چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
ظرفیت شعری از بوشهر یک منطقه ویژه فرهنگی ساخته است

بوشهر - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به نام بلند بوشهر در عرصه شعر کشور به واسطه داشتن تاریخ درخشان شاعرانگی و وجود شاعران صاحب‌اندیشه و باورمند در این اقلیم گفت: ظرفیت شعری بوشهر موجب شده که این استان به‌عنوان یک منطقه ویژه فرهنگی شناخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالرحیم افروغ شامگاه سه‌شنبه در محفل «شعر بوشهر» گفت: این آب و خاک که نام بلند بوشهر بر آن نشسته است، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و هر غیرتمندی بر حسب سلیقه و ظرفیت که در این استان وجود دارد، با عنوان خاصی از بوشهر و بوشهری‌ها و شهرها و آبادی‌های این جغرافیا یاد کرده است. بر حسب افکار و اندیشه‌های اقتصادی مناطقی از آن، منطقه ویژه اقتصادی یا طبق نگاه محیط‌زیستی بخشی از این خاک به عنوان منطقه حفاظت‌شده نامگذاری شده‌اند.

وی ادامه داد: اما این محفل ارزشمند مقدمه‌ای است تا اعتراف کنیم که استان بوشهر به واسطه ظرفیت بالایی که در حوزه شعر دارند، به‌عنوان یک منطقه ویژه و منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. بوشهر با داشتن و تأسی از آیین‌ها، مسلک‌ها و فرهنگ غنی که در خود پرورانده، کتاب‌های قطوری را به سرزمین ایران تقدیم کرده است.

افروغ تأکید کرد: بوشهر، استانی است که فرهنگ متعالی مقاومت، ایستادگی و پایداری و فرهنگ پاکدامنی و اصالت خانوادگی و نجابت را در دل خود و طی چندین نسل پرورش داده است و اکنون نسل فعلی پرچمدار این فرهنگ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: بدون اغراق بوشهر مهد تمدنی عظیم است که به کمک ابزاری توانمند در تاریخ ایران به بلندا و شوکت زبان فارسی افزوده است و این ابزار شعر است.

وی افزود: در وصف جایگاه شعر باید اشاره کنم که به‌عنوان یک رسانه در رزم با دشمن بارها با شرح عشق و حقایق نقش‌آفرینی کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: انقلاب اسلامی به‌عنوان یک حرکت عظیم و نقطه تحولی به بهترین شکل از شعر فیض برد و در دوران دفاع مقدس نیز شاهد شکل‌گیری اشعاری دل‌انگیز و حماسه‌ساز بودیم. اینک که در آستانه دهه فجر قرار داریم شعر بستری برای نمایش آرمان‌های انقلاب و اندیشه امام راحل (ره) است.

وی سپس به پیشینه تاریخی شعر و شاعری در این استان اشاره و تصریح کرد: این خطه در طول تاریخ پذیرای محافل مختلف ادبی و جنگ‌نامه‌خوانی‌های بی‌شماری بوده است و ما نیز در دوره کنونی با برگزاری محافل شعری در تلاش هستیم تا شعر جنوب زنده و پویا بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با اشاره به جایگاه فایز دشتی گفت: با توجه به بلندای شعر و وجود شخصیت ممتاز فایز در عرصه ادب استان، این محفل ارزشمند را فرصت مغتنمی برای راه‌اندازی جایزه ادبی ملی فایز با محوریت «دوبیتی» به میزبانی بوشهر می‌دانیم. امیدوارم با راه‌اندازی این رویداد بزرگ ادبی، غنای شعر و دوبیتی‌های امروز بوشهر و ایران را به نمایش بگذاریم.

در ادامه این محفل، علیرضا قزوه، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نخستین شاعری بود که روی صحنه آمد و شعر خود را قرائت. بعد از آن، شاعران برجسته کشوری و استانی شامل مصطفی محدثی‌خراسانی، صادق رحمانی، سعید یوسف‌نیا، محمود حبیبی کسبی، حسین دارند، محمدرضا احمدی‌فر، علی هوشمند، حیدر منصوری، تقیه زنگنه و فاطمه میرزای با بیانی رسا اشعار خود را قرائت کردند.

شعرهایی که از سوی شاعران مذکور در این برنامه خوانده شد، در بردارنده شاخص‌های حماسی و غنایی و موتیف‌های اخلاقی و ارزشی بود. موضوعات این اشعار حول موضوعاتی نظیر «شهادت»، «جنوب»، «ایران»، «نخل»، «خلیج‌فارس»، «بوشهر»، «حاج قاسم سلیمانی»، «شهدای حادثه تروریستی کرمان»، «اعتکاف»، «غزه و شهدای فلسطینی» و… می‌چرخید. از نکات قوت این محفل، می‌توان به نمایش شاعرانگی شاعران برجسته استان بوشهر که عمدتاً در عرصه غزل و سرودن اشعار آیینی خلاق و متمایز هستند، اشاره کرد.

همچنین در محفل شعر بوشهر، شاهد شنیدن اشعاری نغز از سوی شاعران ملی که به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشتند در وصف بوشهر، دلوار و خلیج فارس بودیم. اجرای این برنامه بر عهده آرش شبانکاره، مجری صداوسیمای مرکز بوشهر بود. بیت‌خوان و آوازخوانی امید تکین، هنرمند بوشهری، دیگر بخش این محفل شاعرانه بود.

ظرفیت شعری بوشهر از آن یک منطقۀ ویژۀ فرهنگی ساخته است

به گزارش ایبنا؛ محفل شعر بوشهر شامگاه سه‌شنبه با حضور مدیرکل و معاونین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر؛ حامد محقق، معاون شعر و ادبیات خانه کتاب و ادبیات ایران؛ علیرضا قزوه، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، حیدر راهب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، عبدالله شاهینی، رئیس حوزه هنری استان بوشهر و برخی از شاعران برجسته کشوری و استانی و جامعۀ ادبی استان بوشهر در سالن علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد.

این محفل از سری برنامه‌های هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بود که به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و انجمن شعر و ادبیات داستانی بوشهر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها