یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
بوی کتاب و ادبیات هر روز در خانه جشنواره

جدول برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر چندی پیش منتشر شد. در این گزارش به سهم هر روز جشنواره از فیلم‌های اقتباسی و کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در پی قرعه‌کشی انجام شده روزهای نمایش هریک از ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره چهل‌ودوم فجر مشخص شد که از این میان فیلم‌هایی با فیلمنامه‌ی اقتباسی در روزهای جشنواره به نمایش درخواهد آمد که جدول نمایش آن‌ها به شرح زیر است.

پنجشنبه ۱۲ بهمن

روز اول جشنواره در سانس دوم فیلم «شکار حلزون» ساخته محسن جسور نمایش داده می‌شود.

طبق گفته کارگردان، این فیلم الهامی از نمایش‌نامه‌های «عادل‌ها» آلبر کامو و «مرگ و دوشیزه» آریل دورفمان است که قصه‌ای پیرامون زندگی خانواده زندانی‌ها است.

شکار حلزون یکی از فیلم اولی‌های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است.

جمعه ۱۳ بهمن

دومین روز جشنواره در سانس دوم، جشنواره با نمایش فیلم «تابستان همان سال» محمود کلاری با بار دیگر رنگ و بوی ادبیات و کتاب می‌گیرد.

ناصر تقوایی کتابی با همین نام در سال ۱۳۴۸ منتشر کرده است و زمزمه‌هایی در مورد اقتباس این فیلم از کتاب ناصر تقوایی شنیده می‌شود.

شنبه ۱۴ بهمن

در سانس اول روز شنبه فیلم سینمایی «مجنون»، ساخته مهدی شاه‌محمدی و سازمان اوج اکران خواهد شد.

مهدی شاه‌محمدی، کارگردان این اثر در مورد «مجنون» به خبرنگار ایبنا گفت: این فیلم بر اساس پژوهش‌های متعدد انجام شده و در دوره‌های گذشته این فیلم قرار بود با کارگردانان دیگری ساخته شود و پس از سه بار شروع نافرجام، قرعه به نام من افتاد.

گفتنی است ساخت موسیقی این فیلم نیز برعهده مجید انتظامی بوده که پس از ۱۱ سال با یک فیلم به عرصه سینما بازمی‌گردد.

در سانس سوم نیز فیلم «قلب رقه» از خیرالله تقیانی‌پور پخش خواهد شد.

تقیانی‌پور که با دو سریال «نجلا» و «ترور» به‌عنوان یکی از راویان مقاومت و یکی از سازندگان فیلم‌های امنیتی شناخته شده است، این‌بار فیلمی را با هر دو وجهه ساخته است.

فیلم سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و با تهیه‌کنندگی سعید پروینی اثری از بنیاد سینمایی فارابی است که مجاهدت‌های جبهه مقاومت در سوریه را روایت می‌کند. فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و فرهاد قائمیان نقش یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه را ایفا می‌کند.

یکشنبه ۱۵ بهمن

در آغاز روز یکشنبه فیلم اقتباسی «دست ناپیدا» به دیدار جشنواره می‌آید.

طبق گفته بسیاری از منابع، این فیلم اقتباسی از کتاب موفق «حوض خون» است و خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گزارشی کامل به این موضوع خواهد پرداخت.

این فیلم نیز یکی از آثار دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر است که روایتی زنانه از این حادثه را روایت می‌کند. این فیلم روایتی متفاوت به قصه‌های روایت نشده دفاع مقدس است.

تهیه‌کننده این فیلم سید سعید سیدزاده و سرمایه‌گذار آن بنیاد سینمایی فارابی است.

دوشنبه ۱۶ بهمن

دوشنبه، روز رونق اقتباس در خانه جشنواره فجر است.

در سانس اول «آپاراتچی» بر روی پرده نقره‌ای پخش می‌شود.

فیلم «آپاراتچی» با نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته دکتر روح الله رشیدی است که رویدادهای آن در اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز می‌گذرد.

قربانعلی طاهرفر کارگردان و سجاد نصراللهی‌نسب تهیه‌کننده آپاراتچی هستند.

در سانس بعدی، فیلم «صبح اعدام» بهروز افخمی اکران خواهد شد.

بهروز افخمی در مورد «صبح اعدام» به خبرنگار ایبنا گفت: فیلم صبح اعدام را از روی تکه روزنامه و گزارش‌های روزنامه کیهان اقتباس کردم.

فیلم «صبح اعدام» به صبح اعدام طیب حاج رضایی می‌پردازد و ارسطو خوش‌رزم نقش حاج اسماعیل رضایی و مسعود شریف نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند.

در سانس سوم نیز، «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی به نمایش درمی‌آید.

از این فیلم، اقتباسی از کتاب «آخرین عشق شاهزاده» است. مسعود جعفری جوزانی با ۷۵ سال پیشکسوت‌ترین کارگردان دوره ۴۲ فیلم فجر است که به نظر می‌رسد با علاقه به کتاب، این‌بار به ساخت فیلم با اقتباس از آثار ادبی پرداخته است.

این فیلم با محوریت ملی شدن صنعت نفت روایت شده و امیرحسین آرمان و رضا یزدانی پیش از این به‌عنوان بازیگران این فیلم اعلام شده بودند. لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا شفیعی جم، حسام منظور، بهنام تشکر، هومن برق نورد، فرهاد قائمیان، فخرالدین صدیق‌شریف، رضا یزدانی، فریبا متخصص و اسماعیل خلج از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سه‌شنبه ۱۷ بهمن

به دلیل شهادت امام کاظم (ع) سانس اول روز سه‌شنبه تعطیل خواهد و در سانس سوم شاهد اکران «شمشیر و اندوه» خواهیم بود.

کارگردان این انیمیشن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مطرح کرد: این فیلم برداشتی آزاد از زندگی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است و با نگاهی متفاوت به این قصه می‌پردازد.

در سانس پایانی این روز نیز، «معجزه پروین» را خواهیم دید تا بوی خوش ادبیات فضای جشنواره را دربرگیرد.

این فیلم زندگینامه پروین اعتصامی از دوران جوانی است، محمدرضا ورزی آن را کارگردانی کرده و محمدرضا شریفی نیا تهیه‌کننده آن است.

چهارشنبه ۱۸ بهمن

در اولین سانس روز چهارشنبه، اهالی هنر به تماشای «آسمان غرب» می‌نشینند. این فیلم با همکاری سازمان سینمایی سوره و بنیاد فارابی ساخته شده است که اقتباس زندگی‌نامه‌ای از زندگی شهید شیرودی است.

در سانس دوم نیز «ملکه آلیشون» اکران خواهد شد.

طبق گفته ابراهیم نوآور کارگردان «ملکه آلیشون»، این فیلم با نگاهی به واقعه تاریخی درخت مقدس آلیشون در تایوان و بر پایه مستندات تاریخی نوشته شده است. «ملکه آلیشون» روایتی از دل حقیقت برای کودکان است تا اهمیت نعمت بزرگی چون طبیعت را درک کنند.

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن

در سانس اول این روز، «باغ کیانوش» پخش خواهد شد. رضا کشاورز در مورد این فیلم به خبرنگار ایبنا گفت: فیلم «باغ کیانوش» بر پایه کتابی با همین نام ساخته شده است و اثری ماجراجویانه و اقتباسی ادبی در حوزه دفاع مقدس است.

رضا کشاورزحداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش از این چندین فیلم کوتاه در ژانر کودک و نوجوان ساخته و همچنین کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال تلویزیونی «تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد را برعهده داشته است.

جمعه ۲۰ بهمن

در روز پایانی، جشنواره میزبان سه فیلم اقتباسی است. در سانس اول، فیلم «احمد» ساخته امیرعباس ربیعی با اقتباس زندگی‌نامه‌ای از سردار احمد کاظمی نمایش داده می‌شود.

این اثر سینمایی برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه غم‌بار زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند. نکته مهم این فیلم ادامه مسیر فیلمسازی امیرعباس ربیعی با محوریت تاریخ معاصر است‌.

در سانس دوم این روز، فیلم «پرویز خان» با اقتباس زندگی‌نامه‌ای از پرویز دهداری نمایش داده می‌شود.

علی ثقفی، کارگردان «پرویزخان» در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا عنوان کرد: این اثر بر پایه پژوهش، مصاحبه و منابع خبری اقتباس شده است. این فیلم داستان بازیکنان باتجربه تیم ملی ایران را روایت می‌کند که زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می‌دهند.

در سانس سوم نیز، شور عاشقی از داریوش یاری پخش خواهد شد. طبق گفته یکی از مدیران بنیاد شهید، این فیلم از کتاب‌های مقتل اقتباس شده است و تنها روایت تاریخی جشنواره فیلم فجر، فارغ از آثار مربوط به تاریخ معاصر است.

«شور عاشقی» ساخته داریوش یاری است. فیلمی که روایتی مستقیم از واقعه عاشورا دارد. این فیلم هم محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است که مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک صفری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط