شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
سهم نابینایان در خواندن کتاب‌های چاپی زیر ۱۰۰ عنوان است

خوزستان- نویسنده خوزستانی معتقد است: هر سال ۱۰۰ هزار کتاب با موضوع نابینایان چاپ می‌شود که فقط ۱۰ درصد این کتاب‌ها تبدیل به کتاب بریل می‌شوند و سهم نابینایان از خواندن این نوع کتاب‌ها زیر ۱۰۰ عنوان کتاب است.

سرویس استان‌های خبرگزاری‌های کتاب (ایبنا) – فریبا حیدرپور: معلمی که ۱۲ سال سابقه تدریس در مقاطع ابتدایی و همواره دغدغه کودکان با نیازهای ویژه را دارد. نسرین یانی متولد ۱۳۶۸ اهواز کارشناس آی تی تلاش کرده با چاپ کتاب کمک آموزشی ریاضی و فارسی پایه سوم ابتدایی بریل کمکی به خواندن نابینایان کند.

نویسنده خوزستانی در توضیح کتابی که برای نابینایان نوشته است، اینگونه پاسخ می‌دهد: اگر چه نابینا از یک حواس پنجگانه محروم است اما تلاش می‌کند به شکلی بر حواس‌های دیگر کار کند تا بتواند خلاء نابینایی را جبران کند.

دغدغه مهم نابینایان داشتن سواد است

یانی با بیان اینکه شخص خلاق فردی است که برای هر مشکل راه حلی دارد، عنوان کرد: امروز یکی از دغدغه‌های نابینایان، داشتن سواد است و با توجه به اینکه نابینایان از طریق حس لامسه و انگشت، پیام را به مغز انتقال می‌دهند، من را بر آن داشت تا بتوانم کتابی به چاپ برسانم که دارای حروفی برجسته و قابل لمس باشد که با لمس کردن حروف چاپ شده به نابینایان کمک شود.

این نویسنده خوزستانی در چگونگی کمک به نابینایان در موضوع کتاب‌های داستانی بیان کرد: واژه کمک یک واژه جهانی است و نه تنها به افراد با نیازهای ویژه، بلکه وظیفه هر انسان آزاد اندیشی است که به هم‌نوع خود کمک کند. در خصوص کتاب‌های داستانی برای کمک به نابینایان باید علاقه‌مندی را از طریق ایجاد انگیزه به وجود بیاوریم. فراهم کردن بستر آموزش، وسایل آموزس سهل الوصول و متناسب با افراد دارای صلاحیت و نکته مهم اینکه کتاب‌های مورد نظر باید به کتاب بریل تبدیل شوند.

این آموزگار ابتدایی با تشریح اینکه هرسال ۱۰۰ هزار کتاب در حوزه نابینایان چاپ می‌شود، تصریح کرد: از بین کتاب‌های چاپ شده در سال فقط ۱۰ درصد تبدیل به کتاب بریل می شوند و سهم نابینایان از خواندن این نوع کتاب‌ها زیر ۱۰۰ عنوان کتاب است.

هزینه چاپ کتاب بریل دو برابر کتاب معمولی است

یانی ادامه داد: نبودن کاغذ مخصوص بریل، هزینه چاپ کتاب بریل را دو برابر کتاب معمولی کرده است و به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی چاپ کتاب، باید کارگروهی تشکیل دهد تا طی یک تفاهم‌نامه با بهزیستی نه تنها در هزینه چاپ کتاب کمک کند، بلکه سالانه حداقل ۵۰ درصد کتاب‌های بریل شده را خریداری و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

وی در ادامه با تأکید براینکه کودکان و نوجوانان کتاب‌خوانی را فقط برای زمان مدرسه می‌خواهند، اظهار کرد: با معرفی و خواندن کتاب‌های مناسب سن بچه‌ها، می‌توانیم آن‌ها را علاقه‌مند و وابسته به کتاب کنیم. و تشو یق کودکان و نوجوانان به شرکت در گروه‌ها و کلاس‌های خوانش، می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت علاقه بچه‌‎ها به کتابخوانی ایجاد کند زیرا کلاس‌ها فرصتی برای تبادل ایده‌ها، تجربیات و شانسی برای خواندن کتاب‌های جدید و متنوع فراهم می‌کند همچنین در این گروه‌ها، فعالیت‌های تعاملی مثل بحث و گفت وگو، نمایش و بازی‌های مرتبط با کتاب شکل می‌گیرد.

الگوگیری از نمونه‌های الهام بخش در جامعه تأثیر قابل توجهی در نگرش کودکان و نوجوانان به کتابخوانی دارد

یانی ارائه کتاب‌های جذاب و مناسب سن کودکان و نوجوانان را یکی دیگر از راه‌های مؤثر در ترغیب کودکان به کتابخوانی دانست و افزود: باید کتاب‌ها را با توجه به علایق شخصیتی کودکان انتخاب کنیم و با توجه به پرسش و پاسخ از علاقه‌مندی کودکان کتاب‌های مرتبط را پیشنهاد دهیم. الگوگیری از نمونه‌های الهام بخش در جامعه می‌تواند تأثیر قابل توجهی در نگرش کودکان و نوجوانان به کتاب داشته باشد همچنین استفاده از کتاب‌های تصویری و جذاب می‌تواند مورد توجه بچه‌ها قرار گیرد و استفاده از تکنولوژی مدرن، خوانش الکترونیکی و کتابخوانی موبایلی و سایت‌های متنوع کتابخوانی از دیگر اقدامات مهم در این زمینه است.

وی، ساخت کتابخانه کوچک در فضای منزل برای کودکان را از جمله عوامل مهم در زمینه کتابخوانی برشمرد و گفت: ساختن فضای دلپذیر برای مطالعه در خانه و مدرسه می‌تواند کودکان و نوجوانان را تشویق به کتابخوانی کند. در منزل می‌توانیم با راه‌اندازی کتابخانه کوچک و به شکلی با کارکرد کتابخانه‌ای (امانت دهی و عضو پذیری) و فضای خلاقانه کتاب‌های مورد علاقه بچه‌ها را در دسترس‌شان قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین تاجیک IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    وای چقدر خوب بهت افتخار میکنم ماشاالله 🫂✅️
  • فاطمه حسین پور US ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    خانم یانی باعث افتخار ایران زمین هستن
  • طیبه IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    عالی ، خدا دلت رو شاد کنه خانم نسرین یانی
  • راحله JP ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    اقدام بسیار ارزشمندی است
  • سولماز TR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    آفرین و درود 😍👏🏻
  • نجمه FR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    بسیار عالی
  • سحر IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    واقعا دنیا به انسانهایی مثل شما نیاز داره. آرزوی موفقیت روز افزون را برای شما بزرگوار خواستارم...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها