جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
مرزبانان فرهنگ نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن حساس باشند

هرمزگان - رئیس جمهور گفت: همه مرزبانان فرهنگی نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن حساس باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در شورای اداری استان هرمزگان در سالن اجتماعات ندسای بندرعباس از ضرورت توجه به فرهنگ، تهاجم فرهنگی و حساسیت مرزبانان فرهنگی نسبت به تهاجم دشمن سخن گفت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان به اینکه فرهنگ مورد تهاجم دشمن است افزود: رهبر معظم انقلاب از این اتفاق به عنوان شبیه خون فرهنگی یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: این تعابیر حکیمانه ضرورت توجه به فرهنگ را دوچندان می‌کند زیرا دشمنان با امپراطور رسانه‌ای به خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌ها در همه عالم حمله می‌کنند و تلاش دارند تا آنچه خودشان ارزش می‌دانند به مردم سراسر دنیا القا کنند.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: بنابراین وظیفه پاسداران حریم فرهنگ این است که مراقبت و رصد کنند، حساس باشند و آسیب شناسی کنند و حتماً در صیانت از فرهنگ تلاش مضاعف کنند. دانشگاه‌ها رسانه‌ها و جوانان در این امر مسئولیت جدی دارند و وظیفه همه مرزبانان فرهنگی این است که نسبت به تهاجم دشمن حساس باشند زیرا اصالت فرهنگی سرمایه بسیار مهمی است و باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: توقعی که امروز مردم از دولت و دست‌اندرکاران کشور دارند آن است که یک حرکت تحولی انجام شود. توقع این است با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، مسائل و مشکلات زندگی مردم مثل ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و رونق تولید حل شوند.همکاری و هم‌دلی دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات کشور به عنوان یک زیرساخت فراهم شده؛ با دعوا و اختلاف توسعه و پیشرفت اتفاق نمی‌افتد، یکی از زیرساخت‌های توسعه‌یافتگی و پیشرفت هم‌دلی و هماهنگی است.

وی اذعان کرد: در گزارش شب گذشته وزیر اقتصاد اعلام شد که وی همه انبارهای بندری را بازدید کرده و وضعیت گمرکات ما در حال حاضر به روز است و با کمک دادگستری و سازمان اموال تملیکی مردم می‌بینند که هم اموال متعلق به خودشان و هم اموال دولت، دیگر در گمرکات از بین نمی‌روند.

وی اضافه کرد: اینکه هر روز برای واردات و صادرات در استان هرمزگان که نیمی از تجارت کشور در آن رخ می‌دهد، هر روز یک بخشنامه جدید صادر نشود، اقدام مثبتی است. امسال بخشنامه‌های گمرکی ما به نصف کاهش یافته است، اما همچنان باید کاهشی باشد و اوضاع برای واردکننده و صادرکننده قابل پیش بینی باشد.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه زمینه توزیع امکانات، توجه به عدالت نکته بسیار مهمی است، گفت: ما هم باید خودمان عادلانه رفتار کنیم و هم مردم را به عدالت دعوت کنیم. زیرا امروز در جایگاهی هستیم که باید به عدالت فکر کرده، تصمیم بگیریم و به عدالت رفتار کنیم، حتی اگر عده‌ای ناراحت شوند. در مسیر اجرای عدالت باید عموم را حمایت کرد نه خواص را؛ باید به خواست خداوند و عموم به عدالت رفتار کرد و ناراحتی اندک افرادی ضرری نمی‌رساند.

رئیس جمهور خدمت برای گشایش در زندگی مردم را باعث امید دوستان و یأس دشمنان برشمرد و این مهم را پیام انقلاب اسلامی و امام و شهیدان عنوان کرد و گفت: انقلاب ما جلوه قدرت خدای متعال بود که در ذهن معمولی نمی گنجد که خون بر شمشیر پیروز شود اما محقق شد و اراده مردم بر سلطه گران غلبه کرد.

وی بیان کرد: قدرت ایمان مایه پیروزی ملت فلسطین است و این شاخصه، مبنای تحول و شکل دهنده همان ضرورتی تحولی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از ما خواسته اند تا به سمت تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب قدم برداریم.

آیت الله رییسی به جلسه شب گذشته درباره حل مسائل بغرنج استان هرمزگان و بیان دقیق راهکارها اشاره کرد و گفت: نباید حل مسائل طول بکشد، طولانی شدن آن مایه گرفتاری مردم می‌شود و اگر این کارها را حل و رفع کنیم، امید ایجاد و سرمایه اجتماعی ارتقا می یابد.

رییس جمهور به اهمیت موضوع تبیین اشاره کرد و اظهار علل عدم انجام کارها را از جمله ابزارهای ارتقا سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماعی دانست و گفت: باید در روش و شیوه کارهایمان تجدید نظر کنیم، ارتقای سرمایه اجتماعی در گرو عمل به وعده ها و تبیین درست آن برای مردم است.

رئیسی به اهمیت توجه به اقتصاد روستا نیز اشاره و تضمین کشاورزی روستاییان، تضمین خرید محصول و قابل پیش بینی ساختن مسائل را از جمله راهکارهای حفظ مردم در روستاها برشمرد و گفت: هرمزگان با این سواحل بزرگ و طولانی باید سهم بیشتری از اقتصاد دریا داشته باشد و سهم ۴ درصدی دریا از تولید ناخالص ملی بسیار پایین است و برای احیای اقتصاد دریا به تلاش جهادی مردمان همین مرز و بوم نیاز داریم.

رییسی گفت: مردم ما همان مردم بهمن سال ۵۷ هستند و حضور مردم در صحنه از مولفه های قدرت است.

وی در خصوص ایجاد نیروگاه اتمی در سیریک گفت: در این دوران ایجاد نیروگاه اتمی که کار بسیار مهمی است، آغاز می شود و از کارهای بسیار ارزشمندی برای توسعه کشور خواهد بود.

او از تثبیت مالکیت، احیای واحدهای صنعتی، به سرانجام رساندن کارخانه های جدید، افزایش تولید میگو در مزارع، رفع مشکلات آب برخی مناطق و غیره را از جمله کارهای خوب در این دولت عنوان کرد و تأکید کرد: نباید تنش آبی در این استان داشته باشیم و کنار دریا بودن و تشنه بودن درست نیست و ما این کار را رها نخواهیم کرد.

رئیس جمهور جبران ناترازی در بودجه را برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم بسیار با اهمیت خواند و آن را کار مشترک میان دولت و مجلس خواند و گفت: باید دخل و خرج ها در کشور تراز شود.

رئیسی در بخش پایانی تردد خودروی مناطق آزاد را قابل بررسی در کمیسیون کارشناسی دانست و گفت: با صدای بلند اعلام کردم و می‌کنم که از نیروهای بومی استان استفاده کنید و یکی از راههای امیدآفرینی برای مردم ما، توجه به نیروهای انسانی است و عزیزان پروازی، خانواده خود را به استان بیاورند تا ثبات مدیریتی دچار مشکل نشود و البته باید کادرسازی مناسبی هم در استان صورت گیرد تا نیروی انسانی توانمند شود.

انقلاب ما قبل از اینکه اقتصادی و یا سیاسی باشد، فرهنگی بود

همچنین نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، فرهنگ را زیربنای انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی قبل از اینکه اقتصادی و یا سیاسی باشد، در وهله اول یک انقلاب فرهنگی بود و اولویت فرهنگ در انقلاب اسلامی مشهود است.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، اولویت قرار دادن موضوع فرهنگ در تخصیص منابع را نوعی سرمایه‌گذاری دانست و بیان کرد: بخش اعظمی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریاپایه معطوف به حوزه فرهنگ است. اینکه ایشان تاکید می‌کنند باید اقتصاد دریاپایه به فرهنگ عمومی مردم ساحل‌نشین تبدیل شود نشان دهنده اهمیت فعالیت در این زمینه است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان با بیان اینکه استان‌ها باید در قالب یک برنامه و راهبرد برنامه‌های فرهنگی خود را پیش ببرند، گفت: برش استانی سند مهندسی فرهنگی استان هرمزگان تدوین شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. تمام مقدمات اولیه اجرایی این سند از جمله تقسیم وظایف دستگاه‌ها، آگاه‌سازی دستگاه‌ها از فرایند اجرای سند، همگرایی سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مرجع و … انجام شده است و منتظر تامین بودجه این سند از سوی دولت هستیم.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: دولت در حال ارائه خدمات گسترده‌ای به مردم است که متاسفانه به خوبی به جامعه منتقل نمی‌شود. دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان از نظر اطلاع‌رسانی از عملکرد خود در وضعیت مطلوبی نیستند که این مسئله باید از طریق تقویت ارتباط مدیران با مردم و اطلاع‌رسانی صحیح برطرف شود.

وی با بیان این نکته که ارتباط مدیران دولتی استان هرمزگان با مردم باید بهتر و بیشتر از وضعیت موجود باشد، خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط مسئولین با مردم باعث جلب مشارکت اجتماعی و تسهیل فرایند تحقق اهداف دولت خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان مناطق آزاد را به شرط اتخاذ تصمیمات مناسب، یک ظرفیت برای تمام کشور دانست و اظهار کرد: مردم استان هرمزگان مانند استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان مطالبه تردد خودروها با پلاک مناطق آزاد در سرزمین اصلی هرمزگان را دارند که امیدوارم با طرح موضوع در هیات دولت مقدمات تحقق این امر فراهم شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، نقش‌آفرینی در کادر مدیریتی استان هرمزگان را یکی از مطالبات جدی جوانان هرمزگان دانست و تشریح کرد: حضور جوانان استان هرمزگان باید در لایه‌های مختلف مدیریتی صنایع مستقر در هرمزگان افزایش یابد و از حضور مدیران پروازی جلوگیری شود.

وی، استفاده از جوانان در حکمرانی کشور را باعث افزایش امید در جامعه دانست و افزود: استان هرمزگان دارای ظرفیت عظیم نیروی انسانی است که در استفاده از آن‌ها می‌تواند نقش مهمی را در کشور ایفا کنند.

در شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان، نیز مهدی دوستی استاندار هرمزگان گزارشی از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در استان هرمزگان طی ۲ سال و نیم اخیر در دولت سیزدهم را ارائه کرد. محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، محسن منصوری معاون اجرایی ریاست جمهور، گزارشی از دور اول و دوم سفر ریاست جمهوری در هرمزگان و گزارش سفرشان به شهرستان‌های استان هرمزگان سخن گفتند.

همچنین محمد آشوری رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در خانه ملت نیز نکاتی را پیرامون اهمیت تدبیر در مسائل استان از جمله در موضوع تغییر ناگهانی قیمت گاز مایع، تعرفه بر صادرات گوجه و غیره مطرح کرد و خواستار توجه دولت به حفظ سرمایه های اجتماعی نظام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها