پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
مقوله دفاع مقدس جزو اولویت‌های خلق کتاب در جامعه است

هرمزگان - مسئول انجمن نویسندگان استان هرمزگان گفت: مقوله دفاع مقدس جزو اولویت‌های خلق کتاب در جامعه ما است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، نخستین دوره توانمندسازی نویسندگان استانی حوزه دفاع مقدس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان به همت انجمن نویسندگان و مولفان استان هرمزگان و معاونت فرهنگی سپاه امام سجاد علیه السلام استان چهارشنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن نشست‌های پردیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان برگزار شد.

مسئول انجمن نویسندگان استان هرمزگان در ابتدا گفت: مقوله دفاع مقدس با توجه به ظرفیت‌ها و سوژه‌های خاص و واقعی جزو اولویت‌های خلق کتاب در جامعه ما است.

علی بهرامشاهی ادامه داد: در ادبیات جهان آنچه آثار ماندگار شده است ضریب واقعیت آن‌ها زیر ۵۰ درصد است اما در مقوله دفاع مقدس در دریایی از حقایق و واقعیت‌ها قرار داریم. قصه، افسانه و توهم نیست. اما در جهان غرب داستان‌هایی خلق می‌شود که واقعیت ندارد و ساخته ذهن بشر است.

او اضافه کرد: ادبیات قوی خواهد بود که بر اساس اصول ارزشی و واقعیت باشد. بنابراین باید دامنه دفاع مقدس را از جبهه مقاومت فراتر بگیرید زیرا این مقوله ارزشی در امتداد تاریخ می‌تواند ادامه داشته باشد. هر مظلومی در هر جای دنیا در برابر ظلم مبارزه کند مشمول تعریف دفاع مقدس است.

این ناشر پیشکسوت افزود: دفاع مقدس ضرورت و نیاز جامعه است. هر جا از این مقوله مهم فاصله گرفتیم لطمه خوردیم. دفاع مقدس زمینه بسیار اثرگذاری است و رزمندگان ما به یک عرفان و جهان بینی رسیده بودند. دفاع مقدس حوزه تعلیم و تربیت است زیرا شهید چمران‌ها و شهید شهریاری‌ها و… محصول آن است.

برادر شهید بهرامشاهی با گلایه از وضعیت تولید محتوا درحوزه دفاع مقدس ابراز داشت: این دریای بیکران می‌تواند مخاطبان گوناگون را سیراب کند. یادگاران دفاع مقدس نقششان را ایفا کردند و اینک نوبت ماست در جهاد تبیینی که حضرت آقا فرموده‌اند محکم گام برداریم و واقعیت‌های ۸ سال دفاع مقدس را مکتوب کنیم و در قالب آثار فاخر فرهنگی در اختیار جامعه قرار دهیم و این آثار بتواند پاسخگوی نسل‌های بعد نیز باشد.

این مولف هرمزگانی با اذعان به اینکه دفاع مقدس به اندازه کافی ظرفیت‌های فراوانی دارد، گفت: قرار نیست در این زمینه اغراق کنیم. اگر واقعیت‌ها را بنویسیم با حضور این قهرمانان پاکیزه می‌توانیم آثار بسیار ارزشمند، پرمخاطب و سرمشق محور تولید کنیم. آنگاه جوامع غربی نمی‌توانند با آثار ساختگی مثل مرد عنکبوتی برای کودکان و نوجوانان ما قهرمان بسازند.

سرهنگ حمید آرمندیان مسئول حفظ و نشر دفاع مقدس سپاه امام سجاد علیه السلام ضمن خیر مقدم به ذکر خاطرات شهید سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی پرداخت و سپس به نقش استان هرمزگان در دفاع مقدس اشاره کرد و با ذکر نام شهدای شاخص استان هرمزگان از رشادت‌های آنان و ایثار خانواده هایشان سخن گفت.

در نویسندگی مثل دفاع مقدس با تیر و ترکش و خمپاره و … مواجهیم

در ادامه اعظم پشت مشهدی مولف حوزه دفاع مقدس استان هرمزگان با جمله معروف سردار سلیمانی که گفته بود: شرط شهید شدن شهید بودن است کلام را آغاز کرد و سپس گفت: در حوزه نویسندگی مثل دفاع مقدس با تیر و ترکش و خمپاره، طعنه و حسادت و سنگ اندازی مواجهیم. بنابراین نباید اراده‌مان آسیب بپذیرد و دست از تحقیق و پژوهش و نوشتن برداریم.

وی با اشاره به مقوله اهمیت تجربه‌، از ۲۹ سال فعالیت خود در این حوزه گفت و ادامه داد: تجربه به عنوان گوهری ارزشمند نقش مهمی در پیشرفت ما دارد و از نوقلمان خواست تا از تجربیات پیشکسوتان این عرصه استفاده بهینه داشته باشند تا بتوانند با کمترین آسیب و دردسر، آثار ارزشمندی را پدید بیاورند.

این محقق پرکار ادامه داد: محصول حدود سه دهه فعالیتم در این حوزه، ۳۵ عنوان کتاب بوده است. این آثار قطعاً به سادگی محقق نشده و برای هرکار خون دل‌ها خورده شده است. بنابراین توصیه می‌کنم: در عرصه نوشتن باید کفش پولادین بپوشید، دل گنده، صبر عظیم و اراده آهنین داشته باشید.

پشت مشهدی با ذکر خاطرات و خواب خود در این زمینه ابراز داشت: مطمئن باشید شهدا شما را خریداری می‌کنند و کسی که در عرصه دفاع مقدس قلم می‌زند قطعاً به دعوت شهدا آمده است و همواره پرچمش بالا خواهد بود.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس به مقوله مصاحبه، تحقیق و پژوهش پرداخت. انواع سوژه‌ها، جغرافیا و الفبای نوشتن در حوزه ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی را با ذکر مثال توضیح داد و روحیه پرسشگری، اخلاص، شنیدن و خستگی ناپذیری را از ویژگی‌های یک نویسنده خوب در این حوزه دانست.

حجت الاسلام بهزاد پودات، مولف بیش از ۸۰ اثر در حوزه دفاع مقدس، به تفاوت بین آثار ایرانی و اروپایی پرداخت و به ویژگی آثار هوشنگ مرادی کرمانی، جلال آل احمد، مصطفی فعله گری، صادق هدایت اشاره کرد و راز عدم جهانی شدن کتاب نویسندگان ایرانی را بررسی کرد.

این محقق هرمزگانی همچنین زبان گفتار، معیار و نوشتار را با ذکر مثال‌هایی توضیح داد.

به ازای هر دو ساعت خواندن، ۵ دقیقه بنویسید

فرزانه باستین مولف ۳۰ عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس نیز به مقوله مصاحبه در تاریخ شفاهی پرداخت و گفت: بهترین نویسنده کسی است که مصاحبه‌اش را خودش بگیرد.

او در ادامه به چگونگی نوشتن کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس به روایت اول شخص و سوم شخص و روایت یک راوی خیلی حسی پرداخت.

باستین، ساده نویسی را توصیه کرد و گفت: هرچه ساده‌تر بنویسیم، مخاطب بیشتری جذب کارهای ما خواهد شد و نوشتن را مستلزم مطالعه زیاد دانست و تاکید کرد: به ازای هر دو ساعت خواندن، ۵ دقیقه بنویسید.

بالاتر از موضوع شهدا چیزی نداریم

فاضلی مولف ۵۰ اثر مکتوب با ذکر دغدغه‌هایش در این زمینه پرداخت و گفت: همانطور که تمرکز روی خوانشگر کتاب داریم باید روی تربیت نویسنده هم تمرکز بگذاریم.

او با اشاره به دوره کتاب نویسی در سال گذشته و امسال و به مباحث عمومی در حوزه تالیف پرداخت و ابراز داشت: بالاتر از موضوع شهدا چیزی نداریم.

همچنین این مدرس و مولف هرمزگانی، دایره شهادت را بسیار وسیع دانست و ادامه داد: شهدای سلامت، امنیت، آتش‌نشانان، جوانمردی و … ظرفیت بسیار خوبی برای خلق کتاب است.

نوشتن در این حوزه باید حتماً با تایید خانواده شهید باشد

عبدالرضا یوسفی معاون فرهنگی بنیاد شهید و اموری ایثارگران استان هرمزگان نیز در ادامه گفت: بزرگترین هدیه‌ای که انسان می‌تواند به دیگران بدهد آرامش است و شهدا نیز چنین کردند، از جانشان گذشتند تا مردم آرامش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نوشتن کتاب در این حوزه خیلی مهم است، گفت: باید واقعیت‌ها را بنویسیم و کتاب‌ها به سمت و سویی بروند که جامعه از آن استفاده بکند.

یوسفی همچنین تاکید کرد: نوشتن در این حوزه باید حتماً با تایید خانواده شهید باشد زیرا تجربه اثبات کرده است بعداً سرانجام خوبی نخواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس متولی چاپ آثار در زمینه شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان است اما در بنیاد شهید استان نیز یک کمیته داخلی وجود دارد و همچنین یک کمیسیون در دفتر مرکزی در تهران داریم و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در مراکز استان با مدیریت استاندار و در شهرستان ها با مدیریت فرمانداران و دبیری بنیاد شهید اداره می‌شود که در روند نوشتن کتاب دفاع مقدس فعالیت می‌کنند.

در ادامه پدر شهید امیر دهقانی از بندرعباس نیز به ذکر خاطرات فرزندش پرداخت و به مناسبت روز پدر نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

باید بین فرزندان شهدا تبعیض قائل نشویم

سارا کرمی نویسنده حوزه دفاع مقدس هم با گلایه از عدم توجه به خانواده شهدای شهرستانی که در استان هرمزگان زندگی می‌کنند، گفت: باید بین فرزندان شهدا تبعیض قائل نشویم.

او همچنین به روند چاپ و عدم حمایت‌ها در این زمینه گلایه کرد و از اداره کل کتابخانه‌های استان هرمزگان از پیگیری در چاپ دوم کتاب شهید خلیل تختی نژاد- دومین شهید مدافع حرم استان، قدردانی کرد.

حسن عباس‌زاده مسئول راویان دفاعی مقدس شهرستان رودان با گلایه از روند سختِ نوشتن در حوزه دفاع مقدس و کمبود آثار مکتوب در این زمینه گفت.

وی در ادامه نیز خاطره شهادت فرزاد مسافری از همرزمان شهیدش را نیز با اشک و اندوه روایت کرد.


خون پاک ۲۳۰ هزار شهید دستاوردهای فراوان دارد

سرهنگ پاسدار حسن صنعتکاران معاون هماهنگ کننده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز فرهنگ را موتور پیشران جوامع به سمت جلو دانست و گفت: فرهنگ باید تبدیل به علم شود و به صورت عامیانه در اختیار جامعه قرار بگیرد.

وی با اشاره به مقوله تمدن سازی و ایدئولوژی در این زمینه، یک بخش از تاریخ پرافتخار کشور جمهوری اسلامی ایران را دفاع مقدس دانست و اضافه کرد: خون پاک ۲۳۰ هزار شهید تاریخ جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای فراوان سیاسی، اقتدار نظامی، صنعتی، پزشکی و حتی در زمینهادبیات داستانی و..دارد که محصول دفاع مقدس است.

صنعتکاران ادامه داد: با همه تفاصیل در حوزه دفاع مقدس بسیار بدهکاریم.

متاسفانه خلق اثر در این زمینه را نتوانسته‌ایم به یک نیاز تبدیل کنیم که در ذیل این نیاز، تلاش‌های جدی‌تری در زمینه فرهنگ و لایه دوم تمدنی صورت بگیرد.

او به نوآوری و خلق ایده در موضوع دفاع مقدس پرداخت و با ذکر نام شهید علی حاجبی سردار شهدای استان هرمزگان گفت: هیچکس تاکنون به بعد مهندسی این شهید در زمینه مخابرات نپرداخته است و همه به عنوان معاون و قائم مقام حاج قاسم سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله به موضوع فرماندهی او توجه کرده‌اند.

این پاسدار دغدغه مند با ذکر ظرفیت‌های حوزه مقاومت استان گفت: متأسفانه هنوز در هرمزگان یک باغ موزه دفاع مقدس نداریم.

سرهنگ صنعتکاران همچنین با شکوه از عدم تعهد صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی شان ابراز داشت: صنایع علی رغم اینکه هزینه‌های زیادی بر استان تحمیل می‌کنند، کمترین اقدامی در زمینه آموزش، فرهنگ، رفاه، درمان و … انجام نمی‌دهند.

نویسندگی، مثل باغبانی است

یوسف ملایی از مولفان هرمزگانی نیز در ادامه گفت: برای نوشتن باید نوشت. باید عملیاتی باشیم. همانطور که شهدا، ایثارگران و آزادگان، جسورانه و جهادی اقدام کردند باید نویسندگان و پژوهشگران شجاعانه و بی‌باک در این عرصه ورود کنند.

خالق گاه‌شمار اختصاصی هرمزگان با اذعان به حرفه لذت بخش نویسندگی افزود: نویسندگی، مثل باغبانی است. باغبان برای اینکه درختی بکارد، نخست زمین را تسطیح می‌کند، سپس بذری می‌کارد و با شکیبایی و تلاش روزانه، طی سالیان متمادی به نتیجه شیرینی می‌رسد. نویسنده نیز باید زمان بگذارد، تلاش کند و هرگز خسته نشود تا بتواند مانند دهقانی دلسوز و صبور، سرانجام با کاشت، داشت، هرس و هنر و … محصول خوبی برداشت کند.

او همچنین برای شروع نوشتن، نزدیکان را بواسطه اشراف بیشتر توصیه کرد و گفت: برای خودتان رسالتی تعریف کنید و ابتدا از جغرافیای خودتان قلم بزنیم و هرگز از نوشتن، تحقیق و بررسی با جدیت و همت بلند دست برندارید.

نویسنده کتاب نخل‌های بی‌سر ادامه داد: همچنین برای خودتان شرایط و موقعیت نوشتن و خلق آثار فاخر ایجاد کنید تا بتوانید بهترین خودتان باشید.

این پژوهشگر هرمزگانی اذعان کرد: برای نوشتن باید نگذاریم مشمول مرور زمان شویم. اگر چنین شد، امکان دارد دلسرد شویم و با تعویق خلق اثر، موقعیت های طلایی را از دست بدهیم بنابراین نمی‌توانیم اثری خلق کنیم که در جامعه تاثیرگذار باشد.

این کنشگر و کارشناس فرهنگی در پایان همچنین از پیش نیازهای نوشتن گفت و به نتیجه و حاصل کار و لذت خلق یک اثر نیز به طور مفصل پرداخت.

در پایان این دوره به شرکت کنندگان گواهی شرکت ۱۲ ساعته در دوره نویسندگی اعطا شد و مقرر شد هر دو هفته یک بار این دوره ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها