پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
آثار برگزیده کتاب سال باید تبلیغ گسترده‌تری داشته باشند

حسن احمدی، نویسنده کتاب «دروغ زیبا» گفت: اگر بخواهیم مرور کنیم نمی‌دانیم چندتا از این کتاب‌هایی که (در جایزه کتاب سال) انتخاب شده در ذهن آدم‌ها مانده است یا براساس آن آثار، فیلم و سریال‌هایی تولید شده است؟ واقعاً این اتفاق نیفتاده است. کتاب در تیراژ صد و ۲۰۰ منتشر می‌شود. ای کاش هر کتابی انتخاب می‌شود تبلیغ گسترده‌ای برایش انجام شود.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دروغ زیبا» نوشته حسن احمدی است که نشر گویا آن را در ۱۰۲ صفحه منتشر کرده است. این اثر یکی از نامزدهای گروه «داستان تألیف» در چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده است. به این بهانه و با هدف معرفی بهتر کتاب با حسن احمدی گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

- کتاب «دروغ زیبا» به چه موضوعی می‌پردازد؟

کتاب شامل ۴۰ تا ۵۰ داستان کوتاه یک صفحه تا دو صفحه‌ای است و سوژه‌های آن متفاوت است؛ هم اجتماعی است و هم مسائل گوناگون دیگر. البته خیلی حضور ذهن ندارم چون خیلی وقت پیش این کتاب را نوشته بودم و سال ۱۴۰۱ نشر گویا آن را منتشر کرده است. فکر می‌کنم ۴۵ داستانک در مجموعه است. خودم داستان‌ها را خیلی دوست دارم و خیلی مختصر و مفید سعی کردم در هر کدام از قصه‌ها، حرفی را بزنم که ممکن است دردی بوده باشد. بچه‌هایی را دیدم و براساس آن داستان را نوشتم یا یک اتفاق شیرین افتاده است و براساس آن داستان را نوشته‌ام. هرکدام متفاوت است. البته چهار، پنج داستان آخر یک جورایی می‌شود گفت پیوسته است. به طور کل، داستان‌ها رئال هستند.

- اثر شما امسال در گروه کودک و نوجوان جایزه کتاب سال به عنوان یکی از نامزدها اعلام شد. به طور کل، انتظارات شما به عنوان یک نویسنده از جایزه کتاب سال چیست؟

کتاب سال موقعیت خیلی خوبی است؛ به هرحال باعث تشویق نویسندگان می‌شود. البته همیشه جدی گرفته نمی‌شود؛ گاهی داورها در هفت، هشت دوره ثابت هستند. به نظرم باید در داوری تنوعی ایجاد و این مسئله جدی‌تر گرفته شود. همچنین مبلغ جایزه‌ای هم که اهدا می‌شود طوری باشد که بتواند برای نویسندگان انگیزه ایجاد کند؛ چون مبالغ کم برای نویسندگان انگیزه ایجاد نمی‌کند و برایشان فرقی نمی‌کند که انتخاب شوند یا نه. البته خیلی از نویسندگان کار را برای جشنواره و داوری نمی‌نویسند؛ بیشتر مخاطب مدنظر آن‌هاست که اثر خوب خلق کنند حالا جایزه بگیرند یا نه.

آثار برگزیده کتاب سال باید تبلیغ گسترده‌تری داشته باشند

- این جایزه کلان در سطح ملی، چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد که ظرفیت آن را گسترش دهد؟

واقعاً اگر باعث شود یک نویسنده انگیزه پیدا کند و در صورتی که جایزه‌ای که گرفته است حق او باشد، می‌تواند تعهدی ایجاد کند که کار را جدی‌تر بگیرد و اهمیت بیشتری بدهد و فکر کند که موظف است در قبال این هدیه بعد از این جدی‌تر کار کند. به هر حال کتاب سال در خیلی از جاها مطرح است و به آن اهمیت می‌دهند و توجه زیادی به آن می‌شود؛ ولی برای ما خیلی اینگونه نیست. نمی‌دانم یا تبلیغ بهتری نمی‌شود یا جدی گرفته نمی‌شود؛ چون جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده است. در سایر کشورها وقتی که این اتفاق می‌افتد در سطح ملی آن جایزه را مطرح می‌کنند؛ ولی برای ما یک انتخابی صورت می‌گیرد و یکی دو جا خبری زده می‌شود و سپس فراموش می‌شود. اگر بخواهیم مرور کنیم نمی‌دانیم چندتا از این کتاب‌هایی که انتخاب شده در ذهن آدم‌ها مانده است یا براساس آن آثار، فیلم و سریال‌هایی تولید شده است؟ واقعاً این اتفاق نیفتاده است. کتاب در تیراژ صد و ۲۰۰ منتشر می‌شود. می‌توانم بگویم که داریم کم‌کاری می‌کنیم، خودمان را جدی نمی‌گیریم یا دیگران جدی نمی‌گیرند. به نظرم در این زمینه‌ها باید خیلی کار انجام شود که اتفاقات بزرگی بیفتد. کتاب‌های خیلی بهتری هم هست که امیدوارم جایزه به هر کتابی که حق آن است برسد. ای کاش هر کتابی انتخاب می‌شود تبلیغ گسترده‌ای برایش انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط