می‌شتابند.

٨ هزار عنوان کتاب در اختیار جوانان و محققان و پژوهشگران حوزه کتاب است

نویدگویی افزود: در میان سه موزه‌ای که راه اندازی کردم، نمایشگاه کتاب در محله محروم دروازه اصفهان را ترجیح می‌دهم و اکنون ٨ هزار عنوان کتاب در اختیار جوانان و محققان وپژوهشگران حوزه کتاب است که به این محل می‌آیند و گاه کتاب‌های همراه خود می برند و باز می گردانند.

وی با اشاره به قسمتی از نمایشگاه که اسامی بزرگان ادب فارسی، به صورت خطوط سنتی به نگارش درآمده گفت: یکی از اهداف بزرگ ما تجلیل از بزرگان ادب فارسی به ویژه نویسندگان و ادبای معاصر استان است که اغلب آنها از یادها رفته‌اند و کسی و از جمله مسئولان حال و احوالی از آنها نمی گیرند، چه خواسته تجلیل و بزرگداشت.

وی با بیان اینکه مجموعه نمایشگاه کتاب نوید متعلق به مردم فارس است، افزود: نمایشگاه حاضر دارای ۵٣٠ اثر خطی و چاپ سنگی است که عمدتاً کار کاتبان و خوشنویسان فارس است. موزه قرآنی نیز در مرکز منطقه علوم و فناوری دایر شده که سرآمد است و نیز اسنادی از بزرگان فارس که به زودی، به همت دکتر منوچهری در سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران راه اندازی می‌شود. همچنین حدود ۱۲۰۰ دیوان شعر از شعرای نامدار شیراز از حافظ به این طرف در صدد راه اندازی است که امیدواریم با شروع آن، مرکزی برای پژوهش و تحقیق‌های ادبی شود. همچنین در نظر داریم روزهایی به نام شهرستان ها بر پا داریم و یاد بزرگان این مناطق را زنده کنیم، مثلاً روز استهبان، روز سپیدان، روز اوز و غیره.

نویدگویی اضافه کرد: من و همسرم که امروز در اینجا حضور یافته، تصمیم گرفته‌ایم آنچه که داریم در حوزه فرهنگ هزینه کنیم و هیچ چاره‌ای نیست، جز اینکه مردم و جوانان را اهل مطالعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت مطالعه در جامعه ما حالت مناسبی ندارد و وضع چاپ و نشر یار مهربان از آن بدتر است، تاکید کرد: هم اکنون اگر معدل چاپ کتاب توسط ناشران بزرگ را جویا شویم، به این نتیجه می‌رسیم که میانگین چاپ کتاب، حدود ۲۰۰ جلد است، که عمدتاً به صورت دیجیتالی تهیه می‌شود و گاه تمامی گستره توزیع کتاب‌ها در همان تهران صورت می‌گیرد و شهرستانی‌های علاقمند اغلب بی‌نصیب می‌مانند.

وی در ادامه اظهار کرد: با توسعه نمایشگاه کتاب در شیراز، امیدواریم حداقل بتوانیم نسل جوان را با کتاب این یار مهربان آشتی دهیم و از جمله دیگر امور نمایشگاه از این پس که به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد، تجلیل از بزرگان فارس همچون زنده یاد استاد پدر تعلیمات عشایری، ادیب و نویسنده بزرگ، محمد بهمن بیگی و دیگر فرهنگوران است.

مدیر انتشارات نوید همچنین قول داد که در محل نمایشگاه قسمتی به مشاهیر بزرگ فارس اختصاص یابد، تا به این وسیله از بزرگان نامی، یاد گردد.

مجید اسکندری حافظ شناس، مدرس مرکز حافظ شناسی شیراز و استاد زبان و ادبیات فارسی نیز در این جمع اگرچه جزء بهمنی‌ها نبود، اما آمده بود که سخنان آنها را بشنود و نظاره گر تجلیل از بهمن بیگی ها و بی بی سکینه ها و… باشد.

نویسنده کتاب حدیث دوست، یادداشت‌های بی ارجاع بر ابیاتی از حافظ، ادامه داد: یک قدردانی داشته باشم از جناب همایونی و از جناب نویدگویی که با برپایی این برنامه، به بنده جرات بعضی از سخنان را می‌دهند، یعنی اگر این مقدمه‌ها و سخن‌ها نبود، حرف، حرف‌ها را نمی‌آورد!

وی ادامه داد: هفته گذشته در جمع اهالی نایین بودم. در این جمع از آنها پرسیدم: کدام نایینی بود که در فارس خدمات زیادی کرد؟! وباور کنید به جز تک و توکی خبر نداشتند، روح پیرنیا شاد که بر گردن فرهنگ ایران بسیار حق دارد. وی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۶ به مدت ۴ سال استاندار فارس بود و در پایان به استان خراسان می‌رود و تا سال ۵۰ نیز در این استان بوده و در دوران مسئولیتش کارهای مهمی انجام می‌دهد که از میان آنها می توان گفت با سرمایه آستان قدس رضوی، آثاری گرانقدری که از ایران به دیگر کشورها رفته بود، به کشور باز می‌گرداند و این نوعی جهت دادن به سرمایه، اهمیت خیلی زیادی دارد و تاسف می‌خوریم که امروز یکی از بزرگترین آفت‌های روزگار، ضایع کردن نام بزرگان ماست، بااین همه برگزاری این گونه مجالس شور و حال خاص خود دارد و به بنده معلم، این قدرت را می‌دهد که یادی کنیم از کسانی که بر گردن یکایک ما حق بزرگی دارند.

حسن صفری، آهنگساز و خواننده ترانه های محلی شیرازی نیز که متولد ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۲۲ است، دیگر سخنران این محفل بزرگداشت بود. وی نیز از بی‌توجهی جامعه و مسئولان به اهالی هنر، که به صورت همه نگر به آنها نگاه نمی کنند و بسیاری را به دست فراموشی سپرده اند، گله مند بود و گفت: امروز کسی به سراغ هنروران نمی رود، چه خواسته از آنها تجلیل به عمل بیاورند. استاد غلامحسین صابر و استاد حسن مشکین فام و خیلی های دیگر از این رده هنرمندانی هستند که کمتر کسی به سراغ آنها رفته و از آنها تجلیل کرده است. بنابراین باید کارهای سترگ و ماندنی برای هنروران انجام داد.

امیرهمایون یزدان‌پور نیز که متولد ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۲۵ در شیراز است، در این نشست از محمد بهمن بیگی و یار و همراه زندگی وی، بی‌بی سکینه کیانی تجلیل به هم آورد و خواستار قدردانی و دلجویی از دیگر بزرگان هنرور دیار فارس و شیراز شد.

وی نیز از کار بزرگ نویدگویی که محل نمایشگاه کتابش را محفلی از شور و شوق برای هنروران و دوستداران آنها کرده است، تشکر و قدردانی به عمل آورد.

چهره ماندگار صدا وسیما فارس و همکار قدیمی روزنامه «خبرجنوب» این گله و شکایت را هم داشت که اگر به مشکلات هنرمندان و فرهنگوران بی توجهی می شود، لااقل برای ساخت قطعه هنروران در آرامستان ها، به وقت وداع ابدی، گوشه چشمی نشان داده شود، که حرفی بی جا و دور از منطق نبود.

یزدانپور همچنین در لابلای قسمت‌های گوناگون این مراسم که با اجرای قوی و خودمانی وی همراه بود، از فضل الله همایونی و همسرش خانم زهرا رعنا حسینی که در این مراسم حضور داشت و به مناسبت سالگشت تولد بانوی فرهیخته، کیانی به وی چند جلد از کتاب «بانوی ایل» که وصف الحال این بانوی ایلی است، هدیه داد.

شایان ذکر است این کتاب، حاوی مختصر خاطراتی از بی بی سکینه کیانی است که در زمینه نهضت پیکار با بی‌سوادی به خصوص در جامعه عشایری، همراه زنده یاد بهمن بیگی بوده است.

این اثر در اردیبهشت سال ١۴٠٠ به کوشش فرح نیازکار به زیور طبع آراسته شده و هم اکنون نایاب است. این کتاب به فراز و نشیب های زندگی محمد بهمن بیگی از زبان همسر وفادار و ایثارگرش، پرداخته است.

همراهی کم نظیر بی بی سکینه، که خود معلمی سرفراز از ایل ممسنی بوده درنهضت پیکار در این وادی، به همراه محمد بهمن بیگی زبانزد عام و خاص است و بر این بانوی فداکار در ییلاق ها و قشلاق های ایلی و مدارس سیار عشایری چه مشقاتی که نرفته، ولی وی با عزم و اراده ای پولادین همچون همسرش، به عشق باسواد کردن ایلات و عشایر ایران بر همه گردنه های دشوار فایق آمده و امروز خرسند از این موفقیت های بزرگ بچه های عشایری است که در جای جای ایران اسلامی در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

۴ عنوان کتاب بهمن پگاه راد در نشر نوید به چاپ می رسد

در این مراسم از همکار قدیمی روزنامه «خبر جنوب» که متولد اول بهمن ماه سال ۱۳۳۰ شیراز است، تجلیل به عمل آمد. بهمن پگاه راد در این مراسم از انتشار چهار عنوان کتاب جدید خود، تحت عنوان سال‌هایی که برای دهه شصت و هفتادی ها داستان نوشتم، توسط انتشارات نویدشیراز، خبر داد.

وی افزود: دو کتاب اول این مجموعه تحت عنوان‌های «یک عکس دسته جمعی» و «بهار نارنج های خانه بغلی» در یکی از روزهای اسفند ماه سال جاری رونمایی می‌شود و چاپ دو عنوان بعدی در صورت باقی ماندن عمر، به یکی دو سال آینده موکول می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها