دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
دومین دوسالانۀ نشان «هدهد سفید» در ایستگاه آخر می‌ایستد

بوشهر – آیین پایانی دومین دوسالانۀ جشنوارۀ نشان «هدهد سفید» استان بوشهر با رقابت حضوری داوران کتابخوان برای کسب نشان طلایی و نقره‌ای داوران برتر در بوشهر برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این رویداد با رقابت داوران کودک و نوجوان و کتابدار در مرحله استانی ساعت ۱۴:۳۰ چهارشنبه، چهارم بهمن در سالن نیمای جنوب کتابخانۀ عمومی خلیج فارس برگزار می‌شود.

حیدر راهب ادامه داد: دومین دوسالانه نشان هدهد سفید با هدف شناسایی ذائقه مطالعاتی و سلیقۀ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان و حمایت و تشویق پدیدآورندگان آثار برتر از خرداد امسال آغاز و در مرحله اول، ۳۰۰ کتاب برای داوری به کودکان و نوجوانان کتابخوان و کارشناسان کتاب استان معرفی شد.

وی افزود: از این تعداد، ۳۰ کتاب در حوزه کودکان و ۳۰ کتاب در حوزه نوجوانان در سه موضوع شعر، داستان و غیرداستان و ۳۲ داور به مرحله دوم استانی راه یافتند که در نهایت از این شمار، ۱۳ نفر از سوی داوران به عنوان نفرات برتر دومین دوسالانۀ جشنوارۀ نشان «هدهد سفید» استان بوشهر انتخاب می‎شوند.

مدیرکل کتابخانه‌ای عمومی استان بوشهر یادآور شد: جشنواره نشان هدهد سفید در دومین دوره خود درصدد برآمد تا با گام‌های بلندتر و با نشاط فزون‌تر به صورت باشگاه کتابخوانی و پایگاه کتابخوانان کودک و نوجوانان درآید. شناسایی همزمان کتاب‌های تاثیرگذار و پرطرفدار حوزه کودک و نوجوان و استعدادهای برجسته کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی و مراکز فرهنگی و اطلاع از ذائقه مطالعه آنان؛ نویسندگان کوشا و خلاق کشور عزیزمان را به تولید آثار برتر و خلق کتب متناسب با نیاز امروز فرا خوانده و این مهم در گرو برنامه‌ریزی فراگیر و اهتمام مسئولان فرهنگی در تقویت محصول ایرانی و حمایت از جریان تالیف و ایجاد ارتباط بین خوانندگان و نویسندگان است.

راهب در خصوص بخش‌های این رویداد در دومین دوره توضیح داد: معرفی کتاب‌های پرطرفدار در دو گروه سنی کودک و نوجوان در سه موضوع شعر، داستان و غیرداستان و معرفی داوران برتر در سه بخش کودکان و نوجوانان، کتابداران و کارشناسان حوزه کتاب، بخش‌های دومین دورۀ دوسالانۀ نشان «هدهد سفید» را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر سپس با اشاره به برگزاری جشنواره نشان هدهد سفید در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان در چهار مرحله توضیح داد: این چهار مرحله شامل ارائه فهرست کتاب‌های پرامانت از سامانه مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ثبت نام در سامانه و مشاهده فهرست، خوانش و امتیازدهی به کتاب‌ها در قدم اول و جمع‎آوری نظر و آرای داوران در امتیازدهی به کتاب‌ها در دو گروه کتابداران (یا کارشناسان حوزه کتاب) و کودکان و نوجوانان کتابخوان (عضو یا غیر عضو کتابخانه های عمومی کشور) در قدم دوم، اهدای نشان به شش کتاب برتر و تقدیر از نویسندگان و ناشران آن‌ها و انتخاب داوران برتر به نسبت تعداد کتاب‌های خوانده شده و نحوه داوری و تشکیل کمیته داوران نهایی‌از صاحب نظران مجرب می‌شود.

وی همچنین در خصوص شاخص انتخاب داوران این رویداد بیان کرد: در این فرایند، با توجه به سابقه عضویت (حداکثر ۵ امتیاز) به اعضاء با دو سال سابقه یا بیشتر حداکثر امتیاز داده شود. همچنین بر اساس تعداد کتاب‎های امانت گرفته شده در دو سال گذشته (دی ماه ۹۹ تا دی ماه ۱۴۰۱) حداکثر ۱۰ امتیاز تعلق می‌گیرد. میزان مشارکت عضو در فعالیت‌های کتابخانه‌ای (هر شاخص ۵ امتیاز و حداکثر ۲۰ امتیاز) و توانایی نقد، اظهار نظر، بحث و معرفی کتاب‎های خوانده شده (حداکثر ۵ امتیاز) دیگر شاخص‌های مؤثر در انتخاب داوران شرکت‌کننده در این رویداد است.

راهب یادآور شد: برای داوران کتابدار و کارشناس کتاب بر حسب نظر کارشناسی خود (معیارهایی نظیر محتوای کتاب، جذابیت، علاقه‎مندی مخاطبان، ارزش های ادبی و …) و مراجعه به سامانه امکان مشارکت در امتیازدهی و داوری فراهم شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در خصوص جوایز این رویداد نیز گفت: در بخش استانی استانی از ۵ تا ۱۰ نفر برگزیده در بخش داوران کودک و نوجوان با اهدای لوح و جایزه نقدی ۷ میلیون ریال تقدیر به عمل می‌آید. همچنین از یک تا ۳ نفر برگزیده استانی در بخش کتابداران و کارشناسان کتاب با اهدای ۵ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.

راهب سپس جوایز مرحلۀ ملی دومین دوسالانۀ جشنوارۀ نشان «هدهد سفید» را به این شرح اعلام کرد: اعطای نشان هدهدسفید به ۶ کتاب برتر و تقدیر از نویسندگان و ناشران آنها به همراه جایزه ۳۰ میلیون ریالی، تقدیر از ۱۰ نفر برگزیده کشوری در بخش داوران کودک و نوجوان با اهدای جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی و تقدیر از ۶ نفر برگزیده کشوری در بخش کتابداران وکارشناسان کتاب با اهدای جایزه ۱۵ میلیون ریالی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها