چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
تجلیل از زمزمه‌گر بی‌ریای شعر انقلاب

دقایقی پیش، ۱۱ بهمن در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر، از مقام ادبی و عرفانی حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از بخش‌های اصلی مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر به تجلیل مقام ادبی و عرفانی حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی اختصاص یافت.

حجت‎‌الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی شورکی‌، متولد سال ۱۳۴۱ در روستای شهیدیه میبد، سال ۱۳۵۸ به حوزه علمیه میبد رفت.

سال بعد رهسپار حوزه علمیه یزد شد و در آنجا به‌مدّت دو سال ادبیات و مقدمات علوم دینی را آموخت؛ آن گاه سال ۱۳۶۱ به حوزه علمیه قم رفت و دوره سطح را به پایان رساند. پس از آن در درس خارج فقه و اصول آیات عظام فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی شرکت جست. زکریا اخلاقی پس از آموختن فقه و اصول و فلسفه در سال ۱۳۷۵ به زادگاه خود بازگشت.

وی فعالیت‌های جدی ادبی را از اوایل دهه ۶۰ آغاز کرد و اشعاری از او در مجلاّت و روزنامه‌های عروة‌الوثقی‌، اطلاعات هفتگی، سروش‌، سوره، کیهان و جمهوری اسلامی به‌چاپ رسیده است. مجموعه‌غزلیات «تبسم شرقی»، چاپ ۱۳۷۲ نیز از اوست.

بارزترین وجهه شاعری زکریا اخلاقی، منظومه فکری و رویکرد عرفانی متفاوت اوست؛ به‌علاوه توجه ویژه او به صورت شعر که با انتخاب ردیف‌ها و قافیه‌های خاص، وزن‌های بدیع، مطلع‌ها و مقطع‌های جذاب و ترکیب‌ها و تصاویر خیال‌انگیز انجام می‌شود.

مصطفی محدثی خراسانی، از داوران هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ضمن تبریک به جامعه ادبی کشورمان، از زکریا اخلاقی به عنوان یک چهره تاثیرگذار و با اندیشه عمیق و مضامین زلال و سرشار انسانی یاد کرد و گفت: او به واقع شاعری تمام عیار است، شاعری که دیدن آثارش در این سال‌ها خود من را ارجاع می‌داد به آن لفظ حکیم که در گذشته اطلاق می‌کردیم به شاعری با اطلاعات عمیق و در شقوق مختلف بهره‌مند از ذوق و طبع روان است و نیز از طرف دیگر توانمند بر عناصر مختلف شعر از ذهن گرفته تا زبان و موسیقی و نهایتاً آن ناخودآگاهی که تمام این آگاهی‌ها را در لحظه خلق اثر به شکل هنرمندانه‌ای تبدیل به شعر می کند و تا اعماق جان نفوذ می‌کند.

حجت‌الاسلام اخلاقی نیز این غزل را به مناسبت سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی قرائت کرد.

تقویم در تقویم؛ این فصل‌ها سرشار باران تو خواهد شد

مجلس به مجلس باز؛ پیمانه‌ها، لبریز پیمان تو خواهد شد

این فصل‌های سبز؛ انگار تفسیر غزل‌های بدیع توست

این عشق‌های پاک؛ مجلس‌نشین درس عرفان تو خواهد شد

این بادها چندی‌ست؛ عطر تو را در باغ بیداری پراکنده‌ست

این باغ بی‌پاییز؛ دلبستهٔ لب‌های خندان تو خواهد شد

این کاروان اما؛ منزل به منزل می‌رود تا بانگ بیداری

نسلی که در راه است؛ در آستان صبح مهمان تو خواهد شد

گفتی خدا با ماست؛ گفتی که فردای جهان فردای توحید است

فردا تمام خاک؛ جغرافیای سبز ایمان تو خواهد شد

تو زنده‌ای و عشق؛ در جلوهٔ اندیشه‌های روشنت زنده‌ست

یک روز این دل‌ها؛ پروانهٔ شمع شبستان تو خواهد شد

این لاله‌های سرخ؛ یک پرده از شرح کرامات لطیف توست

این دشت‌ها آخر؛ محو تماشای شهیدان تو خواهد شد

نام تو جاوید است؛ نام تو در افسانه‌های شهر پاینده‌ست

دل‌های بعد از این؛ آیینه در آیینه حیران تو خواهد شد...

پیغام تو جاری‌ست؛ پیغام تو در هفت اقلیم زمین جاری‌ست

ای وارث خورشید! فردای این آفاق از آن تو خواهد شد

در این مراسم با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و مدریکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌هلای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایایی به زکریا اخلاقی اهدا شد. از جمله از طرف خانه کتاب و ادبیات ایران هزینه سفر اخلاقی و همسرش به عتبات عالیات تقبل شد. همچنین قرار است یکی از کتابخانه‌های یزد به نام زکریا اخلاقی نامگذاری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها