شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
حضور پررنگ اقتباس؛ ۶ اقتباس ادبی و ۷ اقتباس پژوهشی

در فهرست فیلم‌های اعلامی این دوره جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم‌های اقتباسی بسیاری به چشم می‌خورد که در این گزارش به آن‌ها پرداخته‌ایم.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علیرضا خلیل‌زاده: یکی از رویدادهای فرهنگی دهه فجر انقلاب اسلامی جشنوارهٔ سینمایی فجر است که از سال ۱۳۶۱ در میانهٔ بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود. این جشنواره توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. این جشنواره پس از انقلاب اسلامی ایران، جایگزین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم تهران شد. تا به امروز، ۴۱ دوره از این مراسم برگزار شده که آخرین دورهٔ آن در بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد. در فهرست فیلم‌های اعلامی این دوره جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم‌های اقتباسی بسیاری به چشم می‌خورد که در ادامه می‌خوانیم.

اقتباس‌های ادبی این جشنواره:

«بهشت تبهکاران»؛ جوزانی از مصدق می‌گوید

این فیلم یک مینی سریال در شبکه نمایش خانگی خواهد داشت که در اعلام‌های اولیه اقتباسی از کتاب «آخرین عشق شاهزاده» است.

این فیلم ساخته مسعود جعفری جوزانی است که سال گذشته انتظار می‌رفت در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم فجر حاضر باشد. این فیلم با محوریت ملی شدن صنعت نفت روایت شده و امیرحسین آرمان و رضا یزدانی پیش از این به‌عنوان بازیگران این فیلم اعلام شده بودند. لادن مستوفی، سحر جعفری جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا شفیعی جم، حسام منظور، بهنام تشکر، هومن برق نورد، فرهاد قائمیان، فخرالدین صدیق‌شریف، رضا یزدانی، فریبا متخصص و اسماعیل خلج از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مسعود جعفری جوزانی با ۷۵ سال پیشکسوت‌ترین کارگردان دوره ۴۲ فیلم فجر است.

«آپاراتچی»؛ ورود صنعت نشر به دنیای سینما

فیلم «آپاراتچی» با نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته دکتر روح الله رشیدی است که رویدادهای آن در اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز می‌گذرد.

فیلم «آپاراتچی» یکی از فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر است که تجربه نخست فیلمسازش به حساب می‌آید. فیلم آپاراتچی دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است. تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی، چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی، وحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی، ولی فروتن و علیرضا استادی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

قربانعلی طاهرفر کارگردان و سجاد نصراللهی‌نسب تهیه‌کننده آپاراتچی هستند.

«باغ کیانوش»؛ رضا کشاورز به دنبال ماجراجویی‌های جدید می‌گردد

رضا کشاورزحداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش از این چندین فیلم کوتاه در ژانر کودک و نوجوان ساخته و همچنین کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال تلویزیونی «تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد را برعهده داشته است.

رضا کشاورز کارگردان «باغ کیانوش» درباره این فیلم به خبرنگار ایبنا گفت: فیلم «باغ کیانوش» تماماً بر پایه کتاب «باغ کیانوش» ساخته شده است که اثری ماجراجویانه و اقتباسی در حوزه دفاع مقدس است.

سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را که محور اصلی قصه‌اش شخصیت‌های کودک و نوجوان هستند، بازیگران نوجوان دارند. بازیگرانی که برخی از آن‌ها را می‌توان استعدادهای تازه در سینما دانست و برخی دیگر پیش از این در آثار سینمایی تجربه ایفای نقش داشته‌اند.

از جمله بازیگران کودک و نوجوان «باغ کیانوش» می‌توان به امیرحسین بیات، ابوالفضل ایوانی، دانیال جعفری، ارغوان شعبانی، امیرعلی و امیرمحمد صحرایی، اشکان اردستانی، رونیکا بهرام‌زاده، ابوالفضل حسن‌خانپور و گرشا نامورصدیق اشاره کرد.

«تابستان همان سال»؛ زمزمه‌هایی از کتاب ناصر تقوایی

ناصر تقوایی کتابی با نام «تابستان همان سال» در سال ۱۳۴۸ منتشر کرده است که زمزمه‌هایی در مورد اقتباس این فیلم از کتاب ناصر تقوایی شنیده می‌شود.

محمود کلاری که همه مخاطبان سینما او را به عنوان یکی از اساتید فیلم‌برداری‌ سینمای ایران می‌شناسند؛ قرار است سومین فیلمش را در دوره ۴۲ جشنواره فیلم فجر رونمایی کند. ۲۳ سال از آخرین تجربه کارگردانی محمود کلاری گذشته و تجربه قبلی او سینمایی «رقص با رویا» است.

مهران مدیری، علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاوید نیا، مهرو نونهالی، صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی بازیگران این فیلم هستند.

«دست ناپیدا»؛ اقتباسی از کتاب موفق حوض خون

طبق گفته بسیاری از منابع، این فیلم اقتباسی از کتاب موفق «حوض خون» است و خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گزارشی کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

این فیلم نیز یکی از آثار دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر است که روایتی زنانه از این حادثه را روایت می‌کند. این فیلم روایتی متفاوت به قصه‌های روایت نشده دفاع مقدس است.

انسیه شاه‌حسینی تنها کارگردان زن این دوره از جشنواره است که پنجمین فیلم خود را در مقام کارگردان به جشنواره فیلم فجر رسانده است. تهیه‌کننده این فیلم سید سعید سیدزاده و سرمایه گذار آن بنیاد سینمایی فارابی است.

معصومه بافنده، زهرا احمدخانی، اعظم‌السادات رضوی، حسین پولیده، زیبا عسگری، حدیث سعدی و ایمان بازفت از بازیگران این فیلم هستند تا شاه‌حسینی در این فیلم برای یک دست شدن بافت مستندگونه فیلم با بازیگران کمتر شناخته شده کار کرده باشد.

«شور عاشقی»؛ روایتی تازه از داریوش یاری بر پایه مقتل

طبق گفته یکی از مدیران بنیاد شهید، این فیلم بر پایه مقتل اقتباس شده است و تنها روایت تاریخی جشنواره فیلم فجر فارغ از آثار مربوط به تاریخ معاصر است.

«شور عاشقی» ساخته داریوش یاری است. فیلمی که روایتی مستقیم از واقعه عاشورا دارد. این فیلم هم محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است که مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک صفری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم‌های اقتباسی بر مبنای اسناد:

«صبح اعدام»؛ روایت ۲ساعت پایانی زندگی طیب حاج رضایی

بهروز افخمی درباره فیلم سینمایی «صبح اعدام» به خبرنگار ایبنا گفت: فیلم «صبح اعدام» را از روی تکه روزنامه و گزارش‌های روزنامه کیهان اقتباس کردم.

این ساخته بهروز افخمی به صبح اعدام طیب حاج رضایی می‌پردازد، مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، داود فتحعلی‌بیگی، مهرداد نیکنام، پوریا منجزی، محسن آوری، کاوه دارابی و فریبا آذرشب بازیگران این فیلم سینمایی هستند که ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی و مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند.

«آسمان غرب»؛ شیرودی بر فراز عقاب‌ها

این فیلم به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد ساخته‌شده است. این فیلم دومین تجربه حرفه‌ای محمد عسگری است که در سال گذشته نیز با فیلم «اتاقک گلی» در جشنواره حضور پیدا کرده بود. این فیلم با همکاری سازمان سینمایی سوره و بنیاد فارابی است که اقتباسی از زندگی شهید شیرودی است.

میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران این فیلم هستند.

«احمد»؛ روایتی از زلزله بم با حضور شهید کاظمی

طبق گفته امیرعباس ربیعی به خبرنگار ایبنا، این فیلم بر پایه پژوهش‌های تاریخی اقتباس شده است.

احمد سومین حضور امیرعباس ربیعی بعد از دو فیلم جنجالی «لباس شخصی» و «ضد» است. این اثر سینمایی برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه غم‌بار زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند. نکته مهم این فیلم ادامه مسیر فیلمسازی امیرعباس ربیعی با محوریت تاریخ معاصر است‌.

تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی و مینا شفیعی بازیگران این فیلم هستند. تینو صالحی بازیگر پرکار و موفق تئاتر این‌بار با «احمد» پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است.«احمد» تولید مشترک سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویر شهر است.

«پرویزخان»؛ زندگی پرویز دهداری، معلم اخلاق فوتبال

علی ثقفی، کارگردان «پرویزخان» در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا عنوان کرد: این اثر نیز بر پایه پژوهش، مصاحبه و منابع خبری اقتباس شده است.

علی ثقفی یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است که روایتی از زندگی پرویز دهداری است و در این اثر بیش از ابعاد ورزشی به ابعاد اجتماعی ایاین شخصیت توجه شده است.

سعید پورصمیمی، مریم سعادت، حمیدرضا پگاه و بهنام تشکر به‌عنوان بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند، این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

این فیلم داستان بازیکنان ستاره و باتجربه تیم ملی را روایت می‌کند که زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می‌دهند.

سعید پورصمیمی پیش‌تر با فیلم «دوزیست» در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر شرکت کرده بود.

«قلب رقه»؛ روایتی اصیل بر پایه اتفاقات واقعی

تقیانی‌پور که با دو سریال «نجلا» و «ترور» به‌عنوان یکی از راویان مقاومت و یکی از سازندگان فیلم‌های امنیتی شناخته شده است، اینبار فیلمی را با هر دو وجهه ساخته است.

کارگردان «قلب رقه» در مورد این فیلم به خبرنگار ایبنا گفت: تمام اتفاقات فیلم بر اساس رخدادها و حوادث واقعی اقتباس شده است.

سینمایی «قلب رقه» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی پور و با تهیه‌کنندگی سعید پروینی اثری از بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و روایتی از مجاهدت‌های جبهه مقاومت در سوریه است. فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و فرهاد قائمیان نقش یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه را ایفا می‌کند.

«مجنون»؛ روایتی از زندگی شهید زین‌الدین با نوای استاد انتظامی

مهدی شاه‌محمدی، کارگردان این اثر با خبرنگار ایبنا عنوان کرد: این فیلم بر اساس پژوهش‌های متعددی انجام شده، در دوره‌های گذشته این فیلم قرار بود با کارگردانان دیگری ساخته شود و پس از سه بار شروع نافرجام، قرعه به نام من افتاد.

سازمان اوج بعد از ساخت آثار پرتره موفقی از شهدای دفاع مقدس این‌بار داستان شهید مهدی زین‌الدین را روایت می‌کند. کارگردان این کار مهدی شاه محمدی است، مستندسازی که این‌بار وارد فضای داستانی شده تا مانند محمد حسین مهدویان این مسیر را برای ورود به سینمای داستانی طی کند. برنده یکی از سیمرغ‌های جشنواره فجر ۴۱، سجاد بابایی نقش شهید مهدی زین‌الدین را در این فیلم ایفا می‌کند.

«معجزه پروین»؛ اعتصامی بر پرده نقره‌ای نمایش داده می‌شود

این فیلم زندگینامه پروین اعتصامی از دوران جوانی است، محمدرضا ورزی آن را کارگردانی کرده و محمدرضا شریفی نیا تهیه‌کننده آن است. آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، مارال بنی آدم، حسین پاکدل، ملیکا شریفی نیا، سام نوری، فرزاد حسنی، رامین ناصر نصیر در این فیلم بازی می‌کنند تا ترکیب خانواده شریفی‌نیا جز مهراوه در این فیلم کامل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها